bazarnews

کد خبر: ۹۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
صنعتگران مازندرانی این روز‌ها قبض گازشان را روی دست می‌چرخانند و از آنچه که افزایش فراقانونی و فوق تعرفه‌ای نرخ محاسبه هزینه این انرژی در سال جاری می‌نامند گلایه دارند و می‌گویند حتی شرکت گاز بدون هرگونه توضیحی مبلغ کلانی به عنوان مابه‌التفاوت بدهی از آنان دریافت می‌کند.

به گزارش بازارنیوز، این صنعتگران می‌گویند که نسبت به افزایش قانونی تعرفه مصرف گاز مشکلی ندارند، ولی آنچه که برایشان غیرقابل قبول است و آن را سنگی جلوی حرکت چرخ تولیدشان می‌دانند افزایش چند صد درصدی هزینه نسبت به سال گذشته با میزان ثابت مصرف در سال جاری است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اوایل اسفند ماه سال گذشته در بررسی لایحه درآمدی سال ۱۴۰۰ دولت، بندی را به تصویب رساندند که براساس آن نرخ سوخت مصرفی واحد‌های پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی، واحد‌های تولید فلزات و کانی، تولید غیرفلزی و خوراکی و دیگر واحد‌های تولیدی افزایش یابد که اجرای این طرح از اردیبهشت امسال در دستور کار قرار گرفت.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به صورت شفاف عنوان شده است که نرخ‌های جدید سوخت در تمام واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور حدود ۱۰۰ درصد افزایش یابد، اما صنعتگران مازندرانی می‌گویند که پرداختی ماهانه آن‌ها برای گاز مصرفی با رقمی که مصوب شده، فاصله معنا داری پیدا کرده است. به عنوان مثال اگر یک واحد صنعتی میزان پرداختی گاز مصرفیش در زمستان سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بود، در آبان سال جاری به حدود ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و این رقم به معنای افزایش پنج برابری قیمت گاز مصرفی به‌جای افزایش ۱۰۰ درصدی است.


/ایرنا

صاحبان مجموع ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی و تولیدی مازندران افزایش چندصد برابری قیمت گاز مصرفی و انرژی را نه تنها در راستای تحقق شعار سال و حمایت از تولید داخلی نمی‌دانند، بلکه ادامه این روند را مُخل تولید برمی شمارند و معتقدند اینگونه اعمال افزایش و توجیه آن با فرمول‌های پیچیده در کنار افزایش قیمت سایر انرژی‌ها در ماه‌های گذشته باعث افزایش هزینه تولید و به مراتب افزایش قیمت کالا‌های مصرفی و فشار اقتصادی بر روی اقشار جامعه شده است.

صنعتگران مازندران می‌گویند در کنار دیگر صنعتگران کشور خود را مکلف به اجرای قانون می‌دانند و معتقدند که نرخ افزایش ۱۰۰ درصدی گاز در بخش صنعت در بودجه سال ۱۴۰۰متعارف است و به آن عمل خواهند کرد، اما اعمال افزایش نامتعارف و چند برابری قیمت گاز که انطباقی با قانون بودجه ندارد، امانشان را بریده است.

بسیاری از صنعتگران کوچک و متوسط استان که به طور عمده در ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی قرار دارند می‌گویند توان پرداخت قبض‌های نجومی بهای گاز مصرفی را ندارند و برای تثبیت و مدیریت دخل و خرج خود مجبور هستند در ماه‌های آینده با استمرار این روند، یا ظرفیت تولید خود را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهند یا دست به افزایش قیمت کالا‌های تولیدی بزنند.

خبرنگار ایرنا قبض‌های گاز یک شرکت تولیدی مازندران در سال ۹۹ و سال جاری را در دو جدول جداگانه جمع آوری و مقایسه کرده است. در این دو جدول نرخ محاسبه مصرف گاز هم نمایش داده شده است. در این شرکت تولیدی هزینه گاز مصرفی اردیبهشت ماه پارسال کمتر از ۲۵ میلیون تومان بود که اردیبهشت ماه امسال پس از اعمال افزایش ۱۰۰ درصدی به بیش از ۷۷ میلیون تومان رسیده است. همچنین در اردیبهشت ماه امسال یک ستون هم به عنوان «مابه التفاوت بدهی که در قبض لحاظ نگردید» اضافه شده است که مبلغ آن ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. دریافتی این ستون در ماه‌های دیگر هم با مبالغ بیشتر ادامه یافته است. مثلا مبلغ ما به التفاوت دریافتی در ماه مرداد به بیشتر از ۳۳ میلیون تومان و در ماه آبان به ۵۱ میلیون تومان رسیده است. در مجموع از ماه اردیبهشت تا پایان آبان ماه امسال از این شرکت بیش از ۱۵۰ میلیون تومان ما به التفاوت دریافت شده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: