bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲
تحقیقات اقتصادی USDA گزارش می‌دهد که بیش از نیمی از جمعیت جهان برای تشکیل بخش عمده‌ای از رژیم غذایی خود به غلات متکی هستند. برای مرجع، با توجه به گروه صنعتی غیرانتفاعی USA Rice، ساکنان آسیا به طور متوسط سالانه ۳۰۰ پوند برنج مصرف می‌کنند.

 

 

تحقیقات اقتصادی USDA گزارش می دهد که بیش از نیمی از جمعیت جهان برای تشکیل بخش عمده ای از رژیم غذایی خود به غلات متکی هستند. برای مرجع، با توجه به گروه صنعتی غیرانتفاعی USA Rice، ساکنان آسیا به طور متوسط سالانه 300 پوند برنج مصرف می کنند. در امارات متحده عربی، این رقم حدود 450 پوند در سال است و در این ایالت، آمریکایی ها سالانه تقریباً 27 پوند غذا می خورند.

 

سرانه مصرف برنج در ایران حدود 40 کیلوگرم در سال است که بیشتر از سرانه مصرف جهانی است. اما باید اول به این سوال پاسخ داد که آیا برنج برای بدن مفید است یا نه؟

 

برنج سرشار از کربو هیدراتها و منبع عالی فیبر،منگنز،سلنیوم، منیزیم و ویتامین های گروه B  است.

 

برنج منبعی غنی از کربوهیدرات ها، منبع اصلی سوخت بدن است. کربوهیدرات ها می توانند شما را پرانرژی و راضی نگه دارند و برای سوخت رسانی به ورزش مهم هستند. برنج منبع عالی بسیاری از مواد مغذی از جمله فیبر، منگنز، سلنیوم، منیزیم و ویتامین های گروه B است.  دستورالعمل های غذایی پیشنهاد می کند که حداقل نیمی از غلات شما از غلات کامل باشد و برنج یک غلات کامل در نظر گرفته می شود. به طور خلاصه، بله، برنج یک ماده اصلی سالم است که بسیاری از مواد مغذی را ارائه می دهد.

 

کربوهیدرات ها مواد مغذی مهمی هستند که بدن ما برای انرژی، تولید هورمون، عملکرد شناختی و موارد دیگر به آن نیاز دارد .این مواد سوختی را برای بدن ما تأمین می‌کنند که هر روز به آن نیاز داریم.

 

مجموعه محصولات کشاورزی ریحان افتخار این دارد تا مرغوبترین برنج کشور، برنج ممتاز هاشمی؛ را با نازلترین قیمت خدمت شما مستقیم و بدون واسطه بصورت کاملا رایگان تا درب منزل ارسال نماید.

 

 

 

 

برنج نیروگاه انرژی است.

 

برنج یک منبع سریع انرژی است، که می تواند یک پیروزی بزرگ برای کسانی باشد که نیاز به تقویت سریع دارند، مانند ورزشکاران، افرادی که مشاغل پر زحمت دارند و کسانی که باردار هستند، در حال شیردهی یا در حال بهبودی از آسیب یا بیماری هستند.

 

لورا لیگوس، متخصص تغذیه و موسس The Sassy Dietitian  در آلبانی می گوید: "برنج می تواند یک کربوهیدرات مقرون به صرفه و راحت باشد، و ما باید از شیطان سازی آن دست برداریم و در عوض به مردم کمک کنیم تا بهترین روش مصرف آن را درک کنند. برنج کامل می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد."

 

به دلیل سازگاری، دسترسی و مقرون به صرفه بودن آن، بسیاری از مردم به طور منظم حتی روزانه  برنج می خورند.  مطمئناً می تواند بخشی از یک برنامه غذایی متعادل باشد . با این حال، با برخی از اشکالات احتمالی همراه است که باید در نظر داشت.

 

 

 

 

 برنج راحت هضم می شود

 

همراه با موز، سس سیب و نان تست، برنج جزء مشخصی از "رژیم غذایی BRAT" است که اغلب برای کسانی که با حالت تهوع، استفراغ یا اسهال درگیر هستند یا در حال بهبودی هستند، تبلیغ می شود.

 

اگر تا به حال دچار معده درد یا حشره شکم شده اید، یکی از غذاهایی که ممکن است فکر کنید به راحتی قابل تحمل و هضم است، برنج ساده است. چربی بسیار کمی در برنج نیز وجود دارد که برای سهولت هضم ایده آل است. چه مشکلات گوارشی داشته باشید یا نه. داشتن یک کربوهیدرات آسان برای هضم می تواند مفید باشد اگر به دلیل اضطراب یا استرس دچار معده پریشان می شوید، اگر در حال بهبودی از یک بیماری هستید، یا برای قبل یا بعد از تمرین برنج می تواند گزینه خوبی باشد.

 

 

 

 

برنج قند خون شما را افزایش می دهد

 

توجه به نسبت بالاتر کربوهیدرات ها در یک وعده برنج می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. شاخص کلیسمی( شاخصی برای اندازه گیری میزان قند خون) برنج تقریباً در وسط قرار می گیرد. بالاتر از ذرت، درست زیر گندم و کمی پایین تر از سیب زمینی سفید، طبق دانشکده پزشکی هاروارد.

قبل از تمرین یا غیره، دستور پخت برنج خود را با سبزیجات تقویت کنید تا فیبر بیشتری داشته باشید و یک منبع پروتئین با کیفیت بالا مانند ماهی، مرغ، توفو یا تخم‌مرغ آب پز برای ماندگاری بیشتر انرژی اضافه کنید.

 

 

 

 

استفاده از برنجی که میزان آرسنیک آن استاندارد باشد.

 

در نتیجه فعالیت های انسانی، آلودگی آرسنیک افزایش یافته است. منابع اصلی آلودگی آرسنیک عبارتند از برخی آفت کش ها و علف کش ها، نگهدارنده های چوب، کودهای فسفاته، ضایعات صنعتی، فعالیت های معدنی، سوزاندن و ذوب زغال سنگ .

 

آرسنیک اغلب به آب‌های زیرزمینی می‌ریزد که در بخش‌های خاصی از جهان به شدت آلوده هستند. از آب‌های زیرزمینی، آرسنیک راه خود را به چاه‌ها و سایر منابع آبی می‌یابد که ممکن است برای آبیاری و پخت و پز محصولات مورد استفاده قرار گیرند. مقدار کادمیوم و ارسنیک همواره در آب چاه های استان گیلان مشاهده شد این مقدار کمتر از حداکثر استاندارد بوده است. با وجود متغییرهای احتمالی آلوده کننده منابع آب زیرزمینی گیلان به فلزات سنگین، در حال حاضر منابع آب آشامیدنی آلودگی ناشی از کادمیوم و ارسنیک در آنها مشاهده نمی شود

 

خاک مناطق مختلف میزان آرسنیک متفاوتی دارد. خوشبختانه خاک استانهای گیلان،مازندران و گلستان از این نظر مناسب می باشد .تصویر زیر میزان آرسنیک را در مناطق مختلف ایران نشان می دهد.

استان گیلان حدود یک سوم مزارع برنج و شالیزارها سمپاشی می شوند که بیشتر با استفاده از سموم گرانول بوده و در مابقی از سموم استفاده نمی‌شود.

 

همچنین آن دسته از مزارعی که سمپاشی می‌شوند چون زمان سمپاشی با زمان برداشت فاصله دارد باقی‌مانده سموم در آنها بسیار کم است.

 

دلایل بالا نشان دهنده ی پایین بودن میزان آرسنیک در برنج ایرانی می باشد. آزمایشات مختلف نیز نشان می دهد که میزان آرسنیک در برنج ایرانی پایین تر از برنج خارجی و کمتر از میزان استاندارد  جهانی می باشد.

 

برنج ممتاز هاشمی بدلیل داشتن ساقه باریک محل مناسبی برای زاد و ولد کرم های ساقه خوار نبوده و از سموم بسیار کمی برای تولید در آن استفاده می شود.

 

البته توجه به این نکته بسیار حایز اهمیت می باشد که حتی المقدور از مناطقی برنج تهیه نمایید که در سال یکبار کشت می کنند. از این جهت استان گیلان با تولید برنج هاشمی ممتاز گل سرسبد تولیدات تک کشت در کشور بشمار می رود.

 

 

 

 

آیا ممکن است برنج باعث اضافه وزن شود؟

 

برنج انواع  ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم را همراه با کربوهیدرات‌های تقویت‌کننده انرژی و بسته به تنوع، دوز مناسبی از فیبر برای سلامت روده را تامین می‌کند. مهم است که به خاطر داشته باشید که خوردن هر چیزی بیش از حد به احتمال زیاد باعث افزایش وزن شما می شود و برنج نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین صرف نظر از اینکه چه نوع برنجی را برای خوردن انتخاب می کنید، در حد اعتدال از آن لذت ببرید.همچنین باید رژیم غذایی متعادلی از انواع مواد غذایی را برگزید.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله تلاش شده است تا ویژگی های اصلی برنج مرغوب از دیدگاه جهانی مورد بررسی قرار گیرد و نکته پایانی اینکه برنج برای بسیاری از مردم یک عنصر اصلی فرهنگی است و باید به خاطر نقشی که در آشپزی دارد تجلیل شود. مجموعه محصولات کشاورزی ریحان سالم ترین برنج را با نازلترین قیمت به سلامت خانواده هاتون هدیه می دهد. برای خرید برنج هاشمی سلطان برنج های کشور اینجا کلیک نمایید.

 

 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: