bazarnews

کد خبر: ۹۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
لایحه بودجه ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ صبح امروز، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوریبا حضوردر مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال آینده را تقدیم نمایندگان کرد.

بودجه ۱۴۰۱، نخستین تجربه بودجه نویسی دولت سیزدهم است که همین امر، با توجه به شعار‌های دولتمردان برای اصلاح ساختار بودجه، توجهات را به سمت آن جلب کرده است.

شکل ساختاری بودجه ۱۴۰۱ همانند بودجه سنوات گذشته است. در برخی جداول کلان، تغییرات جزئی دیده میشوداما در کلیات، جدول بندی همانند سال‌های گذشته است.

یکی از نکات جالب بودجه به تبصره ۲ لایحه باز می‌گردد.   تعیین تکلیف برخی از شرکت‌های دولتی در قالب لایجه که قبلا این موضوع توسط هیئت عالی واگذاری وهیئت وزیران انجام می‌شد. وهمچنین در صورت مساعد نبودن شرایط بورس برای واگذاری مانند سال جاری، امکان واگذاری بنگاه‌ها به دستگاه‌های اجرایی ذینفع فرعم شده است.

در بخش درآمدها، فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول دولت، حدود ۳۲ میلیارد تومان برآورد شده است. جالبی این موضوع این که یک واحد ساختمان مسکونی در شمال شهر تهران، قیمتی بالاتر از این میزان درآمد یش بینی شده دارد. یکی از چالش‌ها بین اقتصاددانان و دولتمردان، همین فروش اموال دولتی است. کارشناسان معتقدند یکی از راه‌های جبران کسری بودجه، همین فروش اموال دولتی است که متاسفانه امسال هم دولت توجهی به آن نداشته است.

یکی از بحث‌برانگیزترین بخش‌های بودجه ۱۴۰۱، حذف بند مربوط به پرداخت وام ازدواج است که تاکنون حرفی از آن بهمیان نیامده بود وباید دید دولتی‌ها چه توجیهی برای آن خواهند داشت.

مالیات برفروش سیگار در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به لایحه بودجه سال جاری رشد حدودا ۲ برابری داشته است که میتوان نتیجه گرفت، سیگار در سال آینده مجددا گران خواهد شد.

یکی از جالبترین بخش‌های لایحه حاضر، پیش بینی درآمد ۴۰۰ میلیون تومانی دولت از صدور کارت ملی هوشمند است. صدورکارت ملی هوشمند یکی از بحث‌برانگیزترین اقدامات دولت در طی سال‌های گذشته بوده وبسیاری افراد هنوز نتوانستند کارت خود را دریافت کنند. دولتمردان علت عدم صدور را مشکلات تحریمی اعلام کردند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سال آینده، یکی از مهمترین بخش‌های بودجه امسال است. با توجه به هشدار‌های اقتصاددانان از تبعات تورمی این اقدام، دولت برای سال آینده ارز ترجیحی را حذف کرد.

درآمد ریالی دولت از فروش نفت در سال ۱۴۰۱، حدودا ۲.۰۶ برابر نسبت به لایحه بودجه سال جاری افزایش داشته است. این بخش از لایحه بودجه با شعار‌های رئیس دولت و رئیس سازمان برتامه و بودجه همخوانی ندارد.  


درآمد دولت از جریمه‌های رانندگی در سال آینده، ۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که یک میلیارد تومان کمتر از مبلغ پیش‌بینی شده برای بودجه ۱۴۰۰ است.

 

دولت 210 میلیارد تومان برای هزینه «برنامه تأمین فضاهای آموزشی وحمایت از امور طلاب و روحانیون مذاهب اسلامی» در نظر گرفته است.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: