bazarnews

کد خبر: ۹۹۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
پروفسور «پل پیلار» با اشاره به اینکه مواضع رئیسی سخت‌تر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت گفت احتمال احیای برجام چه به صورت کامل و چه به صورت محدود ضعیف است.

شهر وین و پایتخت اتریش باز هم میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا بود. البته با این تفاوت که اولین دور مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) با ترکیبی متفاوت از قبل کلید زده شد.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت، هیأتی که در ترکیبش این بار دو معاون از وزارت امور خارجه (معاونان دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌المللی) و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی حضور داشتند. براساس اعلام جمهوری اسلامی ایران، هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرد و این ترکیب خود تأییدی بر اراده ایران برای حصول نتیجه است.

هیأت ایرانی چهارشنبه شب دهم آذر ماه ۲ سند شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای را به طرف مقابل ارائه داد و باقری هم ارائه این سند‌ها را نشانگر جدیت ایران در مذاکرات خواند و در عین حال یادآور شد سند سومی هم هست که هنوز به طرف‌های مقابل ارائه نشده است.

روز پنج‌شنبه ۱۱ آذر ماه رایزنی‌های هیأت‌ها در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافت و متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاوه بر آن باقری با مورا و روسای سه هیأت اروپایی در وین نیز ملاقات‌هایی را داشت. از سوی دیگر کارگروه‌های رفع تحریم و موضوعات هسته‌ای نیز عصر و شب پنجشنبه با حضور هیأت‌های کارشناسی ایران و ۱+۴ تشکیل جلسه داده و باز هم در این جلسات درباره پیشنهادات ایران گفتگو شد.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه‌ای با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه آمده است.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحد‌های تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است.

کتاب‌های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*دور هفتم مذاکرات وین آغاز شد و طرفین مذاکرات برای مشورت در خصوص دو سند تحویل داده شده از سوی ایران به پایتخت‌های خود بازگشتند. ارزیابی شما از این دور مذاکرات چیست؟
پس از گزارش‌هایی که از این دور مذاکرات منتشر شد، خوش بین بودن دشوار است. خواسته‌های طرف ایرانی بسیار فراتر از آن چیزی است که بسیاری از ناظران (از جمله خودم) انتظار داشتند. شاید آنچه ایرانیان ارائه کردند یک موضع اولیه (برای دولت جدید ایران) باشد که برای نشان دادن عزم و اراده جدی باشد و بعدا تعییر کند. اما ایده ارائه مطالباتی فراتر از شرایط برجام اولیه بسیار دلسرد کننده است.

*بر اساس اخبار منتشر شده دو سند ایران حدود ۷۰ درصد با توافقات قبلی در ۶ دور مذاکرات صورت گرفته در وین مغایر است. ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌های بیشتر شده و در مقابل نیز خواهان کاهش تعهدات هسته‌ای خود شده است. به نظر شما واکنش طرف مقابل چه خواهد بود؟
ما قبلاً شاهد واکنش شدید منفی بسیاری از طرف مقابل و به ویژه از ایالات متحده بوده ایم. احتمالاً اکثر آمریکایی‌ها و بسیاری از اروپایی‌ها انتظار داشتند که موضع ایران در زمان رئیسی سخت‌تر شود، اما انتظار نداشتند که تا این حد سخت‌تر شود.

*در حالی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه این دور از مذاکرات را ناموفق خوانده است، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ضمن واقع گرا توصیف کردن مذاکرات وین گفت که مذاکرات شاید هفته آینده به نتیجه برسد. دلایل این مغایرت اساسی در مواضع چیست؟
آقای مورا ریاست رسیدگی را بر عهده دارد و مسئولیت نهادی دارد و بر این اساس آنچه را که رخ داده است به عنوان یک شکست رد نمی‌کند. رئیس‌جمهور ماکرون دور از مذاکرات می‌نشیند و آزادتر است که توصیفی صریح از آن ارائه دهد.

به عبارت دیگر دست مورا برای اظهار نظر بسته است، چون مسئولیت مذاکرات بر عهده اوست. این در حالی اسن که ماکرون با دست بازتری می‌تواند نظر خود را درباره مذاکرات بگوید.

*با توجه به فضای حاکم بر گفتگو‌های وین آیا توافق کلی حاصل خواهد شد یا توافق محدود و گام به گام یا اساسا توافقی صورت نخواهد گرفت؟
من احتمال و شانس دستیابی به هر توافقی را در چند هفته آینده - خواه توافق کلی یا محدود – را کم ارزیابی می‌کنم. ممکن است برای آینده قابل پیش‌بینی توافق جدیدی نداشته باشیم، اما بدون اینکه طرف‌ها رسماً مذاکرات را مرده اعلام کنند.

/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: