bazarnews

کد خبر: ۹۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جایگاه علمی ایران در بحث تولیدات علمی وضعیت خوبی است؛ اکنون از نظر تولید علم در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه ۱۵ را داریم، اما از نظر فناوری رتبه ۷۱ را داریم، زیرا آنگونه که باید از امکانات گسترده موجود برای تجاری سازی علم استفاده نکرده‌ایم.

به گزارش بازارنیوز، علی خیرالدین روز دوشنبه در برنامه جشنواره پژوهش و فناوری در دانشگاه علم و صنعت به سهم اعتبارات پژوهش در تولید ناخالص ملی که چهار دهم درصد است، اشاره کرد و افزود: قرار بود سهم اعتبارات پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی سه درصد باشد، اما چهار دهم درصد است و به نیم درصد هم نمی‌رسد و در سال‌های مختلف به صورت نزولی بوده است.

وی ادامه داد: در بحث درآمدزایی دانشگاه‌ها در کشور‌های مختلف بودجه‌های مشخصی دارند. به عنوان نمونه بودجه دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۲ میلیارد دلار بود و شرکت‌هایی که از این دانشگاه زایش می‌کردند، ۱۸ میلیارد دلار به دانشگاه کمک می‌کردند. این درحالی است که بعد وابستگی دانشگاه‌های ایران به بودجه بسیار بالا است و از نظر بودجه ۹۰ درصد به دولت وابسته هستیم و نتوانستیم تحقیقات را به خوبی به فروش و علم را تجاری سازی کنیم.

خیرالدین معتقد است: باید ریل‌گذاری جدیدی شروع شود. اکنون با قانون همسان سازی حقوق امور مالی دانشگاه‌ها تعطیل شده و همه بودجه به پرداخت حقوق کارکنان اختصاص می‌یابد و دانشگاه‌ها کار خاصی انجام نمی‌دهند. اکنون هشدار می‌دهم با این ریل گذاری دانشگاه‌ها به انزوا کشیده می‌شوند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نسل‌های دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نسل اول آموزش محور، نسل دوم پژوهش محور، نسل سوم کارآفرین و نسل چهارم اگر کارآفرینی می‌کنیم باید مسئولیت اجتماعی را هم ملاک قرار دهیم و باید جامعه محور باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران ۸۰۰ هزار دانشجوی ارشد و دکتری دارد و تعداد زیادی پایان نامه و رساله دکتری داریم، اما از این امکانات و پتانسیل استفاده نشده است. از نظر نوآوری به عنوان مثال در کشور آمریکا از هر ۵۰۰ پژوهش یک نوآوری ایجاد می‌کند، اما عدد ایران خیلی بالاست و از ۱۷۰ هزار مقاله یک نوآوری با ارزش ایجاد می‌کند و این نشان می‌دهد که ما در این بخش موفقیت مطلوبی نداشتیم.

۵۰ هزار فارغ‌التحصیل در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت دارند

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل در شرکت‌های دانش بنیان فعالیت دارند و این آمار‌ها نشان می‌دهد که فناوری می‌تواند جایگاه خوبی برای بحث اشتغال ایجاد کند.

وی افزود: ما باید دانشجویان را برای بازار کار به خوبی آماده کنیم و باید تمرکز روی کارآفرینی باشد، چون کارآفرینی مبحث فرهنگ سازی شده برای مهارت آموزی است. اکنون بیش از ۴۰ درصد بیکاران ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که باید به آن توجه شود.

خیرالدین ادامه داد: پیشنهاد می‌شود مدرسه اشتغال در تمام دانشگاه‌ها ایجاد شود. با توجه به اینکه اکنون در دانشگاه صنعتی شریف این مدرسه ایجاد شده و بسیار موفق بوده است، می‌توان در دیگر دانشگاه‌ها هم آن را ایجاد کرد، البته ایجاد یک مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها نیز باید برنامه ریزی شود تا زمان ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها آینده درخشانی داشته باشند.

اغلب پژوهش‌های ما بنیادی است

خیرالدین به موضوع تحقیقات نیز اشاره کرد و افزود: از نظر تحقیقات بنیادی ۲۵ درصد، تحقیقات کاربردی ۵۰ درصد و تحقیقات توسعه‌ای هم ۲۵ درصد باید باشد، یعنی از هر چهار کار پژوهشی باید سه مورد آن به قرارداد منجر شود در صورتی که اکنون همه فعالیت‌های ما به صورت پژوهش‌های بنیادی است.

معاون وزیر علوم ادامه داد: ما نمی‌گوییم کار بنیادی نباشد، اما باید تعادل در این زمینه برقرار باشد. در این زمینه باید تحقیقات کاربردی شود تا تولید ثروت صورت بگیرد و استقلال مالی دانشگاه‌ها رقم بخورد؛ اکنون ما مقاله محور شده‌ایم و به بحث‌های فناوری و شرکت‌های دانش بنیان کمتر پرداخته می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در وزارت علوم معاونت فناوری و نوآوری شکل گرفته است و در گذشته جای این معاونت خالی بود و روی بحث فناوری سرمایه گذاری نشده بود، اما امیدواریم با تشکیل این معاونت، گفتمان فناوری را نهادینه کنیم و معتقدیم کسانی که کار فناوری انجام می‌دهند، باید بازار را فراموش نکنند و محصولات را با کیفیت بالا به فروش برسانند.

خیرالدین اضافه کرد: ۴۹ پارک علم و فناوری داریم که از این تعداد چهار پارک مربوط به وزارتخانه‌های نیرو، نفت و جهاد کشاورزی و ارتباطات است. پارک وزارت ارتباطات فعال است، اما فعالیت پارک‌های سه وزارتخانه دیگر هنوز به صورت جدی پیگیری نشده است.

وی در ادامه به وجود ۲۲۳ مرکز رشد اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون بحث اشتغال دانشجویان به عنوان یک مشکل جدی مطرح است و دانشجویان آینده خوبی برای خودشان تصور نمی‌کنند، زیرا ما اشتغال خوبی برای دانشجویان فراهم نکردیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم به تشکیل سه اتاق فکر در وزارت علوم و نظام ایده‌ها و نیاز‌ها تحت عنوان «نان» اشاره کرد و گفت: این نظام بسیار جالب است، زیرا سامانه‌ای ایجادشده که ۸۰ میلیون ایرانی نیاز‌های خود را در این سامانه مطرح کنند و هرکس می‌تواند ایده ارایه دهد. در این سامانه ایده و نیاز داریم و سرمایه گذاران می‌توانند روی این ایده‌ها و نیاز‌ها برنامه ریزی کنند و در شهر‌های مختلف می‌توان نیاز‌ها و ایده‌ها را رصد کرد تا مشخص می‌شود که در هر شهری چه مشکلی وجود دارد و چه اندیشمندانی برای حل مشکلات فعالیت دارند.

دانشگاه علم و صنعت پارک علم و فناوری ندارد

وی با طرح این موضوع که چرا دانشگاه علم و صنعت، پارک علم و فناوری ندارد، اظهار داشت:‌اکنون همه دانشگاه‌ها پارک علم و فناوری دارند و اگر مسئولان دانشگاه تقاضای آن را ارایه دهند، در شورای گسترش با ایجاد پارک علم و فناوی این دانشگاه هم موافقت می‌شود و مجوز آن صادر خواهد شد.

خیرالدین تصریح کرد: در هفته پژوهش یک روز را به توسعه مرجعیت و دیپلماسی علمی اختصاص داده‌اند تا بتوانیم در توسعه علم و فناوری پیشتاز باشیم.

وی به برخی از برنامه‌های هفته پژوهش اشاره کرد و افزود: قرار است نمایشگاهی از فردا سه‌شنبه تحت عنوان تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) و همچنین ۲ نمایشگاه دیگر در زمینه دستاورد‌های علم و فناوری وزارت علوم و نمایشگاه فناوری‌های نوپدید و آینده نگر افتتاح شود. نمایشگاه تستا یک بستر بسیار خوبی برای ارایه محصولات پارک‌های علم و فناوری شرکت‌های دانش بنیان است و دانشگاه‌هایی که امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی نیاز دارند، می‌توانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.



/ایرنا

برچسب ها: تولید علم ، علم ، رتبه علمی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: