bazarnews

کد خبر: ۹۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان گفت: طرح «ساماندهی خودرو» مجلس شورای اسلامی منجر به ایجاد تقاضای جدید برای ارز و در نهایت باعث افزایش قیمت آن در بازارمی‌شود.

انتقاد یک اقتصاددان از طرح جنجالی مجلس/ طرح «ساماندهی خودرو» تقاضای ارز در بازار را افزایش می‌دهد

گروه کشت و صنعت بازارنیوز – سعید ترکاشوند؛ «عبدالمجید شیخی» اقتصاددان استاد دانشگاه شاهد درگفتگو با بازارنیوز به نواقص طرح ساماندهی خودرو که اخیرا توسط شورای نگهبان رد شده بود اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: واردات خودرو مثبتی در ایران ندارد و این امر باعث ایجاد بازار پرجاذبه و پرکشش می‌شود که در بسیاری از خیابان‌ها حتی سبزی فروشی‌ها نیز تبدیل به نمایشگاه خودرو شوند؛ علاوه بر این، چنین طرحی می‌تواند موجب ایجاد تقاضای جدید ارز و بالا رفتن قیمت آن شده و به تبع باعث تحمیل نرخ تورم بیشتر و انتظارات تورمی برای همه کالا‌ها خواهد شد.



وی افرود: تحت این شرایط واردات خودرو به مفهوم مصرف جدید برای ارز صادراتی و شوک افزایش قیمت ارز است که برخلاف منافع ملی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی است.



این اقتصاددان با بیان این که هرگونه طرح پیشنهادی واردات خودرو به صورت عمومی هیچ تکنولوژی روز «ساخت خودرو» به کشور وارد نمی‌سازد گفت: این مسئله ثمره و آیند‌های مثبتی برای صنعت خودروسازی کشور به همراه ندارد و عمده نتایج این امر چیزی جز افزایش منظم قیمت ارز، تحت تأثیر قرار دادن انتظارات تورمی، ضربه به تولیدکنندگان خودرو و قطعه سازان، بیکاری جمع کثیر نیروی کار داخلی و واگرا کردن دور باطل وابستگی به کشور‌های خارجی نخواهد بود.

 

واردات خودرو منجر به شکسته شدن انحصار در بازار خودرو نمی‌شود


شیخی در ادامه تاکید کرد: واردات خودرو راه شکستن انحصار کنونی صنعت خودروسازی کشور نیست؛ درون زا کردن تولید داخلی، تکثر کارخانه‌ها و بنگاه‌های خودرو سازی با حمایت دولت و به بلوغ رساندن تولید آن‌ها علیرغم انحصار شکنی در صنعت خودرو می‌تواند راه ورود خودرو‌های ایرانی به بازار‌های جهانی را هم فراهم سازد؛ درحال حاضر برای رفع مشکل گرانی و انحصار خودرو و پایین بودن کیفیت آن پیشنهاداتی مطرح می‌شود که خارج از منطق علم اقتصاد و حتی خارج از منطق تجربه کشور‌های پیشرفته است.



وی تصریح کرد: واردات خودرو و ادامه روند کنونی انحصار دو رویکرد غلطی است صنعت خودروسازی کشور را به نابودی می‌کشاند؛ درحال حاضر بیش از ۱۰۰ سال از عمر صنعت خودروسازی داخلی در کشور‌های توسعه یافته اقتصادی می‌گذرد. مشکل فعلی خودروسازی کشور ما مربوط به وجود امتیاز انحصار در دو یا چند کارخانه معدود است؛ متاسفانه برنامه‌ای از سوی وزارت صمت برای تنوع و کیفیت بخشی یا ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت تمام شده و بروز رسانی فناوری‌های ساخت خودرو کشور ارائه نشده است.

 

رقابت مخرب صنعت خودروسازی کشور را نابود می‌کند



شیخی تاکید کرد: دولت سیزدهم برای رفاه حال مردم باید این انحصار را بشکند؛ لازمه این انحصار شکنی تنظیم برنامه جامعی است که درآن اولاً با روش تزریقی صنایع خودرو ساز جدیدی ایجاد شود و ثانیاً خودروساز‌های موجود وجدید موظف شوند از ظرفیت تشکل‌های نخبگانی دانش بنیان در جهت طراحی و قطعه سازی استخدام و با حداکثر توان بهره برداری و استفاده کنند.



این استاد دانشگاه با انتقاد از اصرار نمایندگان مجلس گفت: واردات خودرو برای ایجاد رقابت روش صحیحی نیست؛ این روش در واقع هیچ جایگاهی در منطق علم اقتصاد ندارد، کشور‌های دیگر با حمایت از صنعت خودروسازی خودشان و به بلوغ رساندن آن صنعت ابتدا این قوه و توانایی را در کشورشان ایجاد کردند و بعد رقابت را از میدان و بازار‌های داخلی خود به بازار‌های جهانی منتقل کردند.



وی در پایان تاکید کرد: پیشنهاد دهندگان ایجاد رقابت با استفاده از واردات خودرو متوجه نیستند که در شرایط نابرابر فعلی رقابت به ضرر ضعیف و به نفع رقیب قوی است. بعلاوه ما دو گونه رقابت داریم. یکی اینکه همانند ادوار گذشته و یا شاهد در آینده فرش قرمز زیر پای برند‌های مثل کره جنوبی پهن کنیم تا بیایند در بازار داخلی کشور ما و میدان را از تولید کنندگان داخلی بربایند؛نوع دوم رقابت همان روشی است که کشور‌های توسعه یافته اقتصادی در پیش گرفتند. ابتدا صنعت خودرو سازی را درون زا و پیشرفته کردند و به بلوغ در شاخصه‌های فوق الذکر رساندند و سپس صنایع ورزیده خودرو را به عرصه میادین و بازار‌های جهانی وارد و توانستند. بازار‌های کشورهایی، چون ایران را فتح کنند.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: