bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
با توجه به اتفاقات پیش آمده در هفته گذشته مبنی بر افزایش نرخ گاز و خوراک شرکت های پتروشیمی توسط دولت و از آنجایی که شرکت‌های تولید کننده متانول به عنوان اصلی ترین مشتریان گاز هستند، کارگروه متانول ایران نیز به ریاست متین دیداری نشست خبری را مهیا کردند تا پیرامون این موضوع مهم و حیاتی توضیحاتی به اصحاب رسانه ارائه دهند و پاسخگوی سوالات آنها باشند.

در ابتدای این نشست دکتر متین دیداری با بیان اینکه با مصوبه جدید مبنی بر نرخ گذاری جدید گاز خوراک و سوخت واحدهای پتروشیمی، تمامی تولیدکنندگان متانول در زیان مطلق هستند و ما منتظریم تا دولت در این مصوبه بازنگری کند، اظهار کرد: تولیدکنندگان متانول بنگاه‌های اقتصادی هستند که با هدف ایجاد ارزش افزوده برای کشور احداث شده‌اند و موتور محرک اقتصاد کشور در صنعت پتروشیمی به حساب می‌آیند که علاوه بر ارزآوری، بسیاری از تولیدات پایین دستی نیز به تولید متانول وابسته است.

وی افزود: در سالی که به عنوان مهار تورم و رشد تولید توسط مقام معظم رهبری نام گذاری گردیده است اجرای این مصوبه کاملا خلاف این شعار است و نه تنها نمی‌توان با چنین نرخ گذاری دستوری به رشد تولید رسید بلکه شرکت‌های متانولی به طور صد درصد زیان ده خواهند شد.

وی همچنین با بیان اینکه انتظار از مجلس و دولت این است که نسبت به این مصوبه بازنگری داشته باشند، گفت: بسیاری از واحدهای تولیدکننده متانول، وابسته به صندوق های بازنشستگی در گروه های مختلف هستند، یعنی تأمین بخشی از حقوق بازنشستگان به سودآوری واحدهای متانولی وابستگی دارد که لازم است به این مهم توجه شود، ضمن اینکه نرخ گذاری تثبیتی طبق تمام تجربیات گذشته، موفق نمی‌شود و این نرخ‌گذاری باید با نرخ‌ گذاری فرمولی جایگزین شود.

وی ادامه داد: واحدهای متانولی سال گذشته به دلیل کمبود خوراک گازی ۸۰ روز توقف تولید داشته اند، گفت: علاوه بر توقف تولید بازارهای صادراتی ما نیر تا حدی از دست خواهد رفت و جبران آن برای متانولی ها سخت است. همچنین ما در سال‌های گذشته جایزه صادراتی داشتیم اما اکنون عوارض صادرات نیز از ما می‌گیرند و تا عوارض داده نشود اجازه خروج و بکارگیری کشتی داده نمی‌شود.‌

رئیس کارگروه متانول ایران در ادامه افزود: مجموع گاز مصرفی توسط متانول سازان کشور 2.5 تا 3 درصد حجم کل گاز تولیدی است و در اوج مصرف این رقم به 4 درصد می‌رسد اما از طرفی کل ظرفیت شرکت های تولیدی در سال به 9 میلیون تن می‌رسد.

همچنین ایشان با بیان اینکه میزان ارزآوری تولید کنندگان متانول در سال بین 2 تا 3 میلیارد دلار است افزود: شرکت های تولید کننده بین 35 تا 45 روز ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر صادرات گاز اظهار داشت: صادرات گاز کشور به عراق و ترکیه انجام می‌شود و در مورد عراق با بازگشت پول صادراتی مشکلاتی وجود دارد و در مورد ترکیه نیز اخیرا این کشور اعلام کرده با کشف ذخایر گازی، حاضر به مذاکره با ایران برای عقد قرارداد ۲۰ ساله با نرخ ۹ تا ۱۱ سنت است.

دکتر دیداری در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: اگر در این مصوبه تجدید نظر صورت نگیرد موجب تعطیلی واحدهای تولیدی شده و همین امر سبب بیکاری افراد بسیار زیاد و موجب نارضایتی آنها می‌شود.


در این نشست مدیران عامل دیگر شرکت های تولید کننده متانول از جمله (پتروشیمی کاوه،پتروشیمی مرجان،پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه، پتروشیمی فناوران) نیز حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود راجع به مصوبه هیئت دولت پرداختند.

آن‌ها این نوع قیمت‌گذاری را نوعی مرگ تدریجی برای مجموعه‌های پتروشیمی دانستند که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند به ظرفیت‌های لازم برسند و برخی از آن‌ها باید اقساط فایننس خود را هم پرداخت کنند.

عسگریان مدیرعامل پتروشیمی کاوه اظهار داشت: مجموعه ما یک بخش کاملا خصوصی بوده و به محض اینکه یک فعالیتی برایمان اقتصادی نباشد، ناچار هستیم که آن را تعطیل کنیم. سایر پتروشیمی ها و متانول سازها به نهادها وابسته هستند و شاید بتواند با تکیه بر حمایت های دریافتی با زیان به تولید خود ادامه دهند اما در یک مجموعه خصوصی چنین امکانی وجود ندارد.

او همچنین این نکته را هم گفت که درسالی که از سوی رهبری مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده با اجرای این مصوبه در حال متوقف کردن تولید و افزایش نرخ تورم هستیم.در ادامه بدری مدیرعامل پتروشیمی فناوران گفت: متانولی ها هیچ رانت و خوراک ارزانی نمی خواهند فقط دولت اجازه دهد قیمت گاز بر اساس قیمت های جهانی و فرمول مشخص تعیین شود، کاش ۱۰ درصد نگاه و حمایتی که دولت به صنعت خودرو داشت را در صنعت پتروشیمی شاهد بودیمفرج اللهی مدیرعامل پتروشیمی مرجان مدعی است که قیمت تمام شده خوراک خیلی بیشتر از این حرف است.

به طوری که پتروشیمی با احتساب هزینه های دیگر ناچارند که هر مترمکعب خوراک به قیمت حدود ۸۱۵۰ تومان وسوخت خود را به قیمت ۵۶۰۰ تومان تامین کنند. او با بیان اینکه قیمت خوراک هم اکنون به حدود ۲۰ سنت و قیمت سوخت هم به حدود ۱۵ سنت رسیده؛ چنین قیمتی برای گاز در هیچ جای دنیا وجود ندارد، ادامه داد: متانولی ها حتی با قیمت خوراک ۵ هزار تومان هم در ضرر بودند. و حالا با این تصمیم دیگر امکان تولید برای آنها وجود ندارد.


انتهای پیام/

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: