bazarnews

کد خبر: ۹۹۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰
میرمعینی، کارشناس بازار ارز گفت: بازار متشکل ارزی هرچند کمی دیراقدام شده، اما حرکت مناسبی است، زیرا نابسامانی‌هایی که در صرافی‌ها و بازار‌های غیررسمی وجود دارد را سروسامان می‌دهد.

به گزارش بازارنیوز، حمید میرمعینی، کارشناس بازار ارز درباره ساماندهی بازار ارز آزاد بوسیله ارائه تسهیلاتی درعرضه ارز گفت: سامانه نیما برای عرضه و تقاضا‌های عمده ایجاد شده است. به این معنا؛ هم عرضه کنندگان که در شرکت‌های صادراتی فعال هستند و هم متقاضیان که عمدتا واردکنندگان کالا و خدمات به حساب می‌آیند، به صورت عمده از طریق سامانه نیما مکانیزم تامین یا عرضه ارز را پیگیری می‌کنند، ولی سامانه نیما اثرگذاری مستقیم بر بازار اسکناس را ندارد.

وی در ادامه اضافه کرد: همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، میزان عرضه و تقاضایی که در سامانه نیما وجود دارد، در قیمت‌گذاری بازار ارز آزاد خیلی موثر واقع نمی‌شود، با این حال نمی‌توان تاثیر آن را نادیده گرفت، زیرا افرادی که موفق به تامین ارز از طریق سامانه نیما نمی‌شوند از بازار آزاد مبلغ مورد نیاز خود را تامین خواهند کرد.

این کارشناس بازار ارز در خصوص بازار متشکل ارزی نیز اظهار داشت: بازار متشکل ارزی هرچند کمی دیر اقدام شده، اما حرکت مناسبی است، زیرا نابسامانی که در صرافی‌ها و بازار‌های غیررسمی وجود دارد را سروسامان می‌بخشد و از نظر تحلیلی و کارشناسی به نوعی می‌تواند بازار عمیق‌تری ایجاد کند که بر اقتصاد هم تاثیرگذار خواهد بود، زیرا جو هیجانی که در بازار اتفاق می‌افتد را مقداری به کنترل درمی‌آورد.

میرمعینی دراین خصوص تصریح کرد: درباره بازار متشکل ارزی باید این نکته را هم مورد توجه داشت که مشتقات خاص آن مانند صندوق ارزی باید به وجود آید و یک نیاز محسوب می‌شود تا اشخاص حقیقی یا حقوقی که در هر صورت تمایل به تهیه ارز دارند و به همین دلیل اساسا در این بازار فعالیت دارند، بتوانند از طریق همین ابزار به هدف خود دست پیدا کنند.

وی در ادامه یادآور شد: عرضه ارز نیز در ساماندهی بازار آزاد تاثیر دارد، زیرا بازار ارز به نوعی از حالت نگرانی نسبت به تامین ارز وارد کنندگان خارج می‌شود و عرضه و تقاضای خردی هم که در بازار وجود دارد به کنترل در می‌آید، از سوی دیگر خیال واردکنندگان هم راحت خواهد شد که تقاضای ارز وارد بازار خرد ارز نمی‌شود.


/ایبنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: