bazarnews

کد خبر: ۹۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
در روز‌های اخیر همزمان با ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین، مقامات رژیم صهیونیستی به تکاپو افتاده اند تا با هر ابزاری شده از تداوم گفتگو‌ها ممانعت به عمل آورند.

به گزارش بازارنیوز، به تازگی روزنامه «نیویورک تایمز» از اختلاف بین تل آویو و واشنگتن پرده برداشته است. روزنامه مذکور، روز ۱۸ آذر بر اساس مصاحبه با بیش از ده مقام آمریکایی و اسرائیلی نوشت که با وجود شروع امیدوارکننده روابط نفتالی بنت با جو بایدن، اکنون اختلافات میان آن‌ها بالا گرفته و در روز‌های اخیر تشدید شده است.

به نوشته نیویورک تایمز، «داوید بارنئا» رئیس موساد و «بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل پس از گفت‌وگوی تلفنی متشنج بنت با بلینکن، به آمریکا اعزام شدند تا اطلاعات جدیدی در مورد ایران به آمریکا بدهند، اما آن دو بدون دستاوردی برای اسرائیل واشینگتن را ترک کردند.

«اموال بلوکه شده ایران» دال مرکزی نگرانی‌های طرف اسرائیلی است که عمق آن را می‌توان در مطالب انتشاریافته از رسانه‌های این رژیم دریافت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، «یائیر لاپید» وزیر خارجه این رژیم جمعه ۱۹ آذر، در تماس تلفنی با بلینکن همتای آمریکایی خود، گفته است: «ایران از پول‌هایی که آزاد شود، برای لطمه زدن به امنیت اسرائیل بهره خواهد برد. هر دلاری که به دست ایران برسد، به دروازه اسرائیل خواهد رسید و به صورت ترور و راکت، توازن منطقه را در زمانی کوتاه برهم خواهد زد».

باوجود هشدار‌ها و حتی خرابکاری‌های مکرر اسرائیل از تاسیسات هسته‌ای گرفته تا هک کردن سامانه سوخت ایران، تهران گفتگو با گروه ۱+۴ را به طور مستقیم و با آمریکا را به صورت غیرمستقیم آغاز کرده است.

تکلیف اروپا نیز روشن است و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه پیشتر از آمریکا مواضع خود را در قبال برجام و کارشکنی‌های اسرائیل آشکار کرد. بورل پیش از شروع مذاکرات با تاکید بر ازسرگیری هر چه سریع‌تر گفتگو‌های احیای برجام، گفته بود: با پلن B (نقشه دوم) مطرح شده از سوی مقامات صهیونیستی برای مواجهه با مساله هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین موافق نیست.

همانگونه که از گزارش‌های انتشاریافته اسرائیلی استنباط می‌شود، بازگشت اموال و دارایی‌های بلوکه شده ایران، بزرگترین دغدغه سران تل آویو است؛ موضوعی که موازنه قدرت را به نفع ایران تغییر خواهد داد.

در پیوند با میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران لازم به ذکر است، طی سال‌های اخیر به دنبال ازسرگیری تحریم‌های آمریکا، شرکای تجاری ایران از این فرصت سوءاستفاده و از پرداخت بدهی‌های خود به تهران امتناع کردند؛ بدهی‌هایی که میزان آن به طور دقیق و مشخص اعلام نشده، ولی برخی آن را حدود ۸۰ میلیارد دلار و شماری نیز بسیار بیشتر از این رقم برآورد می‌کنند.

به نوشته پایگاه خبری «واشنگتن‌فری‌بیکن»، مجموع دارایی‌های مسدود شده ایران در دو کشور کره جنوبی و ژاپن حدود ۱۰ میلیارد دلار اعلام شده که از این مقدار ۷ میلیارد دلار در بانک‌های کره‌ای و ۳ میلیارد دلار هم در ژاپن است؛ این پول‌ها مرتبط با درآمد‌های نفتی ایران است که به قبل از تحریم‌های آمریکا باز می‌گردد. البته برخی منابع این رقم را ۱۵ میلیارد دلار اعلام کرده اند.

همچنین سه کشور عراق، هند و چین جزو بزرگترین بدهکاران نفتی به ایران به شمار می‌آیند. بدهی عراق به ایران بابت واردات برق و گاز چندان مشخص نیست، اما به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بدهی چند ماه گذشته عراق به ایران در حوزه برق و گاز بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار است که بخش اندکی از آن وصول شده است.

در حال حاضر میزان بدهی قابل برداشت چین به ایران بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این کشور آن را به مرور و از کانال‌های مختلف به دست ایران می‌رساند. هند نیز با بدهی حدود ۷ میلیارد دلاری در زمره بزرگترین بدهکاران به ایران محسوب می‌شود.

چندی پیش، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان از دولت بایدن خواست که جدی بودن تصمیم خود در رویکردش نسبت به احیای برجام را با آزاد کردن ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران نشان دهد؛ مطالبه‌ای که از سوی آمریکا پاسخ داده نشد.

اما به تازگی دو موضوع به هراس افزون‌تر مقامات اسرائیلی دامن زده است؛ یکی تایید آزادشدن بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشور‌ها (اگرچه کشور مبدا اعلام و رسانه‌ای نشد) و دیگری احتمال پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران در جریان سفر تازه هیاتی از لندن به تهران.

مقامات رژیم صهیونیستی تردیدی ندارند که در صورت تداوم این روند، نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشروعیت گذشته خود را بازخواهد یافت بلکه با آزادسازی اموال و دارایی‌های ایران، اوضاع اقتصادی مردم بهبود و جایگاه تهران در معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فراتر خواهد رفت؛ موضوعی که به کابوس این روز‌های سران تل آویو تبدیل شده است.

/تحریریه

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: