bazarnews

کد خبر: ۹۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
معاون نخست‌وزیر روسیه عقیده دارد مدیریت عرضه نفت توسط اوپک پلاس بازار را متعادل کرده و سرمایه گذاری را به صنعت نفت بازگردانده است.

به گزارش بازارنیوز، الکساندر نوواک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت مداخلات اوپک پلاس در بازار نفت طی سال‌های اخیر باعث شده صنعت نفت شاهد بازگشت اطمینان و سرمایه‌گذاری باشد.
نوواک طی مصاحبه‌ای در پنجمین سالگرد اولین قرارداد اوپک پلاس در دسامبر ۲۰۱۶ گفت: «ما از ۲۰۱۶ اقدامات مشترک را ارزیابی می‌کنیم. این اقدامات و قرارداد‌ها به ما اجازه داده سرمایه‌گذاری و ثبات را به صنعت نفت بازگردانیم».
اوپک و متحدانش در آن سال مدیریت عرضه نفت را آغاز کردند تا تولید محدود شود و ثبات به بازار بازگردد.
نوواک گفت سخت‌ترین اجلاس اوپک پلاس در مارس ۲۰۲۰ برگزار شد، یعنی در آغاز همه‌گیری کرونا که کشور‌ها نمی‌توانستند به یک اتفاق‌نظر درمورد عرضه نفت برسند.

یک ماه پس‌از فروپاشی قرارداد اوپک پلاس و آغاز جنگ قیمت نفت بین روسیه و عربستان در مارس و آوریل ۲۰۲۰، اعضای اوپک پلاس به این نتیجه رسیدند که باید تولید را به‌طور جمعی پایین بیاورند تا بازار در بحبوحه‌ی سقوط قیمت نفت به‌خاطر بحران کرونا، به تعادل برسد.
اوپک پلاس در حال حاضر ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود می‌افزاید و در اجلاس اوایل دسامبر تصمیم گرفت علی‌رغم شواهدی مبنی‌بر مازاد عرضه نفت در اوایل سال آینده میلادی، همچنان به این طرح خود ادامه دهد.
مقامات صنعت نفت و تحلیلگران هشدار داده‌اند با وجود بازگشت تعادل به بازار نفت به‌خاطر اقدامات اوپک پلاس، سرمایه‌گذاری در این بخش هنوز هم به سطح قبل‌از بحران کرونا نرسیده‌است.
برای اطمینان از تعادل بین عرضه و تقاضا، سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و تولید باید تا پایان دهه حاضر به سطح قبل‌از بحران کرونا یعنی حدود ۵۲۵ میلیارد دلار در سال برسد. سرمایه‌گذاری در این بخش در سال جاری میلادی حدود ۳۴۱ میلیارد دلار بوده‌است.
محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هم هشدار داده سرمایه‌گذاری ناکافی در عرضه جدید نفت و گاز باعث کمبود انرژی، بی‌ثباتی بازار و بالا رفتن قیمت‌ها خواهد شد.


/تسنیم

برچسب ها: اوپک ، صنعت نفت ، نفت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: