bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
جلال رشیدی کوچی پس از ماجرای واردات خودرو، این بار به ممنوعیت واردات آیفون ۱۵ ایراد گرفته و می‌خواهد آن را در مجلس پیگیری کند؛ اقدامی که بیشتر به نفع سرمایه‌داران است، تا نیازمندان.

گروه دیجیتال بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ هفته گذشته در حالی از آیفون ۱۵ به صورت جهانی رونمایی شد که مسئولین ایرانی اعلام کردند، این مدل هم، مانند سری پیشین خود، در یران رجیستر نخواهد شد و بدین صورت واردات رسمی آن ممنوع است. در صورت واردات غیر رسمی هم آنتن‌دهی به این مدل تلفن همراهی انجام نخواهد شد.

در پی اعلام این خبر، واکنش‌های زیادی به عدم رجیستری آیفون ۱۵ در بین فعالان فضای مجازی انجام شد. عمدتا افراد از عدم رجیستری ناراحت بوده و آن را عقب ماندن از تکنولوژی دانستند. برخی هم رانتی را پشت این ممنوعیت واردات، متصور شدند.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلسی که اخیرا خود را در حوزه خودرو و واردات آن برند کرده و بین افکار عمومی محبوب شده، توییتی در واکنش به این خبر منتشر کرد و مدعی شد حرکت زیرپوستی برای انحصار در بازار موبایل در حال انجام است و آن را به حوزه محبوب خود یعنی خودرو گره زد.

 

رشیدی کوچی، نماینده اقلیت لاکچری است؟ / ورود پوپولیستی به ماجرای آیفون ۱۵

رشیدی کوچی که اساسا توجهی به مشکلات ارزی کشور ندارد، چه در حوزه واردات خودرو و چه اکنون در حوزه تلفن همراه، مدعی است می‌توان با ارز‌های صادراتی، واردات انجام داد و این طور تصور می‌کند که ارز‌های صادراتی جزو خزانه ارزی کشور نیستند و جزو اموال صادرکنندگان است. در حالی که بانک مرکزی کشور، برای هر دلار از ارز‌های حاصل از صادرات چه نفتی و چه غیرنفتی، برنامه ریزی دارد.

اینگونه رفتارهای پوپولیستی که سابقا در رئیس جمهور اسبق کشور نمایان بوده و سابقه آسیب به اقتصاد کشور را داشته، مجددا توسط رشیدی کوچی در حال تکرار است. اقداماتی که مشخص است به اقتصاد کشور آسیب می زند اما به دلایل نامعلوم، توسط اینگونه افراد چه در زمان گذشته و چه حال، انجام گرفته است.


با توجه به این که جمعیت کمی از ایرانی‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور، توانایی خرید آیفون را ندارند. طبق آخرین آمار‌هایی که سامانه همتا، که مسئول رجیستری موبایل‌هاست، آیفون‌دار‌ها فقط ۳ تا ۵ درصد ایرانی‌ها هستند و مابقی افراد، گوشی‌هایی غیر از برند آیفون را خریداری می‌کنند و اکثریت آنها، موبایل‌های زیر ۶۰۰ یورو دارند.

این در حالی است که آیفون، در سالی که واردات آن آزاد بود، حدود یک میلیارد دلار ارزبری داشته است. به زبان دیگر، یک میلیارد دلار ارز برای فقط ۵ درصد مردم که اتفاقا قشر پولدار هم هستند، هزینه می‌شود. این هزینه با وجود این است که به گفته علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس به بازارنیوز، اکنون نزدیک به ۳۰ هزار ثبت سفارش کالای اساسی و قطعات اولیه تولید، در صف انتظار تخصیص ارز هستند و بانک مرکزی برای تامین آن دچار مشکل است.

در شرایطی که کشور به هر دلیلی که تایید یا رد نمی‌شود، دچار کمبود منابع ارزی است، مدیریت مصرف اولیه‌ترین اقدامی است که باید انجام گیرد و منابع باید به کالا‌هایی تخصیص یابد که ارزش بیشتری دارند و در اولویت‌اند؛ لذا باید گفت، با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس، رفتار پوپولیستی برخی از کاندیداها، جلوه بیشتری خواهد داشت؛ رفتار‌هایی که می‌تواند به وضعیت اقتصادی کشور آسیب بزند.

از بُعد سیاسی هم اگر به ماجرا نگاه کنیم، آمریکا واردات فرش و پسته از ایران به این کشور را محدود و ممنوع کرده؛ در این شرایط چرا ما باید کالای کشوری که ما را تحت تحریم‌های سنگین قرار داده، وارد کنیم. کالایی که مشابه آن را می‌توان از برند‌های دیگر وارد کرد. اکنون پرچمداران سامسونگ به شرط صادرات به کشور وارد می‌شوند و افراد علاقه‌مند می‌توانند از آن استفاده کنند.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: