bazarnews

کد خبر: ۹۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
این روز‌ها بر علیه تیم اقتصادی دولت سیزدهم به ویژه وزیر اقتصاد این دولت هجمه‌های رسانه‌ای بسیار زیادی وارد می‌شود، اما اکنون نکته تعجب بر انگیز این است که خبرگزاری مهر خواسته و یا ناخواسته اکنون در کنار دیگر رسانه‌‎های مخالف دولت، اعتماد مردم به دولت سیزدهم را نشانه گرفته‌اند

بی اخلاقی رسانه‌ای به سبک «خبرگزاری مهر» / علت ایجاد هجمه برعلیه خاندوزی چیست؟

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اواخر هفته پیش بود که خبرگزاری مهر به عنوان یکی از تاثیر گذارترین خبرگزاری‌های حاضر در فضای رسانه‌ای کشور با انتشار نامه‌ای از سوی وزیر اقتصاد مبنی بر افزایش حقوق کارمندان این وزارتخانه، موقعیت وزیر جوان دولت سیزدهم را تا حد قابل توجهی تحت الشعاع قرار داد؛ پیرامون این مسئله حتی می‌توان این نکته را هم در نظر داشته باشیم که این حرکت رسانه‌ای می‌تواند به منزله گامی برای شعله‌ور کردن آتش زیر خاکستری باشد که در نهایت منجر به استیضاح «سید احسان خاندوزی» شود.


زمزمه‌های استیضاح وزیر اقتصاد در طول هفته‌های اخیر به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های اقتصادی مطرح در فضای رسانه‌ای کشور تبدیل شده بود؛ البته باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که هنوز هم این مسئله در فضای رسانه‌ای همچنان به قوت قبلی خود پا برجا بوده و در این میان رسانه‌هایی نیز هستند که بر آنند که از این نمد برای خود کلاهی دست و پا کنند.


اکنون تنها سه ماه است که «احسان خاندوزی» در ساختمان وزارت اقتصادی مستقر گردیده و طی این مدت دستورات مهمی را در سطوح عالی ساختار اقتصاد کشور به مرحله اجرا درآورده است؛ توقف استقراض از بانک مرکزی، ترسیم نقشه راه رشد غیر تورمی اقتصاد کشور، تاکید بر مقابله با بدهکاران بانکی، اعلام صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در راستای ایجاد شفافیت در نظام مالی کشور و دستور انتقال داده‌‎های سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت همگی از جمله اقداماتی مهمی است که وزیر اقتصاد در طول خدمت ۹۰ روزه خود در وزارت اقتصاد انجام داده است.

علیرغم وجود چنین اقدامات مهمی، اما مجددا ما شاهد به وقوع پیوستن مسائل حاشیه‌ای هستیم که در نهایت به منظور تخریب وزیر اقتصاد انجام می‌شود؛ جای تاسف است، اما باید متذکر شد که متاسفانه این گونه اقدام تخریب آمیز از سوی برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌های مطرحی همچون خبرگزاری مهر در حال انجام شدن است.

اصل ماجرا چیست؟

 اواخر هفته قبل، خبرگزاری مهر در یک اقدام غیر حرفه‌ای و دور از اخلاق رسانه‌ای با استفاده از یک تیتر غلط، حواشی زیادی را برای برای وزیر اقتصاد دولت سیزدهم  ایجاد کرده بود؛ به نظر می‌رسد که این امر به دلیل برداشت‌های غلط و دور از انصاف و بی طرفی  انجام شده است که در نهایت منجر به تشدد افکار عمومی جامعه و ایجاد هجمه بر روی وزیر اقتصاد می‌شود.

گرچه ساعاتی بعد این خبر، خبرگزاری مذکور بیانه وزارت اقتصاد را وب سایت خود را منتشر کرد، اما حکایت آن است که آب ریخته شده بر زمین، دیگر قابل جمع آوری نیست و این اقدام غرض ورزانه در حقیقت ضربه‌ای است که از سوی یک رسانه داخلی بر پیکره اعتماد عمومی مردم به دولت سیزدهم وارد گردیده است.


بی اخلاقی رسانه‌ای به سبک «خبرگزاری مهر» / علت ایجاد هجمه برعلیه خاندوزی چیست؟
در تشریح جزئیات این مسئله این گونه می‌توان بیان کرد که در روز پنجشنبه (۸ آذر) خبرگزاری مهر با انتشار نامه‌هایی از سوی وزیر اقتصاد، خبری را با تیتر جنجال برانگیز «نامه خاندوزی برای افزایش پرداختی به کارکنان وزارت اقتصاد» منتشر کرد، مطلبی که در همان روز حاشیه‌های زیادی را برای وزیر اقتصاد دولت سیزدهم ایجاد کرده و در نهایت وی را مجبور به نشان دادن واکنشی پیرامون این مسئله کرد.

موضوع از این قرار بود که احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای از «میثم لطیفی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور درخواست کرده بود که حقوق کارکنان وزارت اقتصاد و ادارات وابسته به آن را افزایش دهد.

بر اساس این نامه، وزیر اقتصاد به پایین بودن رتبه بندی و احکام ریالی کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی در مقایسه با سایر دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره و پیشنهاد افزایش برخی ردیف‌های احکام حقوق کارکنان آن وزارت خانه را مطرح نموده است.

تنها چند ساعت پس از انتشار این مطلب، وزیر اقتصاد طی بیانه‌ای نسبت به این خبر واکنش نشان داده و در خصوص آن اظهار کرد: در تفاهمی که وزارت اقتصاد با سازمان برنامه و بودجه داشته، مقرر شد تلاش شود تا همه پرداخت‌ها در فیش حقوقی، شفاف و از محل خزانه و به صورت عادلانه صورت پذیرد و همه دریافت‌های خارج از فیش از محل درآمد‌های اختصاصی دستگاه‌ها هم به داخل فیش منتقل شود تا قابلیت شفاف شدن و نظارت پیدا کند.

 

بی اخلاقی رسانه‌ای به سبک «خبرگزاری مهر» / علت ایجاد هجمه برعلیه خاندوزی چیست؟

وزیر اقتصاد در ادامه به تشریح بیشتر این موضوع پرداخته و پیرامون آن خاطر نشان کرد: در نامه‌ی ارسالی به به سازمان امور اداری و استخدامی قید شده است که با این اقدام مجموع دریافتی کارکنان کم نمی‌شود بلکه پرداخت‌ها در قالب فیش و به صورت عادلانه خواهد بود ضمن اینکه اگر افزایشی هم اتفاق می‌افتد افزایش در دریافت نیست بلکه در حکم حقوقی این افزایش قید می‌شود.

وی همچنین عنوان کرده بود: برای اعمال کردن این افزایش‌ها در فیش حقوقی، باید مجوز سازمان امور اداری و استخدامی را داشته باشیم تا بتوانیم برای سقف تا ۵۰ درصد فوق العاده را اعمال کنیم که البته این اقدام بار مالی ندارد بلکه از منابع داخلی دستگاه‌ها تأمین می‌شود و شفافیت حقوق و دستمزد‌ها را در پی دارد البته سایر دستگاه‌هایی که هم اکنون از محل درآمد‌های اختصاصی خود پرداخت‌ها را انجام می‌دهند که قابل نظارت هم نیست فقط تا پایان امسال مهلت دارند که این رویه را اصلاح کنند یعنی از سال ۱۴۰۱ همه دستگاه‌ها باید پرداخت‌های خود را در قالب فیش حقوقی انجام دهند.

علیه وزیر اقتصاد عملیات روانی به راه افتاده است

«ساسان شاه ویسی» اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی درگفتگو با بازارنیوز پیرامون حواشی ایجاد شده برای وزیر اقتصاد اظهار کرد: با توجه به مشکلات عظیم اقتصادی کشور سه ماه زمان مناسبی برای ارزیابی نهایی عملکرد وزیر اقتصاد نیست، علاوه بر این وزیر اقتصاد هنوز وقتی برای چیدمان تیم اقتصادی خود نیافته است، اما مشاهده می‌کنیم که وی در چنین شرایطی دستورات اقتصادی مهمی نظیر توقف استقراض بانک مرکزی و ترسیم نقشه راه رشد غیر تورمی اقتصاد کشور هنوز به مرحله اجرا و یا طرح زیزی گذاشته است.


این اقتصاددان هجمه و انقاد‌ات وارد شده به خاندوزی را ناشی از اقدامات رقبا و بازندگان انتخابات دانسته و پیرامون این مسئله تشریح کرد: این افراد در نظر دارند با انجام یک عملیات روانی گسترده اقدامات و عملکرد مثبت سه ماهه تیم اقتصادی دولت به ویژه وزیر اقتصاد را زیر سوال ببرند.

وی با اشاره به تیم اقتصادی دولت دوازدهم و رویکرد‌های در نظر گرفته شده از سوی این تیم اقتصادی تاکید کرد: اکنون ما دولتی را پشت سر گذاشته‌ایم که وزیر اقتصاد آن اصلا اقتصاددان نبوده و یا این که حضور وزیر اقتصادی را تجربه کردیم که توانایی سیاست‌گذاری در سطوج کلان اقتصاد کشور را نداشته است.

شاه ویسی خاطر نشان کرد: به هر حال وضعیت اقتصاد کشور در شرایط وخیمی به دست تیم اقتصادی دولت سیزدهم محول شده و به نظر من باید زمان بیشتری را به تیم اقتصادی دولت سیزدهم به ویژه وزیر اقتصاد این دولت داده شود؛ درحال حاضر خاندوزی مسئولیت سیاست‌گذاری در حوزه اقتصاد کلان را بر عهده دارد و با توجه به اهمیت این امر نمی‌توان در مدت زمان کوتاه سه ماهه‌ای توقع بروز نتایج مثبتی از اقدامات وی داشت.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه به انتقادات انجام شده نسبت به نقشه راه اقتصادی دولت سیزدهم و عدم فهم عده‌ای از منتقدان از کلیات این طرح، به این موضوع اشاره و در تشریح آن گفت: این افراد بدون هیچ توجهی به جزئیات این نقشه، به سرعت به سمت یافتن شکاف و تخریب این برنامه اقتصادی حرکت کردند؛ پیرو همین مسئله حتی این قبیل افراد سعی داتشند با اظهار نظراتی مبنی بر اختلاف نظر وزیر اقتصاد و رئیس جمهور بر شایعه اختلاف در میان تیم اقتصادی دولت دامن بزنند.

خرابی‌های اقتصادی هشت ساله را چگونه می‌شود در سه ماه سامان داد؟

«بیژن عبدی» اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی از دیگر افرادی بود که نسبت به هجمه‌های وارد شده از سوی برخی از رسانه‌ها به وزیر اقتصاد واکنش نشان داده و در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آن اظهار کرد: وزیر اقتصاد هنوز نیرو‌های مد نظر خود را در وزارت اقتصاد مستقر نکرده و درحال حاضر حداکثر کاری که وی موفق به انجام آن شده انتخاب تعدادی از معاونین وزارت اقتصاد است که آن هم با کش و قوس‌های فراوانی انجام شد.


این اقتصاددان با انتقاد از هجمه‌های وارد شده از سوی برخی از رسانه‌های داخلی و نمایندگان مجلس به وزیر اقتصاد تاکید کرد: اکنون این سوال مطرح می‌شود که اگر خاندوزی ضعیف بود چرا تمامی رسانه‌ها و نمایندگان مجلس در زمان معرفی وزرا و جلسه رای اعتماد به ایشان، حداکثر حمایت را از احسان خاندوزی به عمل آوردند؛ در حال حاضر سه ماه وقت مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک وزیر نیست.



وی تاکید کرد: چگونه می‌شود با وجود دولتی که اقتصاد کشور را در طول هشت سال به عقب رانده است اکنون یک وزیری بتواند این مسئله را تنها در سه ماه سامان دهد؛ اگر کسی بتواند چنین کاری را انجام دهد یقینا او یک وزیر نیست بلکه یک معجزه‌گر است.

عبدی در آخر تاکید کرد: نکته مسلم این است اکنون کل دولت سیزدهم تحت تاثیر یک عملیات روانی بسیار گسترده‌ای قرار دارد و باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که در این میان عملکرد وزیر اقتصاد نسبت به دیگر وزاری حاضر در کابینه، بیشتر در مقابل هجمه‌های این عملیاتی روانی قرار دارد؛ با توجه به نکات مذکور اعتقادم بر این است اکنون برای قضاوت عملکرد وزرا دولت سیزدهم به ویژه وزری اقتصاد زمان مناسبی نیست.


نکات متعددی پیرامون این مسئله مطرح شد؛حال آنکه این سوال مطرح می‌شود که چرا خبرگزاری مطرح و ارزشمندی همچون مهر در چنین شرایطی اقتصادی به جای این که از دولت سیزدهم حمایت به عمل بیاورد در کنار دیگر رسانه‌‎های مخالف و یا معاند با دولت سیزدهم اقدام به تضعیف جایگاه وزیر اقتصاد به عنوان یکی از محوری‌ترین اعضای تیم اقتصادی دولت سیزدهم کرده است.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: