bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۱
یادداشت|
یک کارشناس اقتصادی طی یادداشتی به بعضی از اظهار نظر‌های متناقض تعدادی از اعضای انجمن فولاد ایران پیرامون میزان عدم النفع این صنعت به دلیل قطعی برق واحد‌های تولیدکننده آن پرداخت.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- محمدرضا اکبری (کارشناس اقتصادی)؛ انرژی الکتریکی پیش‌نیاز مهمی در پیشرفت حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و رفاهی در کلیه جوامع و کشور‌ها محسوب می‌شود.به‌ویژه در کشور‌های درحال توسعه یا کمتر توسعه‌یافته، در دسترس بودن برق با کیفیت استاندارد و قابلیت اطمینان بالا همراه با قیمت‌های معقول نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد.

تشتت آماری پیرامون عدم النفع صنایع فولاد از مدیریت ناترازی انرژی+ جدول
به همین دلیل مسئولان حوزه تأمین و توزیع برق همواره خود را ملزم به تأمین برق مورد نیاز مشترکان دانسته و در راستای آن کوشیده‌اند. با این وجود در بسیاری از کشور‌ها در برخی مقاطع به دلیل ناترازی، تقاضای برق مصرفی مشترکان تأمین نمی‌شود و در نتیجه خاموشی برق رخ می‌دهد.


خاموشی برق با آثار متفاوتی همراه است. این موضوع در ارتباط با ایران و در سال‌های اخیر در ارتباط با صنایع تولید مطرح است به گونه‌ای که بسیاری از فعالان صنایع از ضرر سنگین ناشی از ناترازی انرژی به طور مشخص برق در سال‌های اخیر گلایه‌هایی بسیاری داشته‌اند.


به گونه‌ای که بر اساس گزارش‌های منتشره، صنایع فولادی در ایران به دلیل قطعی برق سالانه خسارت‌های بالایی را متحمل می‌شوند. با وجود اذعان اکثر کارشناسان بر ضرر صنایع از سیاست‌های مدیریت ناترازی برق در سال‌های اخیر، ولی اظهارات متفاوت و بعضاً متناقضی در خصوص میزان خسارت وارده بر این صنعت بیان شده است.

تشتت آماری پیرامون عدم النفع صنایع فولاد از مدیریت ناترازی انرژی+ جدول
همانطور که در جدول ۱ ملاحظه می‌شود، آمار اعلامی در خصوص خسارت صنایع از قطعی برق اعدادی بین ۱.۵ تا ۸ میلیارد دلار است که این اعداد نشان از شکاف ۴۰۰ درصدی اظهارات بیان شده در این زمینه است.


نکته پایانی


این که صنعت فولاد از صنایع مهم کشور بوده و سهم بسزایی در تولید و رشد اقتصادی دارد بر کسی پوشیده نیست، ولی وجود آمار متناقض و متفاوت در مورد ضرر و زیان و عدم النفع صنایع به طور مشخص صنعت فولاد از خاموشی‌ها، ضمن تورش در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری زمینه انحراف سیاست‌ها و افزایش هزینه اجرای سیاست خواهد شد؛ بنابراین اولین گام در اجرای صحیح سیاست اقتصادی دسترسی به اطلاعات دقیق، جامع و به هنگام است موضوعی که در ارتباط با عدم نفع صنایع از سیاست خاموشی برق در دسترس نیست.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: