bazarnews

کد خبر: ۹۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۱
مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آلودگی، تغییرکاربری، تخلیه قوه حاصلخیزی، فشردگی و شور شدن خاک از جمله عوامل تهدیدکننده خاک در کشور است.

به گزارش بازارنیوز، «جهانبخش میرزاوند» با بیان اینکه امنیت غذایی بشر وابسته به خاک است، افزود: امنیت خاک هر کشوری زیرمجموعه امنیت ملی آن کشور است و با توجه به آن‌که جمعیت جهان رو به تزاید است همه متخصصان خاک به این نتیجه رسیده‌اند که باید به خاک بیشتر توجه شود به همین دلیل روز پنجم دسامبر مصادف با ۱۴ آذر هر سال به عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شده است.

مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خاک دارای تنوع زیستی بسیار است، گفت: هرچند یک چهارم تنوع زیستی کره زمین در خاک است، اما شناخت بشر از این تنوع زیستی فقط یک درصد است.

وی بیان‌داشت: بهره‌برداری، جنس، عمق، شیب، شرایط تشکیل خاک در طول زمان، بافت و ساختمان خاک از جمله عواملی هستند که اگر به درستی شناخته شوند، می‌توانیم از خاک خدماتی را برای زندگی دریافت کنیم و این امانت‌ها به نسل‌های آینده منتقل شود.

میرزاوند اضافه‌کرد: همه خاک‌ها با توجه به کارکردشان از ارزش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: آلودگی، تغییرکاربری خاک‌ها به کاربری غیر از منابع طبیعی، جنگلی و کشاورزی، تخلیه قوه حاصلخیزی، فشردگی و شور شدن خاک از جمله اصلی‌ترین عوامل تهدیدکننده خاک کشور است.

به گزارش ایرنا، طبق آمار‌ها وسعت اراضی قابل کشت کشور ۱۸.۵ میلیون هکتار است که از این میزان ۴.۳ میلیون هکتار از اراضی با مشکل شوری و قلیایی شدن و حدود ۴.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور با پدیده فرسایش روبروست.

فقط ۹.۳ میلیون هکتار از این اراضی فاقد مواد آلی و مابقی اراضی مرغوبیت و کیفیت لازم را ندارد.

/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: