bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به وعده اخیر یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر واگذاری شرکت ملی نفت به مردم گفت: در حال حاضر این شرکت با داشتن ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار بدهی به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی، امکان چنین شرایطی را ندارد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید حمید حسینی» سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وعده اخیر «امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر عمومی کردن سهام برخی شرکت‌های دولتی مانند شرکت نفت و گاز اظهار کرد: در سال ۱۳۸۴ چند سناریو برای موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح بود که از میان چندین گزینه موجود، یکی از آن‌ها معطوف به واگذاری سهام شرکت ملی نفت و یا حتی شرکت ملی پخش و پالایش بود.

واکنش یک فعال پتروشیمی به وعده قاضی‌زاده هاشمی/ شرکت ملی نفت بنگاه سودآوری نیست + فیلم
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: در آن برهه زمانی «مسعود نیلی» که ارائه دهنده این پیشنهاد بود، اعتقاد داشت که با واگذاری سهام این شرکت‌ها به مردم، ذی‌نفع اصلی افزایش و یا ثابت نگهداشتن فرآورده‌های نفتی خود آن‌ها هستند و در مقابل گرانی بنزین مقاومت نخواهند کرد؛ به عنوان مثال، اگر قیمت بنزین پنج هزار تومان فروخته می‌شد، در آخر سود آن به جیب مردم خواهد رفت.


وی ادامه داد: این ایده در آن سال فقط در حد یک پیشنهاد ماند، زیرا به دلیل مشکلات قانونی عملا از این طرح استقبال خوبی به عمل نیامد. در آن مقطع تمرکز این طرح معطوف به بخش پالایشی یعنی پالایشگاه‌ها بود.


حسینی خاطرنشان کرد:واگذاری سهام شرکت ملی نفت به مردم در وهله اول ایده بدی نبود، اما اکنون با گذشت چندین سال از زمان این موضوع، دیگر شرایط برای عملیاتی کردن آن وجود ندارد، زیرا در حال حاضر بخش قابل توجهی از پالایشگاه‌های زیر نظر این شرکت با به مردم فروخته شده یا اینکه در تملک صندوق‌های بازنشستگی قرار دارد.


این فعال صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت ملی نفت هم وضعیت چند خوبی ندارد، زیرا بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار بدهی حال شده به صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و سایر بانک‌ها دارد. اکنون این شرکت در زمزه بنگاه‌های سودآور قرار ندارد.


مشروح گفته‌های حسینی را در کلیپ زیر مشاهده کنید.

 



پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: