bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی بر لزوم تعهد کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری برای ایجاد فضای با ثبات و پیش‌بینی‌پذیر به منظور رشد واقعی بورس، تاکید کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمد برزگری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز اظهار کرد: در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری، شاهد طرح وعده‌ها و برنامه‌های متعددی از سوی نامزد‌ها هستیم. یکی از حوزه‌های مورد توجه، بحث بورس و رونق آن است. در این میان، تمایز میان رشد مصنوعی و واقعی بورس حائز اهمیت است.
وظیفه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در قبال بازار سرمایه چیست؟
رشد مصنوعی: اتکا به ابزار‌های غیرواقعی

برزگری در تعریف رشد مصنوعی بورس و موارد آن، گفت: رشد مصنوعی بورس به روندی اطلاق می‌شود که عمدتاً از طریق تزریق منابع غیرمولد و دستکاری‌های غیرطبیعی در بازار حاصل می‌شود. این امر می‌تواند شامل اقداماتی مانند تخصیص منابع دولتی به خرید سهام باشد که تزریق مستقیم نقدینگی به بازار، بدون پشتوانه بنیادی شرکت‌ها، رونق کاذب ایجاد می‌کند.

وی افزود: سیاست‌های دستوری و غیراقتصادی مورد دیگر است که اعمال فشار بر شرکت‌ها برای افزایش قیمت سهام یا ارائه یارانه‌های غیرهدفمند، به ناپایداری بازار می‌انجامد.

این کارشناس ادامه داد: ایجاد جو روانی کاذب که ناشی از انتشار اخبار و اطلاعات غیر واقعی برای تحریک تقاضا و افزایش قیمت‌ها، بدون توجه به وضعیت واقعی شرکت‌هاست، مورد دیگر این موضوع است.

رشد واقعی: ریشه در بنیاد‌ها

برزگری در مقابل، رشد واقعی بورس را روندی اطلاق کرد که بر پایه عوامل بنیادی و عملکرد واقعی بنگاه‌های اقتصادی استوار است.

او رشد اقتصادی، اصلاحات ساختاری و حمایت‌های هدفمند را از ملزومات رشد واقعی بورس دانست و در تعریف آن‌ها گفت: رونق اقتصادی و افزایش سودآوری شرکت‌ها، انگیزه سرمایه‌گذاری و تقاضا برای سهام را بالا می‌برد. بهبود فضای کسب‌وکار، تسهیل سرمایه‌گذاری، حاکمیت شرکتی مطلوب و شفافیت اطلاعاتی، بستر مناسبی برای رشد پایدار بازار فراهم می‌کند و سیاست‌هایی که حاصل آن، رفع موانع تولید و افزایش توان رقابتی شرکت‌ها باشد و نه تزریق مستقیم نقدینگی، به رشد واقعی بورس کمک می‌کند.


تبعات رشد مصنوعی: ضرر برای همه

بزرگری درباره مضرات رشد مصنوعی بورس برای اقتصاد کشور، اظهار کرد: رشد مصنوعی بورس، تبعات منفی متعددی به همراه دارد؛ از جمله نابودی اعتماد سرمایه‌گذاران، تخصیص ناکارآمد که منابع را از بخش‌های مولد اقتصاد منحرف می‌کند و  ایجاد رانت و فساد که دستکاری در بازار، زمینه را برای سوءاستفاده فراهم می‌کند.


ضرورت تعهد به رشد واقعی

این کارشناس بورسی، با تاکید بر این که نامزد‌های ریاست جمهوری باید در برنامه‌های خود بر تعهد به رشد واقعی بورس تأکید کنند، تصریح کرد:  این امر مستلزم توجه به موارد مختلفی است؛ از جمله: تمرکز بر اصلاحات ساختاری مانند بهبود فضای کسب‌وکار، تسهیل سرمایه‌گذاری، حاکمیت شرکتی مطلوب و شفافیت اطلاعاتی که بستر مناسبی برای رشد پایدار بازار فراهم می‌کند.

وی افزود: همچنین سیاست‌های حمایتی دولت باید متوجه رفع موانع تولید و افزایش توان رقابتی شرکت‌ها باشد، نه تزریق مستقیم نقدینگی. چنین اقدامی هم برای رشد واقعی بورس الزامی است.

برزگری ادامه داد: کاندیدا‌ها باید برای ثبات و پیش‌بینی‌پذیری بازار و اقتصاد تعهد دهند؛ چرا که ایجاد فضای اقتصادی با ثبات و قابل پیش‌بینی، سرمایه‌گذاران را به حضور در بازار بورس تشویق می‌کند.

برزگری در پایان تاکید کرد: رشد واقعی بورس، به نفع همه ذینفعان، از جمله سهامداران، شرکت‌ها و اقتصاد کلان خواهد بود. نامزد‌ها باید در وعده‌های خود به این اصل اساسی توجه داشته باشند.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: