bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به چالش‌های فعالان اقتصادی در تامین به موقع ارز خود، تصمیم اخیر بانک مرکزی در جهت راه‌اندازی بازار توافقی ارزی را اقدامی مهم در راستای رفع این مشکل عنوان کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛«مهراد عباد» عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تصمیم اخیر بانک مرکزی در راه‌اندازی بازار توافقی ارز اظهار کرد: فعالیت این بازار صرفاً برای پوشش اختلاف قیمتی است که میان سامانه نیما و بازار غیررسمی وجود دارد. به نظر می‌رسد که بازار توافقی، بستری برای فروش گران‌تر ارز صادرکنندگان خرد و همچنین تامین ارز سریع واردکنندگان با قیمتی بالا‌تر از سامانه نیما خواهد بود.

بازار توافقی ارز، بستری برای تامین ارز سریع فعالان اقتصادی
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: در طول سال‌های اخیر کشور با محدودیت منابع ارزی همراه بوده و طی این مدت وزارت صمت و بانک مرکزی سعی کردند که با تخصیص بهینه ارز، این چالش را مدیریت کنند. در این میان مواردی هم مشاهده شده که افراد و یا کالا‌هایی که نباید ارز دریافت می‌کرد، موفق به استفاده از منابع ارزی کشور شده‌اند.


وی افزود: یکی از مهمترین خواسته‌های بخش خصوصی در این سال‌ها، عملیاتی شدن امکان ثبت سفارش بدون انتقال ارز بود که البته نقاط ضعفی هم داشت. در این روش وظیفه تامین ارز دیگر بر عهده دولت و یا بانک مرکزی قرار نداشته و فعالان بخش خصوصی می‌توانستند ارز مورد نیاز خود را گران‌تر از جا‌های دیگر تامین می‌کرند. مضاف بر این نکته، عدم وجود شفافیت یکی دیگر از نقاط ضعف امکان ثبت سفارش بدون انتقال ارز بود که باعث توقف آن در ساختاری اقتصادی کشور شد.


عباد خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بازار توافقی ارز می‌تواند نقش مهمی در بهبود تجارت خارجی کشور داشته باشد، زیرا با ایجاد چنین بستری واردکنندگان خرد کشور قادر خواهند بود که ارز مورد نیاز خود را در سریع‌ترین زمان ممکن از صادرکنندگان خرد حاضر در این بازار خریداری کنند.


این فعال اقتصادی تاکید کرد: در حال حاضر معدل‌های ارزی سامانه نیما به گونه‌ای است که واردکنندگان بتوانند از این محل تامین ارز خود را به سرعت انجام دهد؛ لذا، راه‌اندازی بازار توافقی ارز می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات تامین ارز فعالان اقتصادی را رفع کند.


وی در پایان متذکر شد: در حال حاضر صرافی بانک‌ها به شرکت‌های واردکننده کوچک و متوسط ارز نمی‌دهند، در نتیجه آن‌ها مجبورند که تامین ارز خود را از طریق سایر صرافی‌ها انجام دهند که آن‌ها هزینه مضاعفی را برای این افراد رقم خواهد زد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: