bazarnews

کد خبر: ۹۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
بازارنیوز خبر می‌دهد؛
سخنگوی گمرک از انتقال ۹۰ درصدی داده‌های سازمان گمرک به سامانه جامع تجارت و انتخاب یک نماینده تام الاختیار مشترک میان وزارت اقتصاد و صمت برای پیش برد امور خبر داد.

جزئیاتی از دستور فوری وزیر اقتصاد برای «سامانه جامع تجارت» از زبان سخنگوی گمرک

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛  دو روز پیش «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم در صفحه توئیتری خود از انتقال داده‌های سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت خبر داد و پیرامون این مسئله بیان کرده بود که با کاهش حجم قاچاق، تولیدکنندگان داخلی وضعیت بهتری را تجربه خواهند کرد.

پیرو همین موضوع، «سید روح الله لطیفی» سخنگوی سازمان گمرک در گفتگو با بازارنیوز به دستور اخیر وزیر اقتصاد اشاره و پیرامون جزئیات آن اظهار کرد: اکنون بخش قابل توجهی از اطلاعات حاضر در سامانه جامع تجارت از گذشته به بانک اطلاعتی این بستر اینترنتی منتقل شده و هم اکنون می‌توان ادعا کرد که ۹۰ درصد داده‌هایی که در سامانه جامع تجارت قرار دارد، متعلق به سازمان گمرک است.

سخنگوی گمرک ادامه داد: در این میان تفسیر و خواسته‌هایی نیز برای تکمیل این سامانه مطرح شده بود که بخشی از آن تکالیف دولتی و بخش دیگری از آن نظر سازمانی در آن لحاظ شده بود که هر یک با چالش‌های فنی مواجه بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: در پی این موضوع، شورای اجرایی فناوری اطلاعات از شهریور سال ۹۹ برای حل برخی اختلاف رویکرد‌ها نسبت به این مسئله ورود کرده تا بتواند تمامی داده‌های موجود در سازمان‌های دولتی مختلف از جمله سامانه گمرک را به بانک اطلاعاتی سامانه جامع تجارت را به منظور تحقق اهداف این سامانه متصل سازد؛ درحال حاضر بخش اعظمی از این تکالیف اجرا شده و تنها یک یا دو مورد مانده است که باید توسط سایر دستگاه این کار را انجام می‌دادند.

لطیفی در تشریح نحوه تعامل و همکاری سازمان‌های مرتبط با سامانه جامع تجارت گفت: به منظور حفظ استقلال سازمان‌های مرتبط با سامانه جامع تجارت، قرار بر این شد که اطلاعات لازم برای تکمیل این سامانه از طریق یک «وب سرویس» انجام شود؛ به بیان بهتر قرار بر این شد که در عین استقلال سازمان‌ها، این داده‌ها سریع و بر خط تبادل بین سازمان‌ها تبادل شود. سازمان مناطق آزاد، گمرک، بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی از جمله نهاد‌های استفاده کننده از این وب سرویس هستند.

وی خاطر نشان ساخت: برسی و رهگیری شناسه یکتای قبض انبار، یکی از مهمترین مواردی بود که با دشواری‌هایی رو به رو بود، اما خوشبختانه این امر در چند مرحله به شکل پایلوت انجام شد و حتی در برخی موارد ما حتی شاهد مقاومت و کارشکنی‌هایی از سوی تجار بخش خصوصی نیز بوده‌ایم.


انتصاب یک کارشناس مشترک برای وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد

لطیفی در ادامه به اقدام مشترک وزارت صمت و اقتصاد مبنی بر انتخاب یک نماینده تام الختیار به منظور برسی و نظارت دقیق بر نحوه تبادل اطلاعات میان سازمان‌های مرتبط با سامانه جامعه تجارت اشاره و در تشریح آن اظهار کرد: با هماهنگی‌های ایجاد شده میان وزارت اقتصاد وصمت، قرار بر این شد که وزیر صمت نماینده تام الاختیاری را به وزارت اقتصاد معرفی کرده و پس از این اقدام وزیر اقتصاد نیز برای پیش برد امور حکم تام الاختیاری را برای نماینده وزارت صمت صادرکند.

سخنگوی گمرک تشریح کرد: بر اساس این حکم، نماینده مشترک هر دو وزارتخانه برای تکمیل بانک اطلاعاتی سامانه جامع تجارت می‌تواند از داده‌های حقیقی حاضر در سازمان‌های مرتبط با وزارت اقتصاد به ویژه سازمان گمرک استفاده کند؛ درحال حاضر این امر تا کنون به بهترین نحو انجام شده است؛ درحال حاضر وزیراقتصاد برای حل موانع پیش روی سامانه جامع تجارت حکمی برای نماینده وزارت صمت ابلاغ کرده و سازمان گمرک نیز بنا بر این دستور در نهایت همکاری تمامی اطلاعات خود را در اختیار این نماینده خواهد گذاشت. درحال حاضر تمامی موانع و تکالیف حقوقی و فنی که بر سر اجرای کامل سامانه جامع تجارت قرار داشته بود در یک سال اخیر رفع و با دستور وزیر اقتصاد نیز آخرین موانع نیز برداشته خواهد شد.

سامانه جامعه تجارت در آخرین مراحل تکمیل

لطیفی در ادامه به فرایند تکمیل نهایی سامانه جامع تجارت اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: این سامانه می‌تواند به عنوان پوسته اصلی سازوکار عملیاتی تسهیل تجارت از کارایی بسیار بالایی برخوردار باشد، اما باید این نکته خاطر نشان ساخت که اثار مثبتی این سامانه زمانی مشخص می‌شود که سامانه‌های مستقل سازمان‌ها نیز در سطح قابل قوبلی به تبادل بر خط اطلاعات بپردازند.

این مقام مسئول تشریح کرد: با تکمیل تمامی زنجیره‌های اطلاعاتی مرتبط با فرایند صادرات و واردات یک کالا، کاربر می‌تواند به صورت مستقیم اقداماتی متعددی را از جمله نظارت بر وضعیت کالا در تمامی مراحل، وضعیت انبار کالا‌ها و فروش آن را رصد کند و علاوه بر آن می‌تواند بر اساس داده‌های موجود در سامانه نیاز بازار کشور را هم برسی و پردازش کند.

سخنگوی گمرک در ادامه تاکید کرد: در زمینه سامانه‌ها و فرایند هوشمند سازی اجرای امور نمی‌توانیم بگوییم که سامانه مد نظر تکمیل شده چرا که بحث‌های نرم افزاری و هوشمند سازی احتیاج بر این دارد بر اساس اتفاقات جدید و آزمون و خطا‌های انجام شده، سامانه‌ها نیازمند آن هستند که خود ر شرایط جدید وفق داده و رویکرد جدیدتری را نسبت تحولات تجاری کشور در نظر بگیرند.

لطیفی در پایان خاطر نشان ساخت:درحال حاضر سامانه جامع تجارت تکمیل شده، اما این امر به این معنی نیست که این سامانه دیگر نیازی به هوشمند سازی ندارد بلکه شرایط داخلی اقتصاد کشور و وضعیت نظام بین الملل هر یک در جایگاه خود باعث می‌شود که این سازوکار نسبت به رویکرد‌های اولیه خود یک بازبینی کلی را انجام دهد؛ در نهایت این امر منجر به عملیاتی‌تر شدن این سامانه و کنترل دقیق‌تر کالا‌ها در نظام توزیع و حتی نظام صادرات می‌شود.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: