bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در هفته سوم خرداد ۱۴۰۲ اخبار اقتصادی گوناگونی منتشر شد که در میان آن‌ها می‌توان به ریزش ۴۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی قیمت خودرو و رکود این بازار و همچنین بازار داغ آب فروشی و رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی فروش این کالا در مناطق مرکزی تهران اشاره کرد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته سوم خرداد/ از ریزش قیمت خودرو تا افزایش فروش آب در تهران

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در سومین هفته خرداد سال ۱۴۰۲، فضای اقتصادی کشور شاهد اخبار و تحولات مهمی در بطن خود بود؛ حال در این گزارش سعی بر آن شده هر یک از این وقایع مهم، به صورت اختصار تشریح شود.


قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو از تیر ماه تغییر می‌کند+جدول


طبق مصوبه شماره ۵۷۴ شورای رقابت مورخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، با توجه به افزوده شدن استاندارد‌های اجباری و اختیاری و اعمال تغییرات فنی در خودروها، محصولات شرکت ایران خودرو، تغییرات کد کلاس و قیمتی زیر از ابتدای تیرماه بر روی خودرو‌های تولیدی این شرکت اتفاق می‌افتد.


این اصلاح قیمت‌ها احتمالاً پس از تأیید، به صورت رسمی و از ابتدای تیرماه اعمال می‌شود. مابه التفاوت قیمت‌های اصلاحی به شرح جدول زیر است. طبق این جدول قیمت سه خودروی دنا پلاس رینگ فولادی و پژو ۲۰۷ دستی TU۳ و پژو ۲۰۷ دستی با کاهش قیمت مواجه شده اند.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته سوم خرداد/ از بازار سرد خودرو تا بازار داغ آب فروشی در تهران
منابع ارزی ایران در عراق آزاد شد


همزمان با روند نزولی نرخ ارز، «یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از منابع ایران در این کشور خبر داد و گفت: عراق حدوداً ۷ تا ۸ میلیارد دلار به ایران بدهی دارد که طبق شنیده‌ها ۲.۷ میلیارد دلار از این منابع آزاد شده و بخشی از آن در اختیار سازمان حج و بخشی هم برای کالا‌های اساسی تخصیص پیدا کرده است.


کلیات لایحه واردات خودرو‌های کارکرده تصویب شد


در جلسه علنی روز دوشنبه (۲۲ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه دو فوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده با ۲۱۲ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته سوم خرداد/ از ریزش قیمت خودرو تا افزایش فروش آب در تهران
عرضه خودرو در بورس مجدداً برای سال ۱۴۰۲ کالا کلید خورد


«امیرمهدی صبائی» مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: با استناد به مفاد آخرین مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه خودرو، کمافی السابق پذیرای درخواست‌های عرضه خودرو توسط عرضه‌کنندگان در بورس کالا هستیم.


۴ هزار خودروی وارداتی از گمرک ترخیص شد


«مهدی ضیغمی» سرپرست سازمان توسعه تجارت ضمن اعلام این خبر که تاکنون نزدیک به ۴ هزار دستگاه خودرو وارد گمرک شده است، گفت: علاوه بر این مقدار خودرو، تعداد قابل توجهی از دیگر خودرو‌های وارداتی هم در انتظار دریافت تاییدیه استاندارد هستند که با توجه به تغییرات انجام شده در استاندارد‌های خودرویی به زودی این خودرو‌ها تاییدیه استاندارد را دریافت می‌کنند.


سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: تعدادی خودرو نیز در بر روی کشتی در مسیر ایران است در مجموع نیز روند ترخیص خودرو‌ها از گمرکات کشور آغاز شد؛ به طوری که در سری قبل تعداد ۵۱ دستگاه خودرو چانگان از گمرکات ترخیص شد و همانطور که اشاره شد روز شنبه تعداد خودرو زوتی از گمرکات ترخیص شد.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده به زودی بالغ بر یک هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص می‌شود.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته سوم خرداد/ از بازار سرد خودرو تا بازار داغ آب فروشی در تهران
فرزین: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم


«محمدرضا فرزین» رئیس بانک مرکزی در همایش تثبیت اقتصادی با اشاره به اینکه تثبیت نرخ ارز با مداخله انجام می‌شود گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم. ما باید از منابعی که در کشور‌های دیگر داریم استفاده کنیم؛ دستگاه دیپلماسی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.


رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: ما چاره‌ای جز برقراری اعتماد بین سیاستگذار و فعال اقتصادی نداریم و به همین دلیل باید به تثبیت اقتصادی بپردازیم. کشور‌هایی مثل آرژانتین و شیلی هم به سمت سیاست تثبیت رفتند، ولی آرژانتین نتوانست اعتماد را بوجود بیاورد، اما شیلی در تحقق این امر موفق بود.


ریزش ۴۰ تا ۲۵۰ میلیونی قیمت‌ها در بازار خودرو


«سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران درباره آخرین وضعیت بازار اظهار کرد: همزمان با کاهش نرخ ارز و تشدید آن در روز‌های اخیر، بازار خودرو رکود بیشتری را تجربه کرد. در حال حاضر هیچ متقاضی در بازار نبوده و قیمت‌ها همچنان روند ریزشی خود را ادامه می‌دهند.


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در پاسخ به این سوال که از ابتدای خرداد ماه تاکنون ریزش قیمت‌ها چند درصد بوده، گفت: قیمت خودرو در طول این مدت کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی را تجربه کرده است.


وی همچنین درباره تغییرات قیمتی انواع اتومبیل‌های حاضر بازار هم توضیح داد: در حال حاضر قیمت انواع خودرو اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی در طول چند هفته اخیر، به طور میانگین بین ۴۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته سوم خرداد/ از ریزش قیمت خودرو تا افزایش فروش آب در تهران
علی آبادی وزیر صمت شد


در جریان جلسه روز سه‌شنبه (۲۳ خرداد) مجلس شورای اسلامی، «عباس علی‌آبادی» گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت، با رای ۱۸۷ موافق، ۵۸ رای مخالف؛ ۸ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۵۵ نفر، به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت از نمایندگان مجلس رای اعتماد دریافت کرد. پیش از این او مدیرعامل گروه صنعتی مپنا بود.


۳ هزار ملک در تملک ۳ بانک


«ابوالفضل نوروزی» سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تملک ۳ هزار ملک توسط ۳ بانک خبر داد و گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی دو راهبرد اساسی را برای اجاره بها پیش می‌بریم که راهبرد اول تعادل ایجاد کردن بین عرضه و تقاضای زمین و مسکن است.


این مقام مسئول افزود: دولت در تلاش است تولید مسکن در کشور را افزایش دهد. ریشه مشکل مسکن در کشور پایین بودن تولید مسکن و شکاف جدی عرضه و تقاضا است. دولت قبل فقط ۴۵۰ هزار واحد مسکونی ساخت در حالی که باید سالی یک میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شد.


بازار آب فروشی در تهران داغ شد


همزمان با بروز برخی مشکلات در توزیع آب، شهروندان تهرانی در هفته پیش شاهد قطعی آب منازل و یا کاهش فشار آن بودند.


«پیمان فروهر» دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون افزایش فروش این کالا در برخی از مناطق شهر تهران اظهار کرد: همزمان با شروع قطعی آب منازل، فروش و توزیع آب معدنی در مناطق ۶، ۵ و ۷ که در زمزه مناطق مرکزی شهر محسوب می‌شوند، افزایشی ۲۰ تا ۲۵ درصدی تجربه کرد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته سوم خرداد/ از ریزش قیمت خودرو تا افزایش فروش آب در تهران
سایت علی بابا تعلیق شد


«حسن خوشخو» معاون سازمان هواپیمایی کشوری از تعلیق سایت علی بابا خبر داد و در مورد علت آن اظهار کرد: این سایت به دلیل رعایت نکردن در بخش قیمت‌ها و تا اتمام راستی آزمایی تعلیق خواهد بود. سازمان هواپیمایی با گرانفروشان شوخی ندارد و برخورد قاطع خواهد داشت.


وی در ادامه در خصوص چرایی فعالیت این سایت با وجود تعلیق گفت: تعلیق کردن سایت چند روز طول خواهد کشید چرا که به صورت سیستمی این عملیات انجام می‌شود.

 

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: