bazarnews

کد خبر: ۹۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس خودرو با غیرعلمی و غیراقتصادی خواندن طرح مجلس برای واردات خودرو در مقابل صادرات، مانع اصلی واردات را مشکلات ارزی دانست.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون طرح اخیر مجلس در خصوص واردات خودرو در مقابل صادرات، اظهار کرد: این طرح بی فایده است و می‌تواند محلی برای فساد باشد. آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود، گوشه‌ای از این طرح است و کل طرح را شرح نمی‌دهند؛ لذا نخستین اشکال این است که کلیات طرح را ما هیچ وقت نمی‌بینیم. این طرح از مجلس گذشته به جا مانده و با گذشت زمان از سر و ته آن زده شده و آنچه امروز مطرح است، گوشه‌ای از آن طرح اصلی است.

وی افزود: مگر قانونی برای ممنوعیت  واردات خودرو در مجلس وجود دارد؟ این فقط یک دستور دولتی است و هیچ قانونی جلوی واردات خودرو را نگرفته است. حال چرا این دستور داده شد و چرا تاکنون پابرجاست؟ چون مشکل اصلی خودرو نیست. اصلی‌ترین هدف این طرح چالش ارزی و مدیریت آن است که هنوز این مشکل حل نشده است؛ لذا کل این قانون اشکال دارد، زیرا برای چیزی که وجود ندارد می‌خواهند قانون وضع کنند.

کاکایی با تاکید بر این که نه تنها این طرح بی فایده، بلکه ضد رقابت هم است، تصریح کرد: اگر اکنون مشکل ارزی نداشتیم، هیچ قانون جلوی واردات را نمی‌گیرد، کما این که تا سال‌های قبل هم مشغول واردات بودند و رقابت می‌کردند. البته یکسری قوانینی وجود دارد که هرکسی نمی‌تواند خودرو وارد کند و ضوابط فنی آن باید رعایت شود. این قانونی که می‌گذارند برای امسال که نیست، قانون است و برای سالیان سال باید اجرا شود. تصور کنید طبق این قانون هرکسی نمی‌تواند واردات انجام دهد. تا پیش از این ما حدود ۴۰ تا ۵۰ واردکننده اصلی و بزرگ داشتیم، حالا می‌گویند فقط یک عده بخصوص می‌توانند خودرو وارد کنند. این کاملا تشویق انحصار و ضد رقابت و توسعه در بازار و برعکس آن چیزی است که ادعا می‌کنند.

این کارشناس خودرو اضافه کرد: اکنون که مشکل ما این موارد نیست. این طرح گفته آن‌هایی که طبق آن اجازه دارند واردات انجام دهند، بروند با پول‌های حاصل از صادرات خود خودرو وارد کنند. اکنون واجب‌تر است ما ارز حاصل از صادرات را برای واردات قطعات و مواد اولیه تولید داخلی را وارد کنیم و تولید کشور را بالا ببریم و این ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرویی که کف پارکینگ‌ها خوابیده را تکمیل کنیم و به مردم بدهیم یا همان پول را بدهیم ۱۰ هزار خودرو وارد کنیم؟ کدام بازار را رقابتی‌تر می‌کند؟

کاکایی خاطرنشان کرد: این طرح کاملا غیرعلمی، غیراقتصادی و غیرمنطقی است. در وضعیت فعلی به جای این که به تولید و توسعه بازار توجه کنند، روشی در آوردند که آن قطعه‌سازان و خودروسازانی که کار‌های خود را هم درست انجام نمی‌دهند، مجوز بگیرند که از راه‌های دیگر، سود‌های آنچنانی کنند.

استاد دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: به هیچ وجه این طرح باعث بهبود اوضاع بازار نخواهد شد. البته ممکن است پس از تصویب و اجرای این طرح، به صورت موقتی قیمت در بازار پایین می‌آید، ولی بعد از این اتفاق، همان‌هایی که این خودرو‌ها را وارد کردند، قیمت‌ها را بالا خواهند برد، چون نمی‌توانند به مقدار نیاز بازار خودرو وارد کنند. حتی اگر وضع ارزی کشور هم مناسب شود، طبق این قانون کسی جز این‌ها حق واردات ندارد؛ لذا چرخه معیوب این جا شکل می‌گیرد. ما به صورت ظاهری ناراحت انحصار خودرو هستیم، ولی این طرح انحصار را بیشتر خواهد کرد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: