bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس حوزه انرژی گفت: علاوه بر جذب سرمایه‌گذار در پتروپالایشگاه‌ها، باید حمایت‌های دولتی به ویژه در زمینه‌ی خوراک را برای مدت زمان مشخصی برای این صنایع در نظر بگیریم.

ضرورت تزریق تسهیلات بانکی در طرح‌های پتروپالایشگاهی

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛«جهانبخش امینی» عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ضرورت توسعه پتروپالایشگاه‌ها و همچنین حمایت جدی از صنایع پایین‌دستی اظهار کرد: نظام بانکی و به طور خاص تمامی بانک‌های کشور به عنوان صاحبان بخشی از نقدینگی موجود در ساختار اقتصادی کشور باید در فرایند این امر مهم نقش مهمی را با اعطای تسهیلات برای احداث پتروپالایشگاه‌ها ایفا کنند.


این عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: ما قوانین مختلفی در زمینه حمایت از صنایع پایین دستی داریم. به عنوان مثال، در مجلس مقرر شده که نرخ خوراک برای صنایع پایین‌دستی، کمتر از فوب خلیج فارس باشد.


وی افزود: علاوه بر آن، می‌توانیم به طرق مختلف از ابزار اعطای خوراک به صنایع استفاده کنیم و آن‌ها را به سمت توسعه‌ی زنجیره‌ی ارزش محصولات شان سوق دهیم. به عنوان مثال، می‌توانیم به صنایعی که در حوزه‌های پایین دستی فعال میشوند، خوراک را رایگان بدهیم و بعد از اینکه این صنایع به سودآوری رسیدند، هزینه‌ی خوراک را دریافت کنیم.


امینی گفت: قطعاً اعطای تنفس خوراک به طرح پالایشگاه شیراز به عنوان اولین طرح مشمول قانون حمایت از توسعه‌ی صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی می‌تواند مشوقی برای دیگر سرمایه گذاران باشد تا به این حوزه ورود کنند و بستر را برای فاصله گرفتن کشور از خام فروشی به وجود بیاورند.


این کارشناس انرژی در پایان گفت: پتروپالایشگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی دارند؛ لذا، علاوه بر جذب سرمایه‌گذار در این بخش، باید حمایت‌های دولتی به ویژه در زمینه‌ی خوراک را برای مدت زمان مشخصی برای این صنایع در نظر بگیریم. طرح‌هایی مانند تنفس خوراک و یا تسهیلات بانکی می‌توانند مشوق‌های خوبی برای راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها باشند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: