گروه اقتصاد کلان بازارنیوز:تانیا میرحسینی؛ انواع نوآوری به یک فعالیت محوری در شرکت ها و سازمان ها تبدیل شده است. علاوه بر این، نوآوری به عنوان موتور رشد کشورها در نظر گرفته می شود. هدف اصلی محمد عودگو در این مقاله (موانع مالی و غیر مالی نوآوری: شواهد تجربی در سطح شرکت ها و بنگاه ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (کشورهای منا) ) بررسی عوامل تعیینکننده نوآوری (محصول و فرآیند) در شرکتها و بنگاه های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (مِنا) از طریق تمرکز بر تأثیر موانع مالی و غیر مالی است.
این مطالعه تجربی بر اساس داده های جمع آوری شده توسط نظرسنجی بانک جهانی از شرکت هایی در 10 کشور عضو منطقه منا بین سال های 2013 تا 2020 انجام شده است.
نتایج تجربی برآورد مدل پروبیت نشان میدهد که گواهی کیفیت بینالمللی، مشارکت زنان در مالکیت و سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه (R&D) تأثیر مثبتی بر انواع نوآوری دارد. با این وجود، بنگاههای کوچک، شرکتهای انفرادی و شرکتهایی که توسط زنان اداره میشوند، کمتر نوآور هستند.
مشکل درون زایی بین نوآوری و موانع مالی با بکار گیری روش رگرسیون پروبیت ـ ابزاری (IV-probit) کنترل می شود. نتایج نشان میدهد که متغیر اندازه گیری موانع مالی درون زا بوده و بر انواع نوآوری تأثیر منفی می گذارد. نتایج رگرسیون پروبیت ـ ابزاری (IV-probit) نشان می دهد که موانع غیرمالی مرتبط با محیط کسب و کار که بر نوآوری تأثیر منفی می گذارند عبارتند از: گواهینامه ها، تائیدیه ها و مجوزهای تجاری، فساد، دسترسی به انرژی برق، مقررات کار و قوانین کارگری، بی ثباتی سیاسی و رویه های رقبا در بخش غیررسمی.