bazarnews

کد خبر: ۹۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
معاون اقتصادی رییس جمهوری:
معاون اقتصادی رئیس جمهور ضمن اعلام حمایت از صادرات این اقدام را ثروت عمومی مردم ایران دانست

صادرات خط مقدم ثروت مردم است/ اصلاح نظام بانکی و انرژی در دستور کار دولت

گروه بازرگانی: بازار نیوز سعید ترکاشوند؛ «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس جمهور در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تقدیر از صادر‌کنندگان نمونه پیرامون آخرین وضعیت صادراتی ایران گفت در حال حاضر صادرات خط مقدم تولید ثروت مردم ایران به طور خاص اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود در حال حاضر اقلیم و منابع انسانی جمهوری اسلامی ایران به نحوی است که ما می‌توانیم تولیدات فاخر در نظام بین‌المللی عرضه کنیم دیگر ایران چهارراه صادراتی جهان است همین مسئله نقش جمهوری اسلامی ایران در تجارت بین المللی را پررنگ ساخته است.

 

وی عنوان کرد: در حال من شش دولت در نظر دارد اصلاحات جراحی های مهمی را در ساختار اقتصادی کشور به ویژه در حوزه صادرات و تجارت بین المللی محقق سازد.

رضایی ادامه داد: تاکنون نیز گام‌های نخست پیرامون مسئله برداشته شده بخشنامه ارزی که چندی پیش توسط دولت منتشر شد تنها اقدام ابتدایی پیرامون گام نخست.


معاون اقتصادی دولت سیزدهم اصلاحات در حمل و نقل گمرک ،بازاریابی و تقویت برندینگ را از جمله اهداف مهم دولت سیزدهم برای رشد و تعالی تجارت ایران در صحنه بین الملل دانست و گفت در حال حاضر و با توجه به افق دید های مطرح شده راهی جز برداشتن گام‌های بزرگی نداریم اما این مسئله منوط به آن است که در یک برنامه‌ریزی منسجم و کامل انجام شود.

 

وی در ادامه به اصلاحات اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت اصلاحات یارانه اطلاعات بانکی و اصطلاحات حوزه تجارت بین المللی از جمله ارسالات دولت سیزدهم طی سه ماه اخیر بوده است که بعضی از آنها به مرحله اجرا و برخی دیگر در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد.

 

رضایی تأکید کرد: در حال حاضر نیاز کشور آن است که از فرصت‌ها به طور جد استفاده کند؛دولت سیزدهم خادم و حامی بخش خصوصی است اما رفع موانع صادراتی نیازمند یک عزم ملی است؛در حال حاضر وزرای اقتصادی دولت جلسات متعددی را برگزار می‌کند تا بتواند در راستای رفع موانع صادراتی اقدامات مهمی را انجام داده باشند.

 


معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در ادامه به مهمترین مشکلات موجود در فرآیند صادرات کالا اشاره و پیرامون آن اظهار کرد در مرحله نخست تحریم‌های داخلی از جمله مهمترین عواملی است که صادرات کالا به دیگر کشورها را با مشکل روبرو ساخته است.

 

وی تشریح کرد در حال حاضر در ما در حوزه صادرات قوانین بسیار خوبی داریم اما اجرا نمی‌شود و همین مسئله خود باعث محقق شدن تحریم داخلی در ساختار اقتصاد کشور شده است.

 


رئیس‌جمهور در ادامه تحریم‌های خارجی را از دیگر موانع این مسئله دانست و تشریح موضوع گفت ایران به طور جدی به دنبال برداشته شدن تحریم‌های خارجی است و دولت یازدهم کاملاً مصمم است که راه صادرات فعالان بخش خصوصی به همه نقاط جهان را فراهم سازد بنده در میان سربازان خط مقدم صادرات عرض می‌کنم برادران شما در مذاکرات وین به طور جدی به دنبال منافع ملی کشور هستند.

 

محسن رضایی در ادامه بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و پیرامون آن گفت: در حال حاضر اصلاحاتی در ساختار بودجه انجام شده است که به نفع صادرکنندگان و تولیدکنندگان بوده و علاوه بر این کشور با حجم نقدینگی مواجه است که هدایت آن به بدنه اقتصاد را سخت اما می تواند در نهایت باعث ایجاد گشایش در ساختار اقتصادی کشور شود.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور در پایان رفع قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر را از دیگر موانع صادرات دانست در خصوص این موضوع تشریح کرد در حال حاضر دولت سیزدهم به طور جدی دنبال آن است که از بروز بخشنامه های آنی و خلق الساعه جلوگیری کند تلاش دولت این است که انجام هر اقدام اقتصادی ابتدا در ستاد اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفته و پس از انجام بررسی‌های نهایی آن را به هیئت وزیران، شورای اقتصادی سران سه قوه و یا حتی در قالب لایحه ارسال کند؛این اطمینان را به شما صادرکنندگان خواهم داد که در سال‌های آینده شاهد گشایش های بسیار مثبتی در رفع موانع صادراتی خواهیم بود.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: