bazarnews

کد خبر: ۹۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
امروز نمایندگان تصویب کردند که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند فقط در ازای هر صادراتی از انواع نیروی محرکه (خودرو و قطعات)، برای واردات خودرو اقدام کند.

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، واردات خودرو با اصلاحیه امروز مجلس در طرح ساماندهی صنعت خودرو جدی‌تر شد. در طرح مجلس، واردات مشروط به صادرات خودرو یا قطعات آن شده است.

طرح ساماندهی صنعت خودرو در ماه‌های گذشته مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است اما اکنون با اصلاحیه مجلس به نظر می‌رسد در مراحل نهایی خود قرار دارد.

امروز نمایندگان تصویب کردند که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند فقط در ازای هر صادراتی از انواع نیروی محرکه (خودرو و قطعات)، برای واردات خودرو اقدام کند.

شاخص‌های کیفیت و سقف تعداد مجاز واردات نیز متناسب با کسری داخلی، باید توسط وزارت صنعت و معدن تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد.

بازار به تعادل می‌رسد؟

اما آیا می‌توان با چنین راهکاری بازار خودرو را به تعادل رساند؟

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان از این طرح دفاع می‌کند.

در مقابل، فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو واردات در برابر صادرات را عملی نمی‌داند و معتقد است این طرح فقط اقدامی نمایشی در برابر انتقادات به انحصار خودروسازان است.

نجفی‌منش: مشکل کمبود نقدینگی است نه عرضه

نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان به تجارت‌نیوز می‌گوید طرح واردات خودرو در برابر صادرات را اتاق بازرگانی ارائه کرده است و این راهکار می‌تواند به صنعت خودروسازی کمک کند.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به کمبود عرضه در بازار خودرو چگونه امکان صادرات آن وجود دارد، می‌گوید: معضل صنعت و بازار خودرو کمبود عرضه نیست، در این صنعت کمبود نقدینگی برای قطعه‌سازان وجود دارد.

توان تولید ۲ میلیون خودرو را داریم

این فعال اقتصادی می‌افزاید: از سوی دیگر هدف بخش عده‌ای از تقاضای موجود در صنعت خودرو، بهره‌گیری از رانت موجود در اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروهاست. اگر این فاصله حذف شود، تقاضا کاهش می‌یابد و امکان صادرات وجود دارد.

به گفته او، خودروسازان سال گذشته ۵۷۰ هزار خودرو عرضه کرده‌اند اما ۴۲ میلیون نفر برای خرید آنها ثبت‌نام کرده‌اند؛ بیشتر این افراد قصد بهره‌گیری از رانت ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی حاصل از اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها را دارند.

نجفی‌منش مدعی است اگر قیمت‌گذاری خودرو به گونه‌ای باشد که خودروسازان ضرر نکنند و بتوانند بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند، آنها توان تولید ۲ میلیون خودرو در سال را دارند که بیشتر از تقاضای واقعی بازار است.

حل چالش کمبود ارز؟

به گفته رئیس انجمن قطعه‌سازان تنها دلیل ممنوعیت واردات در سال‌های اخیر نبود ارز بوده است؛ نه حمایت از خودروساز و با طرح جدید می‌توان این مشکل را حل کرد.

در طرحی که اتاق بازرگانی برای واردات خودرو تدوین کرده نیز کاهش تورم و التهاب بازارهای مالی داخلی و رفع دیون شرکت‌های خودروسازی به قطعه‌سازان از جمله نقاط قوت و فرصت این طرح دانسته شده است.

تدوین‌کنندگان آن همچنین به معضل تامین ارز واردات خودرو اشاره کرده و واردات در ازای صادرات را راه‌حل آن دانسته‌اند.

زاه: طرحی نمایشی و ناکارآمد است

در مقابل اما، زاوه، کارشناس صنعت خودرو این طرح را عملی نمی‌داند و معتقد است «واردات در برابر صادرات» نه تنها تاثیری بر بازار ندارد که باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی می‌شود.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: با اجرای این طرح موضوع صادرات در انحصار خودروسازان و فعالان فعلی صنعت خودرو باقی می‌ماند و در عمل هم صادراتی انجام نمی‌شود.

زاوه توضیح می‌دهد: آنچه که در واقع اتفاق می‌افتد این است که برخی اشخاص قطعات خودرو را صادر و در ادامه یا آنها را در کشور خارجی منهدم می‌کنند یا دوباره به صورت قاچاق به کشور بازمی‌گردانند.

این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: تولید داخل در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به اندازه‌ای نیست که امکان صادرات آن وجود داشته باشد. ضمن اینکه کیفیت تولیدات آنها به گونه‌ای است که اکنون حتی کشورهایی چون عراق و سوریه نیز خودروی ایرانی را نمی‌پذیرند.

افزایش انحصار خودروسازان

او تاکید می‌کند: مسئول تامین ارز کشور اتاق بازرگانی نیست و دلیل ندارد اعضای این نهاد به فکر حل این معضل باشند؛ ضمن اینکه اگر ارز وجود ندارد پس چرا بسیاری از محصولاتی که خود آنها توزیع می‌کنند به ایران وارد می‌شود؟

زاوه نتیجه «واردات در برابر صادرات» را افزایش انحصار خودروسازان می‌داند و می‌افزاید: تجربه نشان داده است که حتی وارداتی هم رخ نمی‌دهد؛ کما اینکه واردات کامیون به کامیون‌سازان سپرده شد اما هیچ محصولی به کشور نیامد.

افزایش قیمت خودروهای وارداتی؟

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، انتفاع اصلی فعالان این حوزه نه در تولید و واردات؛ که در اخذ تسهیلات است بنابراین آنها اقدامی در حل چالش بازار انجام نمی‌دهند.

او هدف از این طرح را پاسخی به انتقادات از انحصار خودروسازان می‌داند و می‌گوید: آنچه بازار را تنظیم می‌کند تعداد خودروهای عرضه شده است که این طرح کمکی به حل آن نمی‌کند. تنها نتیجه آن افزایش قیمت خودروهای وارداتی است؛ چرا که خودروسازان هزینه صادرات نمایشی خود را نیز از مصرف‌کننده دریافت می‌کنند.

سلام نو/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: