bazarnews

کد خبر: ۹۹۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
بازار ارز کشور این روز‌ها در حالی کار خود را همزمان با دور هشتم مذاکرات وین پیش می‌برد که نشانه‌های موجود در این بازار حاکی از آن است که جو روانی خیابان فردوسی نسبت به هفته‌های گذاشته از وضعیت بهتری برخوردار بوده و اکنون با انتشار خبر بازگشت منابع ارزی بلوکه شده ایران پیش بینی می‌شود که در روز‌های آینده نرخ ارز نیز روند کاهشی به خود بگیرد.

بازار ارز همزمان با شروع دور هشتم مذاکرات چه شرایطی را سپری می‌کند؟

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ صرافی‌های خیابان فردوسی روز گذشته (شنبه ۲۰ آذر) درحالی اولین روزی کاری خود را آغاز کردند که بر اساس اخبار و برخی اظهار نظرات بیان شده از سوی مقامات اروپایی حاضر در مذاکرات وین، انتظار می‌رفت بازار ارز شرایطی را به مانند روز‌های نخستین پایان دور هفتم مذاکرات تجربه کند، اما بر خلاف این گزاره، خوشبختانه وضعیت نخستین روز بازار ارز در هفته سوم آذر ماه بسیار متفاوت‌تر از هفته گذشته خود بود و پیش بینی می‌شود این امر تا میانه اواخر جاری نیز همچنان تداوم داشته باشد.



پیاده‌رو‌های خیابان فرودسی شلوغ بود؛ اما به جرئت می‌توان ادعا کرد که شلوغی این روزای حاشیه خیابان فردوسی تنها سیاه لشکرانی از دلالانی است که این روز‌ها در تقلای آنند که در چنین روز‌های حساسی از نمد خیس خورده بازار ارز برای خود کلاهی دست و پا کنند؛ از میان اتفاقات ریز و درشت تا لا به لای زمزمه‌های آرام و آهسته دلالان بازار ارز تکرار و مشاهده یک موضوع قدیمی، همچنان گوش و چشم همه رهگذران را به جلب می‌کند؛ متاسفانه با گذشت دو هفته هنوز مشکل دریافت ارز مسافرتی به مانند هفته‌های گذشته پا برجا بوده و به نظر می‌رسد که بخشنامه بانک مرکزی توانسته است تنها قدری از شور و حرارت این ماجرا را کاهش داده بود.



درحال حاضر تنها سیگنال جدید روز نخست بازار استرس و اضطراب دلالانی است که هنوز در شوک اتفاقاتی هستند که در روز پنجشنبه به وقوع پیوسته بود؛ اواخر هفته قبل بود که روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران طی بیانه‌ای از بازداشت پنج اخلال‌گر ارزی و مسدود سازی ۸۴۰ حساب بانکی مرتباط با دلالان ارزی خبر داده بود، اقدامی که آثار مثبت خود را در روز‌های نخست هفته جاری برجای گذاشته و حالا حسابی دلالان ارزی خیابان فردوسی را در حول و وَلا انداخته بود.



تداوم صف‌های تقاضای ارز مسافرتی علیرغم بخشنامه بانک مرکزی



صبح روز ۶ آذر بود که بانک مرکزی به منظور ایجاد ثبات و حذف صف‌های طولانی تقاضای ارز سهمیه‌ای در بازار ارز، بخشنامه‌ای را با ۲۵ سرفصل مختلف به منظور چگونگی دریافت و تعیین مشمولان ارز سهمیه‌ای به سراسر صرافی‌های کشور ابلاغ کرد؛ استراتژی که در همان بازه زمانی به مانندی آبی سرد بر روی آتش ر بازار ارز عمل کرد؛ اکنون با گذشت تنها دو هفته از صدور آن بخشنامه مجددا شاهد تشکیل صف‌هایی هایی هستیم که تا دو هفته پیش در مقابل صرافی‎‌ها تجمع کرده بودند.

 

بازار ارز همزمان با شروع دور هشتم مذاکرات چه شرایطی را سپری می‌کند؟



بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار بازارنیوز، تجمع برای دریافت ارز مسافرتی کماکان به مانند هفته‌های قبل همچنان ادامه داشته و به نظر می‌رسد که بخشنامه مذکور تنها بخشی از شدت این تقاضا را با استفاده از مشخص نمودن تقاضا کنندگان حقیقی کاسته است.



بر اساس پیگیری‌های خبرنگار بازارنیوز از متقاضیان ارز مسافرتی، مشخص گردید که علت اصلی تجمع این افراد، فرایند وقت گیر و کندی است که در تخصیص ارز‌های مسافرتی وجود دارد؛ برخی افراد حاضر در این صف‌ها نیز تفاوت قیمت ارز‌های سهمیه‌ای عرضه شده در برخی از صرافی‌ها را از دیگر علل تجمع متقاصیان در مقابل صرافی‌ها بیان کردند.



علاوه بر این افراد حاضر در این تجمع مدعی شدند که تعداد صرافی‌های عرضه کنندگان ارز مسافرتی در سطح بازار بسیار محدود بوده و علیرغم اندک بودن تعداد این صرافی‌ها، میزان عرضه ارز سهمیه‌ای از سوی این صرافی تنها رقمی بالغ بر ۱۰۰ دلار بوده است، این درحالی است طبق قانون و با توجه بر بخشنامه بانک مرکزی به هر متقاضی می‎‌تواند ۲۲۰۰ یورو برای مسافرت و یا شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی دریافت کند.



این درحالی است که «علی صالح آبادی» رییس کل بانک مرکزی در بازدید سر زده خود از بازار ارز در گفتگو با صرافان خیابان فردوسی تاکید کرده بود که بانک مرکزی مشکلی در تامین ارز مورد نیاز بازار متشکل ارزی ندارد و وضعیت عرضه ارز نیز رو به بهبود است؛ حال باید دید که علیرغم اظهارات رییس کل بانک مرکزی چرا نحوه ارز مسافرتی کماکان با مکل مواجه است.



دلالان ارزی ماست خود را کیسه کردند



وجود مشکلات متعدد برای دریافت ارز مسافرتی تنها بخشی از شرایط بازار ارز بود؛ مسئله‌ای که اکنون بازار ارز با آن مواجه است گیجی دلالانی است که به دلیل وارد شدن ضربه‌ای کاری به فعالیت سوداگرانه برخی از دلالان ارزی در روز‌های پایانی هفته گذشته، آن‌ها را بسیار حیرت زده کرده و اکنون نمی‌دانند در این روز‌ها چه اقدامی را انجام دهند.

 

بازار ارز همزمان با شروع دور هشتم مذاکرات چه شرایطی را سپری می‌کند؟

«عباس» جزو یکی از همین دلالان ارزی است که در گفتگویی با خبرنگار بازارنیوز به دستگیری دلالان ارزی طی چند روز اخیر اشاره کرده و پیرامون تاثیر آن در بازار ارز اظهار کرد: تا قبل از چنین اقدامی روند نرخ ارز در بازار افزایشی بود چرا که تا قبل از آن نرخ ارز در سطح بازار آزاد و یا حتی بازار فردایی رقمی بالغ بر ۳۱ هزار ۵۰۰ تومان بود، اما پس از دستگیری چند تن از دلالان ارزی و مسدود شدن ۸۴۰ حساب سوداگر ارزی، قیمت نرخ از در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار ۷۰۰ تومان سقوط کرد.



بازگشتی منابع ارزی ایران، کابوسی برای دلالان ارزی



علاوه بر اتفاقات موجود در بازار ارز، انتشار خبر باز پرداخت بدهی کهنه ۴۰۰ میلیون پوندی انگلستان به ایران، مسئله دیگری بود که بازار ارز کشور را به خود درگیر ساخته است، البته نه درگیری منفی بلکه این خبر در حقیقت باعث نگرانی دلالانی شده است که نگران از افزایش منابع ارزی ایران و به تبع کاهش قیمت نرخ ارز در سطح بازار هستند.

 

اواخر هفته پیش بود که «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس از تمایل مقامات بریتانیایی از با پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور به ایران خبر داده بود، بدهی که به اذعان وی یک «بدهی قانونی» است و دولت لندن نیز مصمم است آن را به ایران پرداخت کند. مسئله‌ای که آثار خود را در هفته جاری به نمایش گذاشته است.



درحال حاضر این خبر در اولین روز از روز کاری بازار ارز سر و صدای بسیار زیادی را به راه انداخته بود به گونه‌ای که حتی از دلالان ارزی نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و با تحقق این مسئله قیمت شکنی نرخ ارز و کاهش ۲ تا ۳ هزار تومانی یورو و دلار در سطح بازار آزاد را از جمله اثرات آزادسازی منابع بلوکه شدن ایران دانستند.

 

 علاوه بر این روز گذشته «یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از وصول ۷ میلیارد دلاری طلب ایران از کشور عراق خبر داد، موضوعی که می‌تواند در نهایت باعث ریزش قابل ملاجظه نرخ ازر در بازار آزاد شود.



با وجود مسائل مذکور و اخبار منشتر شده از وضعیت دور هشتم مذاکرات وین پیش بینی می‌شود که بازار ارز کشور در هفته جاری از وضعیت با ثبات تری نسبت به هفته‌های گذشته خود برخودار خواهد بود کما این که با ارسال بیشتر اخبار خوب از مذاکرات وین و ارائه گزارشات مثبت از منابع ارزی از سوی بانک مرکزی می‌تواند روند مثبت بازار ارز را تقویت کند.



پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: