bazarnews

کد خبر: ۹۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
بازار مسکن همیشه از جمله بازار‌های پرفراز و نشیب در سال‌های گذشته بوده که به کوچک‌ترین اخبار مثبت و منفی واکنش جدی نشان داده است. اما در این بین مذاکرات ایران با کشور‌های غربی مزید علت شده است که بازار خرید خانه و آپارتمان از حالت عادی خارج شود.

به گزارش بازارنیوز، بازار مسکن همیشه از جمله بازار‌های پر فراز و نشیب در سال‌های گذشته بوده که به کوچکترین اخبار مثبت و منفی واکنش جدی نشان داده است. اما در این بین ادامه مذاکرات ایران با غرب مزید علت شده است که بازار خرید خانه و آپارتمان از حالت عادی خارج شود. همانطور که می‌دانید در حال حاضر و در دولت سیزدهم مذاکرات وین از سر گرفته شده است و چشم اقتصاد ایران منتظر اخبار منتشر شده از این مذاکرات است که بازار مسکن نیز از آن بی‌نصیب نخواهد ماند.

جهش قیمتی بازار مسکن در سال‌های اخیر
شرایط اقتصادی ایران در سال‌های گذشته به وخامت بیشتری نزدیک شده و بازار مسکن نیز رشد‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است که این واقعیت به کاهش قدرت خرید افراد منجر شده است. در واقع اگر در این بازار فعالیت می‌کنید، حتماً متوجه‌ی اوج قیمت‌ها در حداقل سه سال اخیر شده‌اید که چگونه اوضاع نابسامانی را رقم زده است. با این حال پس از اوج‌گیری قیمت‌ها انتظار می‌رفت که بازار مسکن یک روند رنج را پشت سر بگذارد که می‌توانیم ادعا کنیم که در سال گذشته و پس از رسیدن قیمت‌ها به قله این اتفاق رخ داده است و بازار طبق یک حرکت افقی مورد انتظار پیش رفته و حتی در بعضی از شهر‌ها قیمت‌های مسکن کاهش یافته است.

در حال حاضر نیز با توجه به ادامه روند مذاکرات وین شرایط مسکن و به طور کلی اقتصاد ایران در یک وضعیت سرگردانی به سر می‌رود که البته افزایش قیمت‌های به صورت کم و بیش دیده می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که نوسانات شدید دلار سبب نوسان در بازار مسکن شده است که در این امر ارتباط مستقیم به مذاکرات ۱+۴ داشته و رفته رفته شاهد بیشتر شدن نرخ دلار نیز خواهیم بود.

نتیجه مذاکرات وین بر بازار مسکن
همانطور که می‌دانید اگر چه نوسان در بازار مسکن نباید به مواردی مانند مذاکرات وین و امثالهم مرتبط باشد، اما این امر متأسفانه در سال‌های اخیر گره به این بخش سیاسی خورده است. پر واضح است که نتیجه‌ی مذاکرات وین هر چه که باشد، در بلند مدت افزایش قیمت‌ها را خواهیم داشت ولو با شیب مناسب که در هر حال وضعیت بد اقتصادی موجود را بیشتر نمایان خواهد کرد.

پیش بینی‌های کارشناسان از روند مذاکرات وین این گونه است که اگر سران کشور‌های ۱+۴ به توافق نهایی دست یابند، ممکن است در کوتاه مدت بازار مسکن وارد یک رکود سنگین شود که احتمالاً با ریزش قیمت‌های نیز همراه خواهد بود که البته همانطور که عرض کردیم، دوام این مسئله نامشخص است و اینکه تا چه زمانی این رکود ادامه پیدا کند، مسئله‌ای است که به آینده‌ی مذاکرات وین بستگی خواهد داشت.

از طرف دیگر با به توافق نرسیدن این مذاکرات و ارسال پالس‌های منفی، شاهد تدریجی افزایش قیمت بازار مسکن خواهیم بود که پیش بینی‌های اولیه از افزایش‌های حداقل ۱۵ درصدی خبر می‌دهند که این موضوع می‌تواند به افزایش تورم در دیگر مسائل کشور نیز منجر شود.

تمدید مذاکرات؛ رکود یا رشد بازار مسکن
همانطور که عنوان کردیم تا زمانی که نتیجه‌ی مذاکرات وین مشخص نشود، نه تنها در بحث بازار مسکن، بلکه در دیگر بُعد‌های اجتماعی و اقتصادی کشور نیز نمی‌توان شاهد رکود یا افزایش قیمت‌ها بود. در واقع در حال حاضر همه‌ی اقشار جامعه در انتظار تعیین و تکلیف مذاکرات وین هستند، بخصوص بازار بورس ایران که این روز‌ها حال خوشی ندارد. به طور کلی طبق انتظار بازار مسکن و دیگر بازار‌های اقتصادی کشور در رکود به سر خواهد برد و حتی با کاهش قیمت دست و پنجه نرم خواهد کرد تا اینکه وضعیت مذاکرات به طور نسبی مشخص شود.

آخرین خبر‌ها از مذاکرات وین در سایت راهنمای همشهری
به طور کلی اگر در بازار اقتصادی ایران مانند مسکن، طلا، دلار و بورس فعالیت می‌کنید، باید هر لحظه در انتظار انتشار خبر‌های مرتبط با مذاکرات وین باشید تا بتوانید تصمیم‌گیری مناسبی برای سرمایه‌گذاری اتخاذ کنید. برای این منظور نیاز به یک منبع معتبر خواهید داشت که پیشنهاد می‌کنیم که از سایت راهنمای همشهری برای این منظور استفاده کنید.

سایت راهنمای همشهری یک سایت برای پوشش نیازمندی‌های همشهری است که شما می‌توانید نیازمندی‌های خود را از قبیل خرید و فروش اتومبیل، کسب و کار و صنعت، آگهی‌های استخدام، خرید و فروش خانه و اپارتمان و ... را در سایت راهنمای همشهری جستجو کنید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: