bazarnews

کد خبر: ۹۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
یادداشت اختصاصی بازارنیوز/
تبصره ۱۴ لایحه بودجه۱۴۰۱ با وجود رشد ۴۰.۷ درصدی در بخش منابع و مصارف، چند تفاوت اساسی و قابل توجه با تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۰ دارد.

تغییرات در جزئیات جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰

 

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «یحیی لطفی نیا» پژوهشگر اقتصادی برای بازارنیوز نوشت: تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ با وجود رشد ۴۰.۷ درصدی در بخش منابع و مصارف، چند تفاوت اساسی و قابل توجه با تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ دارد که عبارتند از:


۱. در بند ب تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندی یارانه¬ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف است حداکثر ظرف سه (۳) ماه از ابلاغ قانون بودجه، ضمن دهک¬بندی درآمدی کلیه خانوار‌های یارانه بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوار‌های پردرآمد اقدام، تا منابع حاصل صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب¬پذیر با اولویت خانوار‌های تحت پوشش و پشت نوبتی نهاد‌های حمایتی شود. این در حالی است که در قانون بودجه ۱۴۰۰ و در بند (ب) تبصره ۱۴، سازمان هدفمندی یارانه¬ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حسب مورد مکلف بودند نسبت به ثبت نام و پرداخت یارانه هدفمندی و نیز معیشتی و سایر یارانه¬ها به کلیه افراد واجد شرایط از جمله افراد جدید، افرادی که تا کنون ثبت نام ننموده¬اند و افرادی که منصرف شده¬اند اقدام نمایند.


۲. در بند الف تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ به عنوان رویکردی جدید که در قوانین گذشته نبوده است، امده است که در صورت نیاز خزانه¬داری کل کشور به نقدینگی برای پرداخت صرفاً حقوق و مزایای کارکنان دولت، به وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه¬داری کل کشور) اجازه داده می¬شود تا در زمان پرداخت حقوق در هر ماه با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به برداشت از حساب¬های سازمان هدفمندی یارانه¬ها (در صورت وجود نقدینگی) اقدام و تا قبل از هفتم ماه بعد به حساب سازمان فوق¬الذکر عودت نماید.


جدول (۱) وضیعت منابع تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ را در مقایسه با بودجه ۱۴۰۰ نشان می¬دهد. همانطور که ملاحظه می¬گردد، ۹ عنوان از منابع جدول ۱۴ در سال ۱۴۰۰ برای لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است این در حالی است که دو ردیف (۵) یعنی صادرات LPG شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده¬های نفتی ایران (در راستای توزیع با کارت الکترونیک و سامانه سدف) و بند (۶) یعنی منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز سوخت پتروشیمی¬ها، پالایشگاه¬ها و صنایع پایین دستی، مجتمع¬های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و ... آن¬ها معادل نرخ خوراک گاز پتروشیمی¬ها، صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی¬ها به لایحه بودجه ۱۴۰۱ اضافه شده¬اند.


جدول (۱): وضعیت منابع تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مقایسه با قانون بودجه ۱۴۰۰ (میلیارد ریال)

 

تغییرات در جزئیات جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰

 

جدول (2) نشان­دهنده وضیعت مصارف جدول تبصره 14 لایحه بودجه 1401 در مقایسه با لایحه بودجه 1400 است که نسبت به سال گذشته تغییرات بسیاری داشته است به گونه­ای که در بسیاری موارد مانند بسیاری از عنوان مواد مربوط به بخش اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی حذف و یا در سایر هزینه­ ها ترکیب شده است که این موضوع می­تواند به عنوان یک تحدید برای شفافیت لایحه بودجه 1400 در نظر گرفته شود. در کنار موارد حذف شده بسیاری عناوین دیگر به جدول تبصره 14 لایحه بودجه 1401 اضافه شده است که از آن جمله می­توان به صندوق پیشرفت و عدالت ایرانیان (توزیع ملی و استانی) با 66.4 هزار میلیارد تومان مصرف منابع اشاره نمود.

 

تغییرات در جزئیات جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰

تغییرات در جزئیات جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰

تغییرات در جزئیات جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰

 

تغییرات در جزئیات جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰

جدول (2): وضعیت مصارف تبصره 14 لایحه بودجه 1401 در مقایسه با قانون بودجه 1400 (میلیارد ریال)

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: