bazarnews

کد خبر: ۹۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
افزایش قیمت کود به فشارهای تورمی و نگرانی های امنیت غذایی می افزاید جهش قیمت ها به دلیل افزایش هزینه های انرژی، کاهش عرضه و سیاست های تجاری بوده است.

 

جهش بی سابقه قیمت کود و نگرانی ها از امنیت غذایی

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: تانیا میر حسینی؛ قیمت بیشتر کودها در سه ماهه سوم سال 2021 به شدت افزایش یافت و در اوایل نوامبر به افزایش خود ادامه داد و به سطوحی رسید که از زمان بحران مالی جهانی 2009-2008 مشاهده نشده بود. جهش قیمت ها به دلیل افزایش هزینه های انرژی، کاهش عرضه و سیاست های تجاری بوده است. قیمت‌های بالای کود می‌تواند فشار تورمی بر قیمت مواد غذایی وارد کند و نگرانی‌های مربوط به امنیت غذایی را در زمانی که همه‌گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی دسترسی به غذا را دشوارتر می‌کند، تشدید کند.

جهش بی سابقه قیمت کود و نگرانی ها از امنیت غذایی

نمودار (1): قیمت هر تن کود

منبع: بلومبرگ، بانک جهانی

افزایش هزینه مواد اولیه تولید کود

افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا منجر به کاهش گسترده تولید آمونیاک (ماده اولیه مهم برای کودهای نیتروژنی) شد. همچنین افزایش قیمت زغال سنگ حرارتی در چین منجر به سهمیه‌بندی مصرف برق در برخی استان‌ها شد و کارخانه‌های کود را مجبور به کاهش تولید کرد. قیمت انرژی نیز در ایالات متحده افزایش یافت زیرا طوفان آیدا تولید گاز طبیعی در ساحل خلیج آمریکا را با مشکل مواجه کرد و چندین شرکت بزرگ کود شیمیایی مجبور به اعلام شرایط اضطراری به دلیل توقف تولید شدند.

جهش بی سابقه قیمت کود و نگرانی ها از امنیت غذایی

نمودار (2): هزینه مواد اولیه تولید کود

منبع: بانک جهانی بلومبرگ

 

سیاست های تجاری

چین اعلام کرده است که صادرات کودهای شیمیایی را تا ژوئن 2022 تعلیق کرده است تا از دسترسی داخلی به دلیل نگرانی‌های امنیت غذایی اطمینان حاصل شود. صادرات DAP (دی آمونیوم فسفات) و اوره چین به ترتیب تقریباً یک سوم و یک دهم تجارت جهانی را تشکیل می دهد. علاوه بر نگرانی‌های حوزه عرضه، روسیه اخیراً محدودیت‌هایی را برای صادرات کود نیتروژن و فسفات به مدت شش ماه اعلام کرده است که از اول دسامبر 2021 اجرایی می‌شود.

جهش بی سابقه قیمت کود و نگرانی ها از امنیت غذایی

نمودار (3): صادرات کود چین

منبع: اداره کل گمرک جمهوری خلق چین: بانک جهانی

 

واگرایی فزاینده در قیمت های نقدی و قراردادی

اختلالات عرضه، قیمت‌های نقدی MOP )موریات پتاس( را افزایش داده است که منجر به واگرایی تاریخی زیادی نسبت به قیمت‌های قراردادی شده است. بازار جهانی پتاس ممکن است به دنبال اعمال تحریم‌ها علیه بلاروس در اوت 2021 توسط چندین کشور (از جمله اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایالات متحده و کانادا) در معرض نوسانات بیشتری قرار گیرد.

جهش بی سابقه قیمت کود و نگرانی ها از امنیت غذایی

نمودار (4): قیمت منطقه ای MOP

منبع: بلومبرگ، بانک جهانی

چشم انداز و خطرات

پیش‌بینی می‌شود که قیمت اوره در سال 2022 به‌دلیل تعدیل هزینه‌های خوراک، اندکی کاهش یابد.  همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های DAP در نیمه اول سال 2022 با توجه به انتظارات عرضه محدود، بالا باقی بماند، مگر اینکه محدودیت‌های صادراتی چین زودتر از زمان پیش‌بینی شده کاهش یابد. پیش بینی می شود که قیمت قرارداد MOP در سال 2022 به دنبال افزایش قابل توجه قیمت های نقدی افزایش یابد. خطرات صعودی چشم انداز شامل اختلالات بیشتر در عرضه است در حالی که خطرات نزولی (به ویژه در بلندمدت) شامل تشدید سیاست های زیست محیطی محدود کننده استفاده از کود است.

 

Source: https://blogs.worldbank.org/opendata/soaring-fertilizer-prices-add-inflationary-pressures-and-food-security-concerns?CID=WBW_AL_BlogNotification_EN_EXT

[1] Soaring fertilizer prices add to inflationary pressures and food security concerns

[2] JOHN BAFFESWEE CHIAN KOH

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: