bazarnews

کد خبر: ۹۹۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کرده، ارز ترجیحی حذف و نرخ تسعیر ارز به نرخ ارز در بازار آزاد نزدیک شده که این عوامل به معنای واقع‌بینانه‌تر تنظیم شدن بودجه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ است.

غلامرضا مرحبا با اشاره به اقدامات دولت برای اصلاح ساختار بودجه گفت: تلاش دولت سیزدهم برای اصلاح ساختار بودجه و واقعی کردن ابعاد هزینه‌ای و درآمدی آن قابل تقدیر است. با این حال باید تلاش کنیم میزان هزینه و کسری بودجه را به حداقل برسانیم و تحقق این هدف فقط نیازمند جدیت دولت در اجرای قانون بودجه است.

وی اضافه کرد: در بودجه سال گذشته، ۸ میلیارد دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به معیشت و کالا‌های اساسی اختصاص داده شد، اما شاهد بودیم که این رقم در هشت ماه اول سال تمام شد.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی به مطالبات عمومی برای افزایش حقوق و دستمزد و یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: مطالبات به حقی که مردم دارند دولت را مجبور به افزایش برخی اقلام هزینه‌ای می‌کند و از این جهت افزایش برخی اقلام هزینه‌ای بودجه اجتناب ناپذیر است.

مرحبا در عین حال، از بررسی برخی اقلام هزینه‌ای و درآمدی لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت در کمیسیون تلفیق، کمیسیون‌های تخصصی و صحن علنی مجلس خبر داد و افزود: با پیشنهاداتی که در صحن و کمیسیون‌ها مطرح خواهد شد بودجه در مجلس تعدیل خواهد شد و در این مورد جای نگرانی نیست.

وی با یادآوری وضعیت بحرانی اقتصاد کشور در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، گفت: دولت همت بلندی دارد و رشد ۸ درصدی اقتصادی را هدف قرار داده است، اما با رکورد تورمی که دولت سیزدهم از دولت قبل به میراث برده، تحقق آن با چالش‌های زیادی مواجه است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ منطقی‌ترو واقع‌بینانه‌تر است، خاطرنشان کرد: وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی بسیار کم است و این موضوع از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۱ است.

مرحبا ضمن تاکید بر اهمیت منصفانه بودن مالیات‌ها و فشار نیامدن به اقشار ضعیف و متوسط جامعه گفت: درآمد‌های پیش بینی شده مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ تقریبا محقق شد، اما در بخش‌های دیگر مثل بخش گمرکی درآمد‌ها محقق نشد. امیدواریم که امسال هم درآمد‌های مالیاتی دولت با کشف جامعه هدف واقعی محقق شود.

نرخ تسعیر ۲۳ هزار تومانی نشان‌دهنده واقعی بودن ارقام بودجه است

وی با اشاره به پیش بینی نرخ تسعیر ۲۳ هزار تومانی ارز شرکت ملی نفت در بودجه ۱۴۰۱، تصریح کرد: قرار گرفتن نرخ تسعیر ارز در این رقم که به رقم دلار بازار آزاد نزدیک است نشان دهنده واقعی بودن ارقام درآمدی و هزینه‌ای بودجه است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه درآمد‌های ارزی کشور در همه حوزه‌ها و حتی حوزه‌های نفتی نسبت به گذشته بهتر شده است، گفت: حذف ارز ترجیجی کالا‌های اساسی هم به بهبود وضعیت بودجه کمک می‌کند و از آنجا که قبلا کالا‌های مشمول این یارانه به اندازه کافی دچار تورم شده‌اند در نتیجه، با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دچار تورم بیشتر نمی‌شوند فقط باید دولت انتظارات تورمی را در این حوزه مدیریت کند.

وی خاطرنشان کرد: ارز ترجیحی داده شده به کالا‌های اساسی در گذشته فقط به احتکار و قاچاق و فساد دامن زد وبه دست مصرف کننده واقعی نرسید.

مرحبا از تامین حدود ۸۰ درصد بخش درآمدی بودجه توسط وزارت اقتصاد و حدود ۸ درصد آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: اینکه محل تامین بودجه کشور از وزارت نفت به وزارت اقتصاد و وزارت صمت به عنوان بخش‌های مولد کشور تغییر کرده، اتفاق مبارکی است که می‌تواند بسیاری از معادلات اقتصادی و سیاسی کشور را تغییر دهد.

وی، مالیات، گمرک و فروش اموال مازاد و تملیکی را بخش‌های درآمدی بودجه عنوان کرد و گفت: مالیات و گمرک مهمترین بخش‌های درآمدی بودجه هستند. وضعیت کشور در حوزه درآمد‌های مالیاتی خوب بوده، اما در حوزه گمرکی وضعیت خوبی نداشته ایم.

سیاست همسایگی دولت سیزدهم درآمد‌های گمرکی را افزایش می‌دهد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و همچنین تقویت فعالیت ایران در سازمان همکاری اقتصادی اکو را یادآور شد و افزود: باتوجه به رویکرد دولت سیزدهم در بهبود روابط با همسایگان، امیدواریم امسال مبادلات بازرگانی با دیگر کشور‌ها و در نتیجه درآمد‌های گمرکی افزایش یابد.

مرحبا با بیان اینکه گمرک بنگاه تجاری نیست بلکه مرزبان اقتصادی ماست، خاطرنشان کرد: افزایش مبادلات تجاری با کشور‌های همسایه موجب رونق تولید داخلی و در نتیجه افزایش درآمد‌های مالیاتی و ارز حاصل از صادرات می‌شود.

وی افزود: عمده بازار‌های هدف ما همسایگان ما هستند و ما با کشور‌های دوردست تبادلات خیلی کمی داریم. ممکن است ما در کالا‌های محدودی با کشور‌های دوردست مبادلات تجاری داشته باشیم و مثلا روغن پالم یا کائوچو از مالزی وارد کنیم، ولی کالایی که کشاورزان و صنعتگران ما تولید می‌کنند به خاطر نزدیکی جغرافیایی و اشتراکات فرهنگی و زبانی به آسانی قابل فروش به کشور‌های همسایه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زمانی، ما شریک اول تجاری جمهوری آذربایجان و عراق بوده ایم، خاطرنشان کرد: ما شروع کننده خوبی هستیم، ولی نمی‌توانیم روابط اقتصادی وبازرگانی با دیگر کشور‌ها را در سطح مطلوب حفظ کنیم و ارتقا دهیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: نهاد‌های پشتیبان بازرگانی ما مثل وابستگان بازرگانی سفارتخانه ها، قرنطینه‌ها و سازمان استاندارد و دیگر بخش‌ها باید فعال شوند تا بتوانیم در بازار کشور‌های همسایه نقش فعال‌تری داشته باشیم.

/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: