bazarnews

کد خبر: ۹۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای گفت: با تلاش و رایزنی ایران برای افزایش همگرایی منطقه‌ای در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، عبور آزمایشی ناوگان جاده‌ای سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان از مبداء ایران تا ماورای دریای سیاه به زودی انجام می‌شود.

«جواد هدایتی» روز (سه شنبه) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان و گرجستان، افزود: هیات ایرانی سعی کرد با هدف شکل‌گیری همگرایی منطقه‌ای برای اتصال جاده‌ای ایران با کشور‌های حوزه قفقاز و دسترسی به شرق اروپا از طریق دریای سیاه، به زودی یک عبور آزمایشی را با حضور ناوگان باری سه کشور انجام دهد.

وی گفت: در گام بعدی با انجام مذاکرات سه جانبه درصدد هستیم با تسهیل تردد و کاهش هزینه‌ها زمینه رونق این مسیر ترانزیتی فراهم شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای ادامه داد: بارگیری ناوگان از داخل ایران و فعلا مبداء بارگیری از ایران بوده و محموله باری این ناوگان شامل کالا‌های صادراتی کشور است و مقصد آن اروپا خواهد بود.

این مقام مسوول اضافه کرد: هدف بعدی جمهوری اسلامی ایران این است که با این کریدور گزینه جدیدی برای ترانزیت از مسیر ایران برای کشور‌های آسیای شرقی و جنوبی از جمله چین و هند و خلیج فارس نظیر امارات به عنوان جایگزین مسیر سنتی دریایی کانال سوئز ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، در سایه راه اندازی این کریدور، با توجه به صرفه اقتصادی و امنیت آن، سرعت مبادلات تجاری آسیا به اروپا افزایش خواهد یافت و این جذابیت، همگرایی هرچه بیشتر ترانزیت را با تجارت منطقه‌ای و بین المللی میان ایران با کشور‌های حوزه قفقاز جنوبی و دریای سیاه ایجاد خواهد کرد.

اهمیت این کریدور به حدی است که چندی پیش، آیت الله رییسی در اجلاس سران اکو گفت: همکاری میان کشور‌های حوزه قفقاز بر پایه احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی کشور‌ها و قواعد بین‌المللی تضمین‌کننده صلح، ثبات و زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه کشور‌های منطقه خواهد بود. همچنین ثبات در منطقه قفقاز و شکل‌گیری همکاری‌های فرامنطقه‌ای مانند ایجاد کریدور بین المللی خلیج فارس - دریای سیاه، باعث تسریع تجارت و مراودات اقتصادی اعضای اکو می‌شود.

/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: