bazarnews

کد خبر: ۹۹۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند روند‌های پرنوسان و فرسایشی شاخص کل، ادامه خواهد یافت و فردا، بازار منفی و قرمز پیش روی سهامداران باشد.

به گزارش بازارنیوز، بازار سرمایه دیروز یکی از دشوارترین و ناخوشایندترین روز‌های پاییز ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشت؛ شاخص‌کل بیش از ۲۳هزار واحد ریزش داشت و نزدیک به ۳۰ درصد نماد‌ها روز خود را با صف فروش به پایان رساندند. این در حالیست که p/e ttm بازار به رقم ۸.۳ رسیده، به‌عبارتی می‌توان گفت که بازار به محدوده‌ای که سال۹۸ در آن قرار داشت، بازگشته است.

شهیر محمدنیا، کارشناس و فعال بازار سرمایه، با اشاره به عوامل فروش معامله‌گران در بازار دیروز گفت: تبصره۱۴ لایحه بودجه بود که در آن نرخ سوخت صنایع، ۱۰۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها لحاظ شده است. این در حالیست که در بودجه سال گذشته این عدد ۳۰درصد بوده و بازار انتظار عددی بیشتر از ۵۰درصد را نداشت.

در علم مالی رفتاری یک سوگیری به‌نام بیش واکنشی یا overreaction bias وجود دارد که به واکنش بیش از حد و غافلگیرکننده بازار اشاره دارد. این حالت زمانی که روند غالب بازار نزولی باشد نسبت به اخبار منفی بیشتر دیده می‌شود. دقیقا حالتی که دیروز در بازار نسبت به خبر نرخ سوخت صنایع به‌وجود آمد و حس بی‌اعتمادی را چند برابر کرد.

وی افزود: عامل بعدی ریزش دیروز بازار، شایعه‌ای بود که در نیمه‌های بازار به گوش رسید مبنی بر لغو افزایش قیمت خودرو که به دلیل فراخوانده شدن وزیر صمت و مدیران خودروسازی به مجلس شکل گرفت. این شایعه گروه خودرویی را تا ایجاد صف‌های فروش پیش برد و دو نماد بزرگ خودرو و خساپا با صف‌های سنگین روز خود را به اتمام رساندند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دیگر عامل اثرگذار بر بازار اخبار و فضای مثبت، مذاکرات است که در سال‌های قبل هم چنین واکنش‌های منفی کوتاه و زودگذری را در بازار، نسبت به اخبار مثبت وین مشاهده کرده بودیم. امسال هم دقیقا همان سناریو‌ها در حال تکرار است.

پیش‌بینی بازار امروز

محمدنیا چشم‌اندازی از بازار امروز تصویر کرد و گفت: متاسفانه به قدری دلسردی در بازار وجود دارد که بازار وزن زیادی به اخبار مثبت نمی‌دهد. یکی از این دسته خبرها، مربوط به مسئله تثبیت نرخ دلار بودجه روی ۲۳هزار تومان است که کف قیمتی دلار برای سال آینده را مشخص می‌کند و می‌تواند نگرانی بازار در این زمینه را برطرف کند.

وی افزود: همچنین نرخ بهره مالکانه معدنی‌ها در بودجه ۴۰هزار میلیارد دلار پیش‌بینی شده که این رقم ریسک بالایی برای بازار ندارد و نشانه مثبتی برای این گروه است. خبر مثبت دیگر که در صورت اجرایی شدن اثر محسوس بنیادی روی بازار خواهد داشت؛ برداشته شدن قیمت‌گذاری دستوری دلار نیمایی است.

این کارشناس ادامه داد: در این صورت صادرکنندگان و واردکنندگان در سامانه نیما خود به تعیین نرخ دلار می‌پردازند. این خبر بسیار خوبی برای شرکت‌های بزرگ صادراتی بورسی است که امیدوار هستیم بازار واکنش درستی به آن نشان دهد.

وی درباره روند امروزی بازار سرمایه عنوان کرد: با توجه به مواردی که اشاره شد، پیش‌بینی می‌شود امروز بازار منفی و قرمز شروع شود، اما امیدوار هستیم در نیمه دوم از فشار عرضه‌ها کاسته شده و سبزی بیشتری را در نقشه بازار مشاهده کنیم.

محمدنیا در پایان خاطرنشان کرد: در کل روند غالب بازار نزولی است و هیچ نشانه برگشت روند هنوز مشاهده نمی‌شود در نتیجه هر مثبتی از نوع correction به حساب می‌آید و اولین محدوده حمایتی محدود یک میلیون و ۲۷۰هزار واحد تا یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد است؛ از همین رو انتظار می‌رود در این محدوده شاخص کف‌سازی و برگشت روند را در پیش داشته باشد

/ اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: