bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
پرونده ویژه| انتخابات ۱۴
در ادامه پیگیری پرونده ویژه مربوط به چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، پایگاه خبری بازارنیوز سعی کرده در گزارشی دیگر به برخی از نظرات اقتصادی «مسعود پزشکیان» به عنوان یکی از جدی‌ترین نامزد‌های این دور از انتخابات بپردازد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ فرایند چهاردهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری با رسیدن به مرحله مناظرات به میانه خود رسیده است. پایگاه خبری بازارنیوز تاکنون در سه گزارش مجزا دیدگاه‌های اقتصادی سه نامزد یعنی «سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران را بررسی کرده و اکنون نوبت به چهارمین نامزد یعنی «مسعود پزشکیان» نماینده فعلی مردم تبریز رسیده است.

مروری بر نظریات اقتصادی کاندیداها: «امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی»


پزشکیان، طرفدار اقتصاد آزاد


اظهار نظر‍‌های پزشکیان درباره نرخ ارز و همچنین ساختار اقتصادی کشور نشان از اعتقاد او به اقتصاد آزاد دارد. او طی مصاحبه‌ای در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که مخالف هر نوع ارز غیر‌آزاد است. او در ادامه بیان کرده بود که در شرایط تورمی کشور نرخ ارز ثابت بوده است. این وضعیت یعنی هر کسی دلار می‌گرفت رانت ایجاد می‌کرد


این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفته بود که اگر قرار است دولت پول بدهد و یک عده با رانت‌خواری، پول را در جای دیگری خرج کنند، همان بهتر که این کار را انجام ندهد. دولت می‌تواند گروه‌های هدف را شناسایی کند تا این ارز به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار افرادی که واقعاً به آن نیاز دارند، قرار بگیرد


انتقاد از دستوری بودن اقتصاد ایران یکی دیگر از محوریت‌‎های او حول محور اقتصاد آزاد است. او در این زمینه معتقد است که اقتصاد کشور با دستور درست نمی‌شود. وقتی بخواهیم اقتصاد را دستوری پیش ببریم، سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شود و تولیدکننده هم از تولید دست می‌کشد. مگر می‌شود وقتی قیمت نهایی یک محصول برای تولیدکننده ۱۰ واحد تمام می‌شود، به او دستور بدهیم که با ۸ واحد محصول خود را به فروش برساند.


دولت باید از نظر اقتصاددان‌ها و کارشناسان استفاده کند. اینکه الان قیمت در کارخانه‌های خودروسازی و بازار آزاد متفاوت است، به خاطر همان دستوری بودن اقتصاد است. مملکت زمانی درست می‌شود که با علم و نظر کارشناسی پیش برویم.


پزشکیان، موافق سرسخت برجام و FATF


پزشکیان به عنوان یکی از نمایندگان با سابقه، از طرفداران برجام محسوب می‌شود. او در تاریخ ۷ آبان سال ۱۴۰۱ در گفتگویی پیرامون این موضوع اظهار کرده بود که ما در مجلس شورای اسلامی برجام را تصویب کردیم و به برجام معتقد بودیم. چند وقت پیش به نمایندگانی که در مجلس برجام را آتش زدند، می‌گفتم که «باز هم این کار را بکنید، اما اگر راست می‌گویید سفره مردم را هم رنگین کنید.»


بر اساس علم و اطلاعاتی که دارم، پیشبرد امور بدون ارتباط با دنیا غیرممکن است. در چنین شرایطی ما هر روز عقب‌تر خواهیم ماند و به دنبال آن مشکلات صنایع و همچنین گرانی کالا‌ها تداوم خواهد یافت. در حال حاضر امکان اینکه روند کنونی را ادامه بدهیم و رشد کنیم، وجود ندارد و ما نمی‌توانیم ارتباط‌مان را با دنیا قطع کنیم. این‌ها می‌گویند می‌شود، اما من که نمی‌دانم!


پیوستن به FATF یکی دیگر از نقطه نظرات اقتصادی پزشکیان است. او طی گفتگویی در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۱۴۰۰ گفته بود حتی دیپلماسی منطقه‌ای و مبادله بانکی با چین هم بدون تصویب FATF به درد نمی‌خورد؛ چراکه آمریکا با بردن یک قطعنامه به سازمان ملل می‌تواند ما را فلج کند؛ قدم اول مقابله با رانت، فساد، رشوه و قاچاق وجود FATF داخلی است.


تقریباً دو سال بعد از این مصاحبه پزشکیان در تاریخ ۵ اسفند ۱۴۰۲ در گفتگویی دیگر پیرامون سیاست خارجی کشور اظهار کرده بود که باید نوع سیاست و تعامل‌مان با دنیا را عوض کنیم، به بازار‌های جهانی وارد شویم و نگاه خصمانه نداشته باشیم.


پزشکیان همچنین معتقد است که دولت اگر می‌خواهد امور داخلی کشور را شفاف کند، حداقل باید FATF داخلی را تصویب کند. آن زمان همه چیز درست می‌شود و من نمی‌توانم اطلاعات غلط بدهم و کسی نمی‌تواند معامله‌ای بکند و مالیاتش را حذف کند.


تاکید پزشکیان بر مالیات‌ستانی عادلانه


یکی دیگر از نظارت اقتصادی پزشکیان معطوف به حوزه مالیات است. او درباره فرار مالیاتی افراد و فساد‌های موجود در نظام مالیاتی سنتی می‌گوید: خیلی از اوقات سیستم مالیات از یک نفر مالیات نمی‌گیرد، اما فرد دیگری که با او مشکل دارد را بیچاره می‌کند. در این بین اگر مودی مالیات نده واحد صنفی و یا واحد تولیدی آن را تعطیل می‌کند. در صورت بهبود شفاف نظام مالیاتی کشور این قبیل اتفاقات دیگر رخ نخواهد داد.


نماینده فعلی مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات موجود در نظام مالیاتی کشور باید سازوکاری تعیین شود که براساس کدملی، کدپستی و... واحد‌های مالیاتی تشکیل شده و سپس بانک‌های سراسر کشور را به آن متصل کنیم.


وی تاکید کرد: با اجرای این امر چرخه مالی کشور شفاف خواهد شد و دولت می‌تواند بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند؛ ما نمی‌خواهیم در زندگی مردم سرک بکشیم، اما قانون دنیا این است.


۲۰ هزار تومان، نرخ مورد نظر پزشکیان برای قیمت بنزین


یقیناً افزایش قیمت بنزین یکی از مهمترین نظرات اقتصادی پزشکیان خواهد بود. او پطی گفتگویی که در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ انجام داده معتقد است که بنزین را باید به قیمت بازار آزاد یعنی ۲۰ هزار تومان و به صورت سهمیه‌بندی‌شده فروخته شود. در صورت عدم مصرف، شهروند می‌توانند آن را با همین نرخ در بازار آزاد بفروشد.


نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی درباره ایده اقتصادی خود توضیح داد: اگر یک فرد روستایی ماهی ۲۰ لیتر بنزین داشته باشد، می‌تواند بنزینش را به قیمت ۲۰ هزار تومان یعنی ۴۰۰ هزار تومان بفروشد و اگر خانواده‌ای پنج‌نفره داشته باشد این عدد در هر ماه به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.


وی ادامه داد: ما با روشی که در آبان ۹۸ اتخاذ کردیم فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر کردیم. به همین خاطر مردم برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند. اگر صادقانه به مردم گفته شود، مردم خواهند فهمید که بنزین ۲۰ هزار تومانی به نفع‌شان است.


تاکید پزشکیان بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی


این نامزد انتخابات ریاست جمهوری چند ماه قبل یعنی در تاریخ ۵ اسفند سال ۱۴۰۲، در قامت یک نماینده مجلس اصلی‌ترین چالش اقتصادی کشور را در اجرا نشدن صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی و دستورمقام معظم رهبری در رابطه با تقویت بخش خصوصی و تعاونی عنوان کرده است.


البته او در اظهارنظر دیگری که در ۲۳ فروردین سال ۱۴۰۰ انجام شده به صراحت بیان کرده که مخالف واگذاری حوزه بهداشت و درمان به بازار است؛ اما خصوصی‌سازی در سایر حوزه‌ها را قبول داشته و بر آن تاکید دارد.


پزشکیان، منتقد سیاست ساخت سالانه ۱ میلیون مسکن


ساخت سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی از جمله سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم که موافقان و مخالفان متعددی داشت. در حال حاضر پزشکیان از جمله منتقدان این سیاست است. او در این باره گفته است که مشکل اساسی ما با ساخت این تعداد مسکن حل نمی‌شود، همیشه سوال است که چرا در این ۴۴ سال گذشته نقشه‌ای نداشتیم که برای تمام کسانی که خانواده تشکیل می‌دهند خانه‌ای امن و با کیفیت مناسب فراهم کنیم.


این نماینده مجلس در ادامه گفته‌های خود اضافه کرد: با حقوق‌های فعلی ساخت مسکن تبدیل به رویا شده است و ما قانونگذاران، سیاستمداران و حاکمان باید سیاستی را برای حل این مشکل در نظر داشته باشیم. رئیس جمهور محترم قول ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده بود که عملا غیرممکن است، اما می‌شود حداقل تلاش کرد به آن سمت برویم، اما متاسفانه این تلاش را نمی‌بینیم.


وی طی مصاحبه دیگری که در تاریخ ۷ فروردین سال جاری صورت گرفته با اشاره به سیاست ساخت مسکن مهر دولت دهم گفت: آن همه پول و امکانات به دست احمدی‌نژاد آمد، اما نتوانست ۲ میلیون مسکن را تا آخر بسازد، بقیه‌اش را دولت روحانی انجام داد و هنوز هم تتمه‌اش مانده است. اکنون چطور می‌شود در هر سال یک میلیون مسکن ساخت؟ اصلا مصالحش را دارند و جایگاهش را مشخص کرده‌اند؟ آن کسی که تجربه ندارد را سرکار بگذارید، دیوانگی است.


پزشکیان درباره شفافیت و فساد چه می‌گوید؟


حساسیت نسبت به موضوعاتی نظیر فساد و یا شفافیت از جمله مواردی است که می‌توان آن‌ها را در منظومه فکری پزشکیان در حوزه اقتصادی قرار داد. او طی گفتگویی در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۱۴۰۰ پیرامون فساد اظهار کرده بود که هیچ جای دنیا آن‌طور که ما سوبسید می‌دهیم سوبسید نمی‌دهد چراکه گندم را از کشاورز ۴۰۰۰ تومان می‌دهیم و آن طرف مرز‌های ما ۱۰ هزار تومان خریداری می‌شود.


پزشکیان همچنین در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ با انجام مصاحبه‌ای دیگر پیرامون این موضوع گفت:فساد (چای دبش) را انجام دادند، کسانی‌اند که خود را با سیستم به راحتی قاطی کردند، اما به راحتی از این دست رانت‌ها می‌گیرند و می‌خورند.


او همچنین درباره شفافیت گفته است که تلاش برای شفاف‌سازی رای امری اشتباه است، زیرا به جای این کار باید جریان پول، داده، کالا، زمین و همچنین کوه‌خواری‌ها را شفاف کنیم. اعتقاد دارم که در شرایطی که افشای بعضی مسائل باعث سوء استفاده دشمنان شود می‌توانیم شفاف نباشیم.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: