گروه کشت و صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ روز گذشته، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک خبر داد: از میزان ۶۵۰ دستگاه از گمرک تهران (شهریار سابق)، حدود ۴۰۰ دستگاه از گمرک غرب، بیش از ۱۰۰ دستگاه از گمرک ارومیه، بیش از ۵۰ دستگاه از گمرک اصفهان، ۲۵۰ دستگاه از گمرک اردبیل، ۲۵۰ دستگاه از گمرک سهلان، صد دستگاه از گمرک زنجان و بیش از صد دستگاه از گمرک جلفا ترخیص شده است.
با توجه به فرسوده شدن ناوگان حمل و نقل باربری کشور، دولت اجاره واردات کامیون را برای بهبود وضعیت ناوگان داد و بخش خصوصی به همراهی بخش دولتی، حدود ۳۶۰۰ دستگاه کامیون دست دوم را وارد کشور کردند. به گفته ارونقی از مردادماه سال جاری تاکنون حدود ۱۹۰۰ دستگاه از این کامیونها از گمرکات کشور ترخیص شدند.
از آنجا که در داخل کشور، امکانات ساخت کامیون وجود ندارد و فقط یکی دو شرکت هستند که با وارد کردن قطعات یک برند خاص، آن را در داخل مونتاژ میکنند؛ لذا واردات کامیونها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اجتنابناپذیر است.
«احمد کریمی» دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران در تشریح آمار کامیون و ناوگان فرسوده موجود درسیستم حمل و نقل کشور به بازار گفته بود: حدود ۴۰ درصد ناوگان برون شهری و به همین میزان ناوگان درون شهری در حال فرسودگی است؛ در مقطع فعلی، به صورت رسمی ۳۸۰ هزار و به صورت غیر رسمی ۴۲۰ هزارخودروی سنگین در حوزه برون شهری فعالیت میکنند و از این آمار رقمی بالغ بر ۱۶۰ هزار ناوگان برون شهری در حال فرسودگی هستند.
در خصوص ترخیص این کامیون ها، خبرهایی مبنی بر واردات آنها با حق گمرکی بر مبنای ارز ترجیحی به گوش رسید که واکنشهای زیادی را به همراه داشت. به این دلیل که طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، نرخ مبنای ۴۲۰۰ تومانی فقط برای کالهای اساسی است و مابقی کالاها بر اساس ارز نیما و سنا مورد محاسبه قرار میگیرند.
علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار کرد: ترخیص هر گونه واردات خودروی سنگین و سبک دست دوم اروپایی توسط بخش دولتی و یا توسط بخش خصوصی با حق ورودی ارز ترجیحی غیر قابل قبول است و دلیلی ندارد برای ۳۶۰۰ کامیون استوک اروپایی از گمرک، ارز ترجیحی مصرف شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: درحال حاضر ما در حوزه ارز با مسائل متعددی رو به رو هستیم و حتی این چالشها شامل تامین ارز نیمایی هم میشود؛ حال با وجود چنین موضوعی نمیدانم با چه دلیل منطقی، عدهای حق ورود برای واردات کامیون استوک اروپایی را بر مبنای ارز ترجیحی قرار داده اند.
خبرنگار بازارنیوز این مسئله را از گمرک پیگیری کرد تا از صحت این خبر آگاه شود. روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک کشور در این خصوص به بازارنیوز گفت: از آنجا که خرید این کامیونها با ارز متقاضی و خارجی است و تامین کننده ارز هم بانک مرکزی نیست، صرفا منشا ارز بررسی و تایید میشود و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به غیر از کالاهای شامل ارز ترجیحی مثل ذرت، جو، کنجاله سویا، دانههای روغنی و روغن در کنار داروهای ضروری و گندم مابقی کالاها، چون براساس ارز سنای بانک مرکزی یا نیمایی وارد کشور میشوند محاسبه حقوق و عوارض دولتی هم بر اساس ارز آزاد (سنا) خواهد بود.
وی تاکید کرد که در خصوص ترخیص کامیونهای وارداتی هم عوارض دولتی بر اساس ارز سامانه سنا محاسبه شده و هیچگونه تخطی از قانون شکل نگرفته است.
پایان پیام//