bazarnews

کد خبر: ۹۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی گفت: اگر نرخ ارز دارو از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به هزار تومان کاهش یابد این کاهش در ابتدای زنجیره تأمین باعث می‌شود حجم پول در زنجیره تأمین کوچکتر شود و قیمت محصول نهایی کمتر شود.

به گزارش بازارنیوز، آقای فرامرز اختراعی داظهار کرد: هر چقدر واحد پول برای یک کالا بزرگتر شود، هزینه‌های بانکی آن در طول زنجیره افزایش می‌یابد، چون نرخ بهره‌های بانکی برای وام‌های عناصر تأمین کننده زیاد می‌شود و باعث می‌شود محصول با قیمت بالاتری بدست مصرف کننده برسد.
وی با اشاره به موضوع قاچاق معکوس دارو عنوان کرد: هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که دارو از منابع نامعتبر وارد کشورش شود بنابراین قاچاق معکوس دارو در مقادیر زیاد امکان پذیر نیست و در حد ۵ درصد است.

آقای اختراعی افزود: با آزاد شدن نرخ ارز دارو در واقع حاشیه سود دارو بالا می‌رود و قیمت افزایش می‌یابد و این موضوع به نفع واردکنندگان و به ضرر مردم است. برخی از واردکنندگان دارو مقادیر زیادی ارز در بانک‌های خارجی دارند و تمایلی ندارند که این ارز با داروی قیمت گذاری شده براساس ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد کشور شود، از طرفی به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند آن پول‌ها را به اشکال دیگری تبدیل کنند.

رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی گفت: براساس قوانین اُفک که آمریکا تعریف کرده است، به واردکننده‌های ایرانی اجازه داده می‌شود که فقط ارز‌های خود را به صورت دارو وارد ایران کنند پس بدیهی است که واردکنندگان به دنبال آزادکردن نرخ ارز دارو هستند.

آقای اختراعی افزود: از آن جا که حاشیه سود دارو متناسب با مقدار سرمایه در گردش است پس برای واردکنندگان و تأمین کنندگان منفعت در آزاد شدن نرخ ارز است.
وی گفت: هر چه قدر قیمت ارز دارو بالا برود به دنبال آن قیمت دارو افزایش پیدا می‌کند و سود حاصل از فروش دارو بیشتر می‌شود، اما این موضوع به ضرر مردم تمام می‌شود.

/صداوسیما

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: