bazarnews

کد خبر: ۹۹۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
«پویش مردمی بذرکاری» بلوط و بادام به یاد ۹ هزار و ۸۰۰ شهید استان کرمانشاه با حضور «عباسعلی نوبخت» معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز چهارشنبه در بخش‌هایی از منطقه ۵۴ هزار هکتاری حفاظت شده بیستون (چالابه) کرمانشاه اجرا شد.

این پویش مردمی به همت اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه در راستای احیا و توسعه جنگل‌های زاگرس صورت گرفت و «فضل‌الله» رنجبر فرماندار کرمانشاه، مدیران کل جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان، تشکل‌های مردم نهاد و دوستداران طبیعت در این مراسم حضور داشتند.

جنگل‌های زاگرس سالانه ۶ میلیارد متر مکعب آب به ایران هدیه می‌کنند

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این مراسم گفت: در زمان جنگ شهدای زیادی جانشان را تقدیم اسلام و این آب و خاک کردند که در میان آن‌ها افرادی بودند که هیچ کس را نداشتند و همه ما اکنون به آن‌ها مدیون هستیم و آن‌ها را جزو خانواده خود محسوب می‌کنیم.

«عباسعلی نوبخت» با اشاره به قدمت طولانی فرهنگ درختکاری در میان ایرانیان افزود: ما به عنوان اولین ملتی هستیم که براساس اسناد تاریخی سابقه نهالکاری با بیش از سه هزار سال قدمت داریم.

وی اضافه کرد: زاگرس ۱۴ هزار و ۸۰۰ سال پیش علفزار بود کم کم تبدیل به جنگل شد و حدود پنج هزار سال پیش با غالبیت چهار نوع گونه بلوط به اوج خودش رسید و الان متاسفانه زاگرس به سمت علفزار و ساوان پیش می‌رود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: همین جنگل‌هایی که الان داخش هستیم مثل همه موجودات احساس دارند، جنگل‌ها از مادر که به عنوان مهربانترین مخلوق خدا هست می‌تواند برای ما مهربان باشند.

وی با بیان اینکه ما ۶ میلیون هکتار جنگل در منطقه زاگرس داریم، افزود: ۶۰۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها در کرمانشاه است و اداره کل منابع طبیعی استان در هفت ماه سپری شده از سال جاری در بین استان‌ها از لحاظ عملکرد جنگل و مرتع رتبه اول را در کشور کسب کرد که جا دارد من از آقای کولانی مدیرکل منابع طبیعی استان قدردانی کنم.

نوبخت تاکید کرد: کسب این موفقیت نتیجه زحمات همکاران ما در منابع طبیعی استان است به واسطه دلگرمی که مردم عزیز کرمانشاه برای آن‌ها به وجود آوردند.

وی در ادامه عنوان کرد: جنگل‌های زاگرس این توان را دارند که هر هکتار به طور متوسط در سال هزار متر مکعب آب را در خود ذخیره و به تدریج آزاد کنند.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: ۶ میلیون هکتار را اگر ضرب کنیم در این عدد، ۶ میلیارد متر مکعب زاگرس به ایران آب در سال به ایران هدیه می‌کند.

وی تاکید کرد: حیف است که ما این عرصه را که این همه مهربانانه به ما خدمت می‌کند، برای اینکه یک ساعت یا یک روز خوشی را در جمع دوستان و خانواده سپری کنیم آن را قطع و تبدیل به ذغال کنیم.

جنگل‌های زاگرس سالانه اکسیژن ۶۰ میلیون انسان را تامین می‌کنند

نوبخت گفت: زاگرس این توان را دارد که هر سال اکسیژن موردنیاز ۶۰ میلیون انسان را تامین کند حالا این صحیح است که ما که خودمان را اشرف مخلوقات می‌دانیم به این موجود که این همه به ما لطف و محبت دارد با او نامهربان باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه هم در این آیین گفت: این مراسم به یاد ۹ هزار و ۸۰۰ شهید گلگون کفن استان برگزار شده است.

«ان‌شاالله کولانی» با تاکید بر اهمیت منابع طبیعی در زندگی و اقتصاد انسان‌ها افزود: امروز ما منطقه حفاظت شده بیستون را برای بذرکاری به عنوان نمادین انتخاب کردیم و این مراسم همزمان در ۹ شهرستان جنگلی استان و ۱۱ استان زاگرس نشین اجرا می‌شود.


منطقه حفاظت شده بیستون یا چالابه محدوده‌ای به وسعت حدود ۵۴ هزار هکتار است که به لحاظ پوشش گیاهی غنی، طبیعت بکر و گونه‌های جانوری موجود در این منطقه، همواره مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

منطقه حفاظت شده بیستون در ۲۰ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و سالانه پذیرای هزاران نفر گردشگر استان و دیگر نقاط کشور است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

این استان دارای سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مرخیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

یک پناهگاه حیات وحش بیستون نیز در منطقه ورمنجه در جاده سنندج وجود دارد و در مجموع استان کرمانشاه دارای چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به مساحت ۱۶۱ هزار هکتار است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است


/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: