bazarnews

کد خبر: ۹۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
یک اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز تشریح کرد؛
یک اقتصاددان عدم برآورده شدن انتظارات تورمی و شرطی شدن بازار ارز نسبت به مذاکرات وین را از جمله مهمترین عوامل موثر در نوسانات دو هفته اخیر نرخ ارز دانسته و پیرامون مدیریت آن گفت: بانک مرکزی می‌تواند با ارائه اخبار و گزارشات مثبت جو روانی بازار را کنترل سازد.

علل اصلی نوسانات بازار در دو هفته اخیر/ بانک مرکزی از هدایت افکار عمومی غافل نشود

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در دو هفته‌های اخیر بازار ارز کشور شرایط نامناسبی را به نسبت هفته‌های گذشته خود سپری کرده است؛ تفاوت نرخ ارز در دو بازار رسمی و آزاد خود از نشانه‌ای از این چالش است که طی دو هفته اخیر بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی حاضر در بازار ارز کشور را متحیر ساخته بود.

«وحید شقاقی شهری» اقتصاددان و استاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با بازارنیوز ضمن تاکید بر ثبات مولفه‌های اصلی نوسانات نرخ ارز، به علل ریشه‌ای تحولات بازار ارز در دو هفته  اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: درحال حاضر اقتصاد کشور با مولفه‌های مهمی همچون رشد ۴۷ درصدی و کسب درآمد ارزی 27 میلیارد دلاری از محل صادرات غیر نفتی در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰، بازگشت منابع ارزی بلوکه شده و افزایش قیمت جهانی نفت به بشکه‌ای 85 دلاری رو به رو بوده است اما با این وجود مشاهده می‎‌کنیم که بازار ارز با وجود چنین مواردی به سمت کاهش نرخ ارز حرکت نکرد.

 

این اقتصاددان ضمن بر شمردن مولفه‌های تاثیر گذار در قیمت نرخ ارز، عدم برآورده شدن انتظارات تورمی موجود در اقتصاد کشور را عاملی مهم در پدید آمدن نوسانات قیمت ارز طی دو هفته اخیر دانسته و در ادامه بانک مرکزی را به حضور فعالانه تری در بازار ارز توصیه کرد.

وی در خصوص نقش آفرینی بانک مرکزی در بازار ارز گفت: این نهاد، به عنوان اصلی‌ترین مرجع بازار ارز می‌تواند با مدیریت انتظارات تورمی و مداخله در بازار قدری التهابات نرخ ارز را مدیریت و تحت کنترل قرار دهد.

شقاقی شهری در ادامه مداخله در بازار فردایی ارز را از مهمترین راه‌حل‌های مدیریت نرخ ارز توسط بانک مرکزی دانسته و پیرامون آن اظهار کرد: این امر در حقیقت استراتژی است که سابقه اجرای آن در دولت‌های گذشته‌ای همچون دولت نهم و دهم و یا حتی یازدهم  و دوازدهم وجود دارد؛ از منظر اقتصادی مداخله بانک مرکزی به عنوان مرجع رسمی بازار ارز در بازار فردایی ایرادی نداشته و این نهاد به منظور کنترل و مدیریت نرخ ارز مداخله موثر و مثبتی را داشته باشد.

این استاد دانشگاه در تشریح بیشتر نحوه مداخله بانک مرکزی در بازار ارز گفت: البته مداخله به این معنی نیست که بانک مرکزی به منظور ثبات بازار ارز اقدام به استفاده از ذخایر ارزی کشور کند بلکه این امر با استفاده از خرید و فروش موثر و به موقع ارز در بازار می‌تواند از حاکم شدن جو روانی منفی در بازار ارز کشور جلوگیری کند.

 

بانک مرکزی فضای مجازی و رسانه‌ای را در اختیار بگیرد

شقافی شهری در ادامه اقدامات و گزارشات اخیر بانک مرکزی پیرامون درآمد‌های ارزی را اقدامی مثبت برای مدیریت بازار ارز و در نتیجه مدیریت افکار عمومی دانست و درخصوص آن گفت: خوشبختانه در روز‌های اخیر شاهد انجام اقدامات و ارائه گزارشات بسیار مثبتی از سوی ریاست بانک مرکزی بوده‌ایم که در جایگاه خود آثار بسیار مثبتی را بر بازار ارز بر جای گذاشته،اما باید اذعان کرد متاسفانه اقدام رئیس جدید بانک مرکزی خیلی دیر انجام شد.

این اقتصاددان با اشاره به شرطی شدن بازار ارز کشور به روند مذاکرات گفت: بانک مرکزی می‌توانست از هفته‌های قبل بازار ارز را به گونه‌ای مدیریت کند که گزاره دوگانه مذاکرات-نرخ ارز را پیش از آن که بخواهد نرخ ارز را تحت الشعاع قرار دهد، بشکند اما چنین مسئله‌ای انجام نشده و طی دو هفته اخیر شاهد آن بودیم که با انتشار هر خبر منفی از مذاکرات نرخ ارز جهش و با اشاعه خبر مثبت  نرخ ارز نیز کاهش می‌یافت.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر اصلی ترین راهبردی که پیش‌روی بانک مرکزی برای ثبات نرخ ارز قرار دارد این است که می‌تواند با تکیه بر آمار‌های حقیقی، از جمله میزان تبادلات انجام شده در بازار متشکل ارزی و سامانه نیما گزارشات مثبت و مبتنی بر واقعیت را به متقاضیان بازار ارز ارائه دهد.

شقاقی شهری در ادامه تاکید کرد: بانک مرکزی مدیریت بازار ارز را تنها با اعلام ابلاغیه به صرافی‌ها محدود نکند چرا که عمده تحولات بازار ارز اکنون در بستر فضا‌های مجازی درقالب کانال‌‌های تلگرامی بازار فردایی در حال به وقوع پیوستن است؛ اکنون وظیفه بانک مرکزی به عنوان مرجع اصلی بازار ارز این است که با استفاده از استراتژی‌های اقتصادی فضای مجازی و رسانه‌ای کشور را به بهترین شکل ممکن مدیریت و به سمت آرامش هدایت کند.

این اقتصاددان در پایان برای تشریح بیشتر مدیریت جو روانی بازار ارز گفت: بانک مرکزی می‌تواند با شیوه‌های گوناگونی ابتکار عمل حاضر در بازار ارز را از دست دلالان گرفته و در دست خود گیرد؛ درحال حاضر همانگونه که ذکر شد ریسات بانک مرکزی با استفاده از پمپاژ اخبار مثبتی همچون جهش صادرات غیر نفتی، رفع موانع صادارت غیر نفتی، آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی می‌تواند نرخ ارز در بازار را مدیریت کند.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: