bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به مشکلات خودروسازان در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، از احتمال حضور مجدد خودرو‌های ناقص در پارکینگ آن‌ها در سال جاری خبر داد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون کاهش تولید خودرو در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: صنعت خودرو در سال جاری هم همچون سال قبل با مشکلاتی نظیر تخصیص و تامین ارز و همینطور کمبود نقدینگی مواجه است. وزارت صمت در سال گذشته یک دستورالعمل ۱۷صفحه‌ای را بدون مشورت با انجمن تخصصی خودرو تنظیم و ابلاغ کرد که بر اساس آن بروکراسی اداری برای دریافت ارز نسبت به قبل بیشتر شد.

احتمال بازگشت خودرو‌های ناقص به پارکینگ ایران‌خودرو و سایپا/ تولید خودرو در خرداد کاهشی است
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: بر اساس ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند که برای تدوین و اجرای هرگونه دستورالعمل جدید، ابتدا از انجمن‌های تخصصی مربوط به آن حوزه مشورت‌های لازم را اتخاذ کنند.


وی تاکید کرد: از ابتدای سال تا به حال ارزی به خودروسازان تخصیص داده نشده است. عمده ارز‌های تامین شده برای این صنعت در واقع مربوط به تخصیص‌هایی می‌شود که وزارت صمت در سال گذشته انجام داده است.


نعمت بخش خاطرنشان کرد: شرکت‌های خودروساز برای تداوم تولید خود باید به صورت مستمر و مداوم از شرکت‌های قطعه‌ساز خارجی و داخلی خرید داشته باشند، اما با وجود چنین مسئله‌ای هیچ یک از تخصیص‌های سال ۱۴۰۳ هنوز توسط بانک مرکزی تامین ارز نشده است.


دبیر انجمن خودروسازان ایران متذکر شد: زمانی که تخصیص و تامین ارز به موقع صورت نگیرید، خودروساز هم در انجام تعهدات تولیدی خود به دولت با مشکل مواجه می‌شود. در صورت ادامه این وضعیت، پیش‌بینی می‌شود که خودرو‌های ناقص برای باری دیگر در پارکینگ خودروسازان حضور پیدا کنند.


پاسکاری خودروسازان میان وزارت صمت و بانک مرکزی


نعمت‌بخش در ادامه با انتقاد از سرگردانی خودروسازان میان وزارت صمت و بانک مرکزی برای دریافت ارز، گفت: ما از وجود چنین وضعیتی گلایه‌مندیم و مطمئناً با ادامه آن تمامی شرکت‌های خودروساز آسیب خواهند دید. یقینا عواقب منفی این موضوع در آینده بیشتر از حالا نمایان خواهد شد.


دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین با انتقاد از تعلل وزیر صمت در اعلام قیمت جدید خودروسازان، در این باره توضیح داد: شورای رقابت در سال گذشته اختیار تعیین قیمت را بر عهده وزارت صمت قرار داد، اما علی‌رغم این موضوع، وزیر صمت هنوز قیمت جدید خودرو‌ها را اعلام نکرده و خودروسازان کماکان محصولات خود را با زیان می‌فروشند.


طلب ۵۰ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان از خودروسازان


نعمت‌بخش همچنین با اشاره به میزان بدهی خودرو‌سازان به قطعه‌سازان گفت: اکنون طلب آن‌ها از شرکت‌های خودروساز به عددی بیش از ۵۰ هزار میلیارد رسیده است. این موضوع باعث می‌شود که قطعه‌سازان نتوانند به موقع قطعات مورد نیاز را در اختیار خودروسازان قرار دهند.


دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان تاکید کرد: با ادامه این روند نه تنها در سال جاری افزایش تولیدی نخواهیم داشت، بلکه این امر روند نزولی هم در پیش خواهد گرفت. در چنین شرایطی احتمال تولید خودرو ناقص یک گزاره محتمل است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: