bazarnews

کد خبر: ۹۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
فرابورس ایران به سمت استراتژی حذف سهامداران خرد و حقیقی از عرضه اولیه شرکت‌های کوچک و دادن این سهام به صندوق‌ها روی آورده است.

روز گذشته (شنبه) یازدهمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سالجاری به روش حراج با حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بدون حضور سهامداران خرد و حقیقی انجام شد.

در عرضه اولیه ۵ درصد از سهام شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر در نماد معاملاتی «سغدیر»، کف قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود و متقاضیان خرید این سهام بدون آنکه امکان مشاهده مظنه‌ها را داشته باشند، اقدام به سفارش‌گذاری در سامانه معاملات کردند.

آن طور که شرکت فرابورس ایران گزارش داده است: در نیم ساعت پس از آغاز دوره سفارش‌گیری به اندازه حجم عرضه‌شده یعنی ۱۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم، سفارش خرید از سوی سرمایه‌گذاران واجد شرایط در سامانه معاملات ثبت شد، اما سفارش‌گیری تا ساعت ۱۱:۳۰ ادامه داشت.

در عرضه اولیه سهام شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر سرمایه‌گذاران واجد شرایط یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت‌شده نزد سازمان بورس امکان حضور داشتند و به سهامداران خرد و حقیقی برای حضور در این عرضه اولیه اجازه داده نشد.

این در حالی است که نماد «سغدیر» از امروز (یکشنبه) با قیمت پایانی دیروز بازگشایی شده و سرمایه‌گذاران خرد هم می‌توانند تقاضای خود را برای خرید این سهام ثبت کنند. عرضه‌کننده روز‌های آینده سهام سغدیر، بازارگردان این نماد است.

همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۵۰ درصد سهمیه خریداری‌شده خود را از امروز (۲۱ آذر) می‌توانند در بازار عرضه کنند، اما ۵۰ درصد مابقی سهام آن‌ها در سغدیر، برای سه ماه قفل و ممنوع‌المعامله خواهد ماند.

شایان ذکر است در حالی فرابورس ایران به سمت استراتژی حذف سهامداران خرد و حقیقی از عرضه اولیه شرکت‌های کوچک و دادن این سهام به صندوق‌ها روی آورده است که به عنوان نمونه در عرضه اولیه سهام "توسن" نیز این استراتژی از سوی فرابورس اعمال شد و در نتیجه شاهد افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی سهم توسن پس از عرضه اولیه و بازدهی قابل توجه صندوق‌ها در شرایط بد بازار سرمایه بودیم.

این در حالی است که در عرضه اولیه بزرگی، چون "فجهان" اجازه حضور سهامداران خرد و حقیقی داده شد و فجهان تقریبا بدون هیچ بازدهی دست سهامداران خرد را از این اعرضه اولیه خالی گذاشت.

/تسنیم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: