bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در هفته نخست تیر ۱۴۰۲ اخبار اقتصادی گوناگونی منتشر شد که در میان آن‌ها می‌توان به افزایش نرخ دلار پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی و کاهش ۷ درصدی قیمت لپ‌تاپ در سه ماهه سال جاری اشاره کرد.

مروری بر اخبار

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ در نخستین هفته تیر سال ۱۴۰۲، فضای اقتصادی کشور شاهد اخبار و تحولات مهمی در بطن خود بود؛ حال در این گزارش سعی بر آن شده هر یک از این وقایع مهم، به صورت اختصار تشریح شود.


تولید ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو در بهار ۱۴۰۲


جدیدترین آمار‌های وزارت صمت پیرامون تولید خودرو نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه حدود ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان کشور تولید شده است. از این تعداد اتومبیل، سهم خودرو‌های سواری حدود ۲۷۷ هزار دستگاه بوده که ۸۵.۲ درصد از کل تولیدات خودروسازان را تشکیل می‌دهد.


همچنین ۳۶ هزار دستگاه خودروی وانت، ۸۰۰ دستگاه خودروی ون، ۵۸۰ دستگاه مینی بوس و اتوبوس و ۱۰ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شد که به ترتیب رشد ۲۷ درصد، ۱۱۷ درصد، ۱۶ درصد و ۹۵ درصدی را نشان می‌دهد.


در بهار امسال نزدیک به ۶۷ هزار دستگاه خودرو نیز در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید ۳۴ هزار دستگاه در بهار پارسال، بیانگر رشد ۹۶ درصدی تولید در این بخش است؛ بنابراین سهم بخش خصوصی از تولید خودرو طی بهار امسال به ۲۱ درصد رسیده است.


نرخ دلار پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی افزایش یافت


اوایل این هفته نرخ جدید دلار برای محاسبه قیمت پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی ابلاغ شد و بر اساس آن نرخ فرآورده‌های نفتی ویژه که تا پیش از این با دلار ۲۸۵۰۰ محاسبه می‌شد برای نیمه اول تیرماه ۱۴۰۲ به ۳۷۹۶۳ تومان تغییر کرد.


ابلاغیه‌ای که در این خصوص توسط انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت منتشر شده است، به‌شرح زیر می‌باشد:

مروری بر اخبار
تخصیص یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات دارو


بر اساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، این نهاد پولی و مالی در سه ماهه نخست سال جاری رقمی بالغ بر ۱ میلیارد ۱۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک نوزادان تخصیص داده شده است.


کلیات طرح افزایش بیمه کارگران ساختمانی افزایش یافت


در این هفته کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی با ۱۹۵ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.


ابطال ممنوعیت واردات خودرو بالای ۴۰ هزار دلار


اوایل این هفته دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی با ابلاغ بخشنامه‌ای ممنوعیت واردات خودرو‌هایی به ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار را ابطال کرد.


بر اساس این بخشنامه و به استناد مکاتبه هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تسری ماخذ حقوق ورودی و ممنوعیت واردات خودرو سواری بالای ۴۰ هزار دلار به ثبت سفارش‌های معتبر در زمان ورود به اماکن گمرکی، مناطق اقتصادی ویژه و آزاد ابطال شد.


در این بخشنامه آمده است که «اطلاق احکام مقرر در بند‌های ۱ و ۳ تصویب نامه شماره ۱۶۶۲۲۳ ت ۵۵۰۶۶ ه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ هیئت وزیران و بند ۶ بخشنامه شماره ۹۶/۱۱۳۴۵۳۷، ۲۶۶ مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ گمرک جمهوری اسلامی ایران در حدی که متضمن تسری مأخذ حقوق ورودی در تصویب نامه شماره ۱۳۵۵۷۳ ت ۵۳۸۰۳ ه مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۹ هیئت وزیران به خودرو‌های سواری دارای ثبت سفارش معتبر در زمان ورود خودرو به اماکن گمرکی مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری- صنعتی یا دارای قبض انبار معتبر گمرکی به تاریخ قبل از ۱۳۹۶/۱۰/۰۹ نیز هست- ابطال گردیده است.

مروری بر اخبار
سلاح ورزی از ریاست اتاق ایران کنار رفت


اواسط این هفته، خبر برکناری «حسین سلاح‌ورزی» از ریاست اتاق بازرگانی ایران تبدیل به یکی از اخبار اقتصادی مهم این هفته تبدیل شد. حضور وی در انتخابات پارلمان بخش خصوصی حواشی متعددی را با خود داشت.
در طول یک الی دو هفته گذشته، اظهارات و اسناد متعددی درباره عدم احراز صلاحیت سلاح ورزی از سوی برخی نهاد‌های نظارتی برای حضور او در انتخابات اتاق ایران مطرح شده بود و حال به نظر می‌رسد که برکناری او از این سمت ناشی از همین مسئله باشد.


اگرچه بعد از گذشت دقایقی از انتشار خبر برکناری، سلاح ورزی این خبر را تکذیب کرد، اما برخی زمزمه‌ها حاکی از آن است که او از این پست استعفا داده است.


قیمت دام زنده برای عید قربان اعلام شد


«منصور پوریان» رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز درباره آخرین وضعیت بازار دام زنده در آستانه عید قربان گفت: عرضه دام از سوی دامداران کشور بسیار فراوان و در عین حال تقاضا برای آن نیز پایین است.


وی درباره حدود قیمتی دام زنده در نقاط مختلف کشور نیز افزود: قیمت بره نر آماده کشتار در شهرستان‌ها کیلویی ١۵٠ هزار تومان است، اما در تهران به دلیل اینکه دام از استان‌های دیگر وارد می‌شود ١۶٠ هزار تومان در هر کیلوگرم عرضه می‌شود.


به گفته پوریان، قیمت سایر اقلام با کیفیت دام زنده (جز بره نر) نیز در هر کیلوگرم ١۴٠ هزار تومان و کمتر از این رقم است.

مروری بر اخبارکاهش ۶ تا ۷ درصدی قیمت لپ‌تاپ در بهار ۱۴۰۲


«محمد رضا فرجی» رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران ضمن اشاره به کاهش ۶ تا ۷ درصدی قیمت محصولات کامپیوتری در سه ماهه اول سال جاری گفت: در حال حاضر به دلیل بالا بودن نسبی قیمت لپ‌تاپ و کامپیوتر، تقاضا برای خرید کالا‌های نو کاهش یافته و در مقابل، مراجعه برای تعمیرات این نوع تجهیزات، رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.


رئیس اتحادیه فناوران تهران همچنین در ادامه از تداوم فروش آزادانه کالای قاچاق در این صنف، گلایه کرد و گفت: در حال حاضر فروش کامپیوتر و لپ‌تاپ قاچاق و ملزومات آن‌ها همچنان ادامه داشته و قاچاقچیان این نوع کالا‌ها را در استان‌های مرزی و ساحلی به صورت بسته پستی و دانه‌ای به استان‌های مرکزی و سایر استان‌های بزرگ کشور ارسال می‌کنند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: