bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در نخستین هفته از خرداد سال ۱۴۰۳ اخبار اقتصادی گوناگونی منتشر شد که از میان آن‌ها می‌توان به هشدار بانک مرکزی به بانک‌ها برای رعایت نرخ سود بانکی و همچنین ضرب الاجل یک هفته‌ای وزیر راه و شهرسازی برای تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن اشاره کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در هفته نخست خرداد ماه سال ۱۴۰۳ اخبار اقتصادی متعددی در فضای اقتصادی کشور منتشر شد که در این گزارش مروری کوتاه به آن‌ها خواهیم داشت.

مروری بر اخبار اقتصادی هفته نخست خرداد/

رسوب ۱.۵ میلیارد دلار کالا در گمرک‌های کشور

نخستین خبر مهم این هفته مربوط به میزان کالا‌های می‌شود که اکنون در انبار گمرک‌های کشور مانده است. بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی، حدود ۱.۵ میلیارد دلار کالا به گمرکات اظهار شده، اما ترخیص نشده است.


بر اساس این گزارش، مجموع ارزش کالا‌هایی که هنوز ترخیص نشده‌اند حدود ۴ درصد از کالا‌های اظهار شده به گمرک را شامل می‌شود؛ در حال حاضر شرکت‌های مختلف در حوزه صنایع غذایی و نهاده‌های دامی، شرکت‌های داروسازی، شرکت‌های تولید لوازم خانگی، شرکت‌های هواپیمایی و در نهایت خودروسازان و قطعه سازان صاحبان این کالا‌های رسوب شده در انبار گمرک‌های کشور هستند.


واردات آیفون آزاد می‌شود؟


دومین خبر حائز اهمیت این هفته پیرامون مطلبی است که احتمال رفع ممنوعیت واردات آیفون را تقویت کرده است. تصویب نامه مصوب جلسه مورخ ۲۶/۰۱/۱۴۰۳ هیأت وزیران در خصوص تعیین اصلاحات تعرفه‌ای ۳۷۲ ردیف کالا نشان از آن دارد که ردیف‌های ۲۲۵ و ۲۲۶ که مربوط به اصلاح تعرفه‌های واردات گوشی‌های تلفن همراه می‌شود تغییراتی داشته است.


بر اساس این مصوبه، سود بازرگانی گوشی‌های هوشمند باارزش کمتر از ۱۵۰ دلار به میزان ۶ درصد و باارزش بالاتر از ۶۰۰ دلار به میزان ۲۸ درصد تعیین شده است. همچنین در ردیف ۲۲۶ نیز آمده است که یک بند شامل «با توجه به ممنوعیت واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل، در صورت لغو ممنوعیت آن در آینده توسط مراجع ذی صلاح، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ درصد پیش بینی خواهد شد.» باید به مندرجات ذیل یادداشت فصل ۸۵ به پیشنهاد وزارت صمت اضافه شود.


پس از گذشت چند روز گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای ضمن اشاره به ممنوعیت واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل، اعلام کرد که در صورت لغو ممنوعیت ورود، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ درصد تعیین شده است.

مروری بر اخبار اقتصادی هفته نخست خرداد/

تخصیص ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو

سومین خبر اقتصادی این هفته مربوط به آخرین اقدامات صورت گرفته برای واردات خودرو است. در ابتدای این هفته «مهدی ضعیفی» رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتگویی پیرامون آخرین وضعیت واردات خودرو اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده است. رقم قابل توجهی هم در منطقه و بنادر منطقه است که شرکت‌ها ترجیح داده‌اند وارد بنادر کشور نکنند و منتظر عرضه هستند تا وارد کشور کنند.


رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: از این میزان بیش از ۱۳ هزار خودرو ترخیص شده و بخش عمده آن با پلاک ملی به متقاضیان سامانه تحویل داده شده است. آمار تحویل خودرو‌ها هم قابل توجه است.


وی همچنین پیرامون برنامه‌های اسن سازمان برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ هم گفت: برای سال جاری، با توجه به آنچه که در نظر گرفته شده و مسیر‌ها و روش‌های مختلفی که برای تأمین ارز، طی می‌کنیم، قصد داریم که میزان واردات را از محل سایر ارز‌هایی که هستند همچون سرمایه‌گذاری‌های خارجی، افزایش دهیم. اما آنچه که از ابتدا در برنامه، دیده شده، دو میلیارد دلار سهم ارز واردات برقی و بنزینی بوده است. از محل‌های مختلف همچنان پیگیر هستیم که بتوانیم تخصیص را داشته باشیم.


بر اساس اعلام گمرک ایران، در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بالغ بر ۳۱۱۹ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۶۹.۴ میلیون دلار وارد کشور شده است.


فروش نان اینترنتی شد


فروش اینترنتی نان چهارمین خبر جالب توجه نخستین هفته خرداد ماه بود. اتاق اصناف ایران با انتشار اطلاعیه‌ای این موضوع را خبر داد. این تشکل خطاب به تشکل‌های صنفی، واحد‌های صنفی نانوایی و عموم مردم اعلام کرد: به منظور ساماندهی فروش نان به صورت غیرحضوری (سکو‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی، فروش تلفنی و …) دستورالعمل فروش اینترنتی نان تصمیم جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ابلاغ شده است.


در ادامه این ابلاغیه ذکر شده که منظور از سکوی فروش غیرحضوری نان، بنگاه اقتصادی دارای مجوز‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح است که بستر مناسبت برای نمایش واحد‌های تولید نان و محصولات عرضه شده توسط آنها، ثبت سفارش خرید، بسته‌بندی، پیگیری سفارش و تحویل نان به مشتریان را فراهم می‌کند.


بر اساس ماده (۳) این دستورالعمل، قیمت و وزن نان عرضه شده توسط نانوایی‌های یارانه‌ای در سکو‌ها می‌تواند «مطابق نرخ نامه مصوب» یا «به صورت رقابتی» باشد. در حالت اول، متناسب با حجم فروش نان، نانوایی‌های یارانه‌ای (نوع ۱ و ۲) بر روی سکو، کمک هزینه نانوا، مشابه فروش حضوری پرداخت می‌شود.


این اطلاعیه در بخش دیگری از خود می‌افزاید که این دستورالعمل به مدت ۳ ماه به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن به صورت قطعی لازم‌الاجرا خواهد بود.

مروری بر اخبار اقتصادی هفته نخست خرداد/
اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی ادامه خواهد یافت


اوایل هفته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه هیات وزیران طی مصوبه‌ای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال ۱۴۰۳ با ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید را تمدید کرده‌اند. مضاف بر این موضوع دولت سیزدهم از (از ۱۷ بهمن سال ۱۴۰۲ تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه امسال ذیل کالابرگ الکترونیکی پروژه‌ای را تحت عنوان به طرح فجرانه اجرا کرد که بر اساس آن کلیه خانوار دهک‌های اول تا هفتم مشمول ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی خرید ۱۱ قلم کالابرگی شدند.


«سید صولت مرتضوی» وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران پیرامون تداوم اجرای این طرح گفت که اخیراً جلسه‌ای با حضور سرپرست ریاست جمهوری کشور برگزار شد که قرار قرار شد شکل جدید از این طرح در طول ماه‌های آتی اجرایی شود.


سقف اجاره‌بها هفته آینده جمع‌بندی و ابلاغ می‌شود


با نزدیک شدن به فصل تابستان بازار رهن و اجاره مسکن در سراسر کشور داغ خواهد؛ لذا، خبر مسکنی بذرپاش درباره میزان اجاره‌بهای مسکن را می‌توان ششمین خبر مهم اقتصادی این هفته دانست. وزیر راه و شهرسازی در اواسط این هفته از تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن در شورای عالی مسکن و همچنین ابلاغ ظرف مدت یک هفته آتی خبر داد.


او درباره این موضوع توضیح داد: تعیین سقف اجاره بها در شورای عالی مسکن با اخذ نظرات استان‌ها حداکثر تا یک هفته دیگر ابلاغ خواهد شد. لازم به ذکر است، که بذرپاش در ابتدای همین هفته مهلتی ۴۸ ساعته‌ای را برای مشخص شدن این موضوع به استانداران سراسر کشور داده بود.


هشدار بانک مرکزی به بانک‌ها درباره نرخ سود


دیگر مطلب مهم این هفته مربوط به اخطاری می‌شود که بانک مرکزی درباره نرخ‌های نرخ‌های سود برای بانک‌های متخلف کشیده است. این نهاد در اواسط این هفته با ارسال بخشنامه‌ای بار دیگر به بانک‌ها هشدار داد که در صورت عدم رعایت نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار، باید منتظر سلب صلاحیت باشند.


تخطی بانک‌ها از اعمال نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار موجب شده تا بانک مرکزی بار دیگر با ارسال بخشنامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها بر ضرورت رعایت سودی مصوب شورا، تأکید کند.


بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌ها بار دیگر هشدار داده که در صورت عدم رعایت نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار باید منتظر سلب صلاحیت باشند؛ در این بخشنامه تأکید شده: در صورت احصاء هرگونه عملکرد مغایر با موازین مقرراتی ذی‌ربط، عنداللزوم عملکرد ایشان، عضو هیات مدیره مربوطه، مدیرعامل و سایر اعضاء هیات مدیره در کمیسیون احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران موسسات اعتباری مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

مروری بر اخبار اقتصادی هفته نخست خرداد/
۵۴ همت ارزش عملکرد مولدسازی اموال دولت در سال ۱۴۰۲


اظهار نظر وزیر اقتصاد درباره میزان ارزش مولدسازی دارایی‌های دولت از دیگر اخبار مهم این هفته به حساب می‌آید. «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم در جلسه‌ای پیرامون آخرین وضعیت مولدسازی اموال دولت گفت: انجام این سیاست نیاز به همکاری ١٩ دستگاه اجرایی و ٣١ استان را داشت. از ١۵ فروردین ماه سال گذشته تا ١۵ فروردین ماه امسال ۵۴ هزار میلیارد تومان عملکرد مولدسازی بوده که ٢١ هزار میلیارد تومان آن متعلق به مولدسازی اموال زیرمجموعه وزارت اقتصاد و ٣٢ هزار میلیارد تومان هم مولدسازی اراضی برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن بوده است.


وزیر اقتصاد در این نشست خاطرنشان کرد: ا ابتدا هم انتظار این را داشتیم که تهاتر اموال مازاد با پیمانکاران و فعالان اقتصادی سهم بزرگی را در مولدسازی داشته باشد از این رو کمتر از ٧ هزار میلیارد تومان عملکرد نقدی بوده است. بخشی از اموال در حال ارزش افزوده است که سال جاری بدون شبهه و با قیمت کارشناسی شده در جریان فرایند مولدسازی قرار بگیرند و واگذار شوند.


قالیباف، رئیس مجلس دوازدهم


دومین جلسه علنی مجلس دوازدهم که در روز (سه‌شنبه ۸ خرداد ماه) به ریاست «علاءالدین بروجردی» رئیس سنی مجلس دوازدهم برگزار شد. رئیس جدید این مجلس مشخص شد.


در این دوره از مجلس «محمدباقر قالیباف»، «مجتبی ذوالنوری» و همچنین «منوچهر متکی» برای ریاست مجلس دوازدهم اعلام کاندیداتوری کردند که در نهایت قالیباف با ۱۹۸ رای از مجموع ۲۸۷ رای ماخوذه رئیس مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول شد.


دیگر افراد داوطلب با رای کمتر از این عدد موفق به به دست آوردن این جایگاه نشدند. در این رای‌گیری ذوالنوری ۶۰ رای و همچنین متکی ۵ رای به دست آورده بودند. در این میان تعداد آرای باطله هم ۲۴ رای بوده است.

مروری بر اخبار اقتصادی هفته نخست خرداد/
تولید نوکیای ایرانی، خیانت است!


در طول ماه‌های اخیر موضع تولید نوکیای ایرانی و سوء استفاده از این برند در صدر اخبار مربوط به این حوزه تبدیل شده است. در همین راستا «امیرحسین اسدی» مدیرکل دفتر کسب و کار‌های وزارت صمت، در واکنش به این موضوع اظهار کرد: در قوانین بین المللی، اگر برندی در یک کشور ثبت نشده باشد، یک شرکت دیگر می‌تواند آن را ثبت کند؛ اما اگر یک برند خارجی که بازار دارد را در ایران ثبت کنیم، این یک خیانت است، چون مردم را فریب داده‌ایم و باید آن را پیگیری کرد.

گفتنی است که چندی قبل وزیر صمت هم در نشستی اعلام کرده بود که اگر مشخص شود شرکتی با سوء استفاده از برند نوکیا در حال تولید تلفن همراه به این نام تجاری است، مانع از ادامه فعالیت آن شرکت خواهد شد.

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: