bazarnews

کد خبر: ۹۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
نرخ ارز در بازار متشکل ارزی در هفته گذشته دچار کاهش قیمت شد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- یحیی لطفی‌نیا؛ بازار متشکل معاملات ارز ایران برای شاخص دلار در ادامه روند افزایشی خود در هفته­ های گذشته در این هفته با کاهش منفی 3.87 درصدی در انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته مواجهه شد. با توجه به نرخ رشد منفی قیمت، شاهد کاهش میانگین قیمتی روزانه به میزان 217.5 تومان بودیم به گونه­ای که میانگین قیمتی ثبت شده برای این هفته برابر با 26973 تومان بود.

روند شاخص قیمت یورو به مانند شاخص دلار کاهشی بود به گونه‌ای که در انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته رشد منفی 4 درصدی را به ثبت رساند. روند قیمتی منفی شاخص یورو منجر به ثبت میانگین قیمت روزانه 31053 تومان بود که نسبت به هفته گذشته کاهش 96 تومانی را به ثبت رساند. حجم معاملات دو شاخص دلار و یورو همسو با کاهش قیمت، با کاهش همراه بود به گونه‌­ای که شاخص دلار 33 درصد و شاخص یورو 62.5 درصد در انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته کاهش داشت. اما میانگین روزانه معاملات در شاخص دلار با 19.36 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته، ارزش 11.3 میلیون دلار و در شاخص یورو با کاهش 48.3 درصدی ارزی 1 میلیون یورو را به ثبت رساند. (به نمودارهای (1) و (2) مراجعه شود)

در کنار تحولات واقعی بازار متشکل معاملات ارز ایران که بیشتر مربوط به حجم معاملات است، برخی تحولات و رویدادهای اقتصادی و سیاسی بر این بازار و سایر بازارهای ارز کشور (ثانویه، صرافی ملی، بازار آزاد) اثر گذار بوده است. مهم­ترین این رویدادها عبارت است از:

 1) اعلام تصمیم دولت برای پس گرفتن لایحه «تأمین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده­های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست­های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب­پذیر»؛

 2) اعمال تغییر در طرح ساماندهی صنعت خودرو به منظور جلب نظر مساعد شورای نگهبان؛

 3) اعلام خبر آزادسازی 3.5 میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران؛

 4) انتشار خبر تعیین نرخ 23 هزار تومان برای هر دلار به عنوان نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه 1401؛

  رویدادهای مذکور هر کدام از کانال­های مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بازار ارز اثرگذار بوده اند.  

عواملی که انتظار می­رود در هفته­‌های آتی بازار ارز ایران را تحت تأثیر قرار دهند، عبارتند از:

 1) ابهام در خصوص نتیجه مذاکرات برجامی،

 2) تعیین وضعیت ارز ترجیحی در شش ماه دوم سال؛

 3) تعیین وضعیت بودجه 1401 از سوی دولت؛

 4) نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی؛

در واقع تمامی موارد فوق در ابعاد مثبت و منفی و به صورت مستقیم و غیر مستقیم می­تواند بازار ارز را در هفته­های آتی تحت تأثیر قرار دهد.   

بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته چهارم آّبان ماه 1400+نمودار

بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته چهارم آّبان ماه 1400+نمودار

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: