کارشناسان حوزه حمل و نقل معتقدند که طی سالیان اخیر شبکه ریلی کشور به سبب تعلل در اجرای برخی از سیاستهای حمایتی نتوانسته به جایگاه واقعی خود در ترانزیت کالا و جابجایی مسافر در کشور دست پیدا کند؛ موضوعی که متخصصان حوزه ریلی انتظار دارند در دولت سیزدهم به طور ویژه به آن پرداخته شود و سهم و اثرگذاری شبکه ریلی در اقتصاد کشور پویاتر گردد.
بر اساس اطلاعات موجود بسیاری از شعارهای دولتمردان دولت قبل در حمایت از راه آهن روی کاغذ باقی ماند در حالیکه اجرای بخشی از سیاستهای ترسیمی و وعدههای داده شده میتوانست تحولی اساسی ایجاد کند به طور مثال بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد حمل بار و مسافر از طریق مسیر ریلی جابجا میشد که این مقدار در زمان حاضر به ۱۰ درصد هم نمیرسد.
محدویتهای حمل و نقل دریایی به سبب ناچیز بودن شبکههای آبی و ضریب پایین ایمنی در سفرهای جادهای سبب شده تا در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته توسعه شبکههای ریلی و افزایش امکانات این بخش به عنوان یک حمل و نقل ایمن ارزان و مطمئن در دستور کار دولتها قرار بگیرد به طوری که بر اساس گزارشات بین المللی، کشورهای توسعه یافته و پیشرفته سرانه مصرف سالانه سفر ریلی خود را هر ساله افزایش داده اند، اما این سرانه در ایران بسیار ناچیز است.
بر اساس آمارهای موجود سرانه مصرف سالانه سفر ریلی در بریتانیا و استرالیا به رقمی معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد سفرها میرسد.
مدیران حوزه راه آهن معتقدند که شبکه ریلی کشور میتواند بسیاری از دغدغههای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور را برطرف کند که لازمه تحقق آن در ابتدای کار آن است که رغبت مردم برای استفاده از مسیرهای ریلی افزایش یابد.
مزیت استفاده از شبکه ریلی بسیار است
مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ کشور در گفتگو با خبرنگار ایرنا در همین ارتباط اظهارداشت: استفاده از حمل و نقل ریلی مزیتهای پرشماری به همراه دارد که از آن جمله میتوان به مصرف انرژی پایین، صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش تلفات، آلودگی کمتر و ایمنی بالا شاره کرد.
محسن اعتماد ادامه داد: ثمرات بسط صنعت ریلی در حوزههای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بسیار مشهود است.
وی ادامه داد: برای توسعه پایدار کشور حفظ سرمایههای اجتماعی به عنوان نخستین اصل باید مد نظر مدیران و مسوولان باشد.
اعتماد گفت: میزان تصادف و تلفات ناشی از حوادث ریلی نسبت به سایر مسیرها ناچیز و حداقل است یعنی بجای آنکه یک نیروی ماهر و متخصص را در حوادث جادهای از دست دهیم میتوانیم با گرایش مردم و نخبگان به استفاده از مسیر ریلی خسارتهای اینچنینی را به حداقل برسانیم و سرمایههای اجتماعی را حفظ کنیم.
وی به تراز بالای اشتغالزایی در ریلی اشاره و اضافه کرد: گسترش یک کیلومتر شبکه ریلی و یا جایجایی یک تن بار از طریق شبکههای ریلی اشغال آفرینی بیشتری نسبت به سایر حوزههای حمل و نقل به ویژه جادهای ایجاد میکند که این موضوع در زمانی که اشتغال و کارآفرینی به یکی از اهداف کلان کشور تبدیل شده، موضوعی مهم و قابل توجه است.
کاهش آلایندگی و اشتغالزایی بالا
اعتماد ادامه داد: آلایندگی زیست محیطی مسیرهای ریلی نسبت به سایر راههای مواصلاتی بسیار ناچیز و بر اساس برآوردهای جهانی کمتر از یک بیستم مسیرهای جادهای است که این مولفه هم امتیاز مهمی برای شبکه ریلی محسوب میشود.
وی افزود: با وجود آنکه بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد حمل بار و مسافر از طریق مسیر ریلی جابجا شود این مقدار در زمان حاضر به ۱۰ درصد هم نمیرسد.
مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ کشور گفت: بسیاری از شعارهای دولتمردان قبل در حمایت از راه آهن روی کاغذ باقی ماند در حالی که اجرای بخشی از سیاستهای ترسیمی و وعدههای داده شده میتوانست تحولی اساسی ایجاد کند.
اعتماد تصریح کرد: برای آنکه رغبت و اشتیاق مردم را برای استفاده از راه آهن افزایش دهیم باید دست یاری به سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی دراز کنیم چرا که ورود سرمایه گذار خصوصی و تسهیل سازی برای توسعه زیر ساختها میتواند موجب بهبود خدمات در بخش ریلی شود.
وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که مردم رغبت چندانی به استفاده از راه آهن ندارند سرعت جابجایی از طریق مسیرهای ریلی است.
وی به عنوان نمونه به راه آهن گرگان - تهران اشاره کرد و گفت: بخشی از این مسیر دارای ریلهای فرسوده است که امکان تردد قطار با سرعت بالا در آن فراهم نیست که اگر یارانه دولت از بخش ریلی تزریق شود و سرعتگیرها و دست اندازهای اداری را از جلوی پای سرمایه گذاران برداریم میشود ناوگان ریلی جدید اضافه و خدمات بهتر به مشتریان ارایه کرد.
اعتماد بیان کرد: هر چقدر بتوانیم ایمنی، سرعت و خدمات مطلوبتری برای مسافران ریلی ایجاد کنیم جذب مردم در استفاده از راه آهن بیشتر میشود و افزایش رغبت مردم به راه آهن در سطح کلان ضمن صیانت از سرمایههای اجتماعی، جلوگیری از اتلاف انرژی و سوخت، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی موجب افزایش رونق اقتصادی در کشور میشود.
مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ کشور تصریح کرد: در سالهای اخیر بی مهریهای زیادی به حوزه حمل و نقل ریلی شده و بسیاری از وعدهها و حمایت از این بخش محقق نشده در حالی که کوچکترین مساعدت به این بخش به یقین با بالاترین بهره دهی همراه میشود.
کاهش ۷ برابری مصرف سوخت و ۵۰ برابری ایمنی بیشتر
فاطمه احمدی یکی از کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی به خبرنگار ایرنا افزود: استفاده از راه آهن مزیت بسیاری دارد که از آن جمله میتوان به ظرفیت جابجایی بالاتر، رفاه و راحتی بیشتر، صرفه اقتصادی بالا، کاهش هفت برابری مصرف سوخت، ۵۰ برابر ایمنی بیشتر، ۲۰ برابر آلودگی کمتر (به ازای هر تن بار) اشاره کر که این مسیر حمل و نقل را نسبت به نسبت جادهای و در برخی موارد حمل و نقل هوایی در جایگاه بالاتری قرار میدهد.
احمدی با توضیح اینکه در استانهای شمالی با تراکم جمعیت زیاد راه آهن مفید است، افزود: مردم شرق گلستان شامل شهرستانهایی کلاله، مراوهتپه رامیان، آزادشهر و علی آبادکتول از نعمت راه آهن محروم هستند و با احداث این خط میتوانند برای تردد بین شهری از آن استفاده کنند و سالانه جلوی هزاران واقع تصادف مرگبار در این مسیرها گرفته شود.
وی اظهارداشت:برای آنکه مردم به استفاده از راه آهن ترغیب شوند باید دولت با ارایه یارانه قیمت تمام شده سفرهای ریلی را کاهش دهد و از سوی دیگر خدمات و سرعت تردد در بخش ریلی را هم بیشتر کند که این امر در دراز مدت برای کشور ثمرات اقتصادی و اجتماعی پرشماری دارد.
سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت تمام شده مسیرهای ریلی و زمینی بر اساس پارامترهای (مقدار معلوم و مشخص) مختلف جغرافیایی نظیر دشت یا کوهستانی بودن، مسطح یا پر شیب بودن، تعداد پلها و آبروها متغیر است، اما به طور میانگین در یک کیلومتر بزرگراه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
علی رفیع نژاد ادامه داد: مسیر ریلی نسبت به سایر راههای مرسوم مزیتهای مشهودی دارد که در صورت معرفی و تبلیغات مطلوب میتواند سهم بیشتری در حمل و نقل کشور ایفا کند.
وی اظهارداشت: مسیرهای ریلی نسبت به سایر مسیرها از نظم و زمان دقیق تری برخوردار است که اگر دسترسی مردم به مسیرهای ریلی تسهیل شود، این مسیرها جاذبههای زیادی برای جذب مسافر دارند که از آن جمله میتوان به هزینه پایین آن اشاره کرد.
فراهم کردن بستر دسترسی آسان به شبکه ریلی
وی ادامه داد: در زمان حاضر مسیر ریلی گرگان - فیروزکوه از مسافران ثابتی برخوردار است که به سبب نظم مناسب و قیمت اندک بلیط سالهاست از راه آهن برای تردد استفاده میکنند و این امر بیانگر آن است که در صورت سهولت در دسترسی به ریل، مردم مشتاق به استفاده از راه آهن هستند.
رفیع نژاد گفت: بروزرسانی تجهیزات ریلی و افزایش سرعت تردد ریلی نقش بسزایی در افزایش رغبت مردم در استفاده از مسیر ریلی دارد.
به گفته مسوولان امر ایجاد سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر خطوط شبکه ریلی برای کشور دستور کار قرار دارد که تا پایان سال آینده یکهزار کیلومتر از این برنامه در شبکه ریلی محقق میشود.
طول شبکه ریلی کشور ۱۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است که از سوی راهآهن جمهوری اسلامی مدیریت میشود و بهعنوان ریل گرم مطرح است. طول شبکه ریلی در حال ساخت کشور که در زیر مجموعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار دارد، به طول یکهزار کیلومتر است، به گفته مسوولان ذیربط مجموع اعتبار مورد نیاز برای اجرای یکهزار کیلومتر خطوط شبکه ریلی کشور، حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ۴۵۰ کیلومتر از ریلگذاری انجام شده است.
به گفته مسوولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ایجاد ۶ هزار کیلومتر مسیر ریلی در برنامه مطالعاتی گنجانده شده که در صورت اجرای این طرح، امید میرودتا پایان عمر چهار سال دولت جهادی سیزدهم، حداقل یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر مسیر ریلی کامل شود که با توجه به اینکه بهرهوری ریلسازی در کشور سالانه ۱۷۰ تا حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بوده، بستر مناسبی در راستای توسعه شبکه ریلی کشور و افزایش رضایتمندی مردم از این ظرفیت است.
/ایرنا