bazarnews

کد خبر: ۹۸۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
سخنگوی گمرک در گفتگو با بازارنیوز خبر داد؛
سخنگوی گمرک از آزاد سازی زود هنگام برنج‌های خارجی خبر داد و گفت: درحال حاضر ۱۰۰ هزار تن برنج آماده ورود به بازار کشور است.

ترخیص زودتر از موعد برنج‌های خارجی از گمرک/ ۱۰۰ هزار تن برنج آماده ورود به بازار هستند

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در اوایل ماه جاری «مسیح کشاورز» دبیر انجمن وارد کنندگان برنج از ارسال نامه‌ای از سوی معاون وزارت جهاد کشاورزی به سازمان توسعه تجارت برای ثبت سفارش و آزاد سازی مجدد واردات برنج از اوایل آذر خبر داده بود.

اکنون در واپسین روز‌های آبان هستیم و همین مسئله باعث شد تا بدانیم فرایند واردات برنج خارجی در گمرکات کشور به چه نحوی در حال انجام شدن است؛ «روح الله لطیفی» سخنگوی سازمان گمرک در گفتگو با بازارنیوز به آخرین وضعیت ترخیص برنج‌های خارجی حاضر در گمرک اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: رفع محدویت واردات برنج خارجی که قرار بود از ابتدای آذر رفع شود، به دلیل نیاز بازار کشور به برنج زود‌تر از موعد مقرر خود انجام شده است.

سخنگوی گمرک تشریح کرد: رفع این محدودیت با مجوز وزارت جهاد کشاورزی، ۱۲ روز زودتر یعنی از روز ۱۸ آبان برداشته شده و پس از صدور این مجوز گمرکاتی که درگیر واردات برنج بوده‌اند، می‌توانند محموله‌های برنج را با پشت سر گذاشتن مراحل اداری ترخیص کنند.

وی افزود: درحال حاضر ۸۵ هزار تن برنجی که تا قبل از فصل ممنوعیت وارد کشور شده بودند، به تدریج و از روز ۱۸ آبان در حال ترخصیص شدن است؛ در کنار ۸۵ هزار تن برنج مذکور، محموله دیگری نیز با وزن ۱۵ هزار تن که به صورت درصدی تهیه شده است هم اینک در انبار‌های گمرک بوده و به شرط ارائه اسناد و با دریافت کد رهگیری بانک شرایط ترخیص این محموله نیز به سرعت فراهم خواهدشد ؛ در مجموع می‌توان گفت که از روز ۱۸ آبان ۱۰۰ هزار تن برنج آماده ترخیص و ورود به بازار شده است.

رشد ۲۸ درصدی ترخیص برنج در ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۰

لطیفی در ادامه به عملکرد سازمان گمرک در فرایند ترخیص محموله‌های برنج در سال جاری اشاره و پیرامون آن گفت: در ارتباط با میزان محموله‌های برنج ترخیص شده از سوی سازمان گمرک باید این نکته را خاطر نشان ساخت که در ۷ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال ۹۹ شاهد رشد ۲۸ درصدی میزان ترخیص برنج از سوی سازمان گمرک بوده‌ایم.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: نکته قابل تامل این است که ارزش مالی برنج‌هایی که در ۷ ماهه نسخت سال ۱۴۰۰ ترخیص شده است به مراتب ارزان‌تر از محموله‌هایی است که در ۲ سال اخیر وارد بازار برنج کشور شده بود، درحال حاضر علیرغم رشد ۲۸ درصدی میزان واردات انجام شده، مشاهده می‌کنیم که تنها ۱۸ درصد بر ارزش مالی برنج وارداتی افزوده شده است.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد این امر نیز ناشی از شرایط و میزان کشش بازار است که برنج‌های ارزان‌تر توسط واردکنندگان در سبد وارداتی کشور گنجانده تا بتوانند از طریق آن برای رفاه حال مصرف‌کنندگان ایرانی برنج‌های ارزان‌تری را در سطح بازار توزیع کنند؛ علاوه بر این باید این مسئله را یادآور شد که اکنون همه محموله‌های برنج متروک شده در گمرک در حال ترخیص بوده و تنها مقدار کمی از آن در انبار‌‌های گمرک قرار دارد؛ پیرامون میزان اندک برنج‌های متروک باید خاطر نشان ساخت که تا کنون هیچ اقدامی برای ترخیص محموله‌های مذکور  انجام نشده و با صرف نظر از این محموله، اکنون می‌توان ادعا کرد که هیچ محموله برنج دپو شده‌ای دیگر در گمرک وجود ندارد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: