bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در سومین هفته اردیبهشت ۱۴۰۲ اخبار اقتصادی گوناگونی منتشر شد که در میان آن‌ها می‌توان به ریزش شدید شاخص کل بورس و افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن اشاره کرد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته سوم اردیبهشت/ از ریزش شاخص کل بورس تا افزایش تسهیلات مسکن

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در هفته سوم اردیبهشت سال ۱۴۰۲، فضای اقتصادی کشور شاهد اخبار و تحولات مهمی در بطن خود بود؛ حال در این گزارش سعی بر آن شده هر یک از این وقایع مهم، به صورت اختصار تشریح شود.


قیمت خرید تضمینی گندم اعلام شد


سرانجام پس از هفته‌ها کش و قوس برای تعیین قیمت گندم، شورای قیمت‌گذاری نرخ تضمینی خرید این محصول در سال زراعی جاری را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد.


بر این اساس، با تاکید بر مصوبه شماره ۰۲۰.۲۱۴۶۲ موضوع «بسته سیاست حمایت قیمتی و غیر قیمتی محصول گندم» مبنی بر قیمت تضمینی گندم به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ۵۰۰ تومان یارانه کاشت و به منظور ارتقاء و افزایش انگیزه تولید در کشاورزان، رعایت قیمت نسبتی محصولات اساسی کشاورزی و تعادل بخشی در الگوی تولید، جز (۳) به ذیل بند (الف) "سیاست حمایت غیرقیمتی" مصوبه مذکور، مبلغ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» هم پرداخت می‌شود.


فهرست قیمت نهایی خودرو‌های مونتاژی مشخص شد


اعلام قیمت جدید خودرو‌های مونتاژی از دیگر اخبار اقتصادی این هفته بود که به مانند قیمت تضمینی گندم، پس از هفته‌ها بحث و گفتگو، بالاخره مشخص شد.


اوایل این هفته، شورای رقابت، اعلام کرد که قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت برای خودرو‌های مونتاژی که طبق دستورالعمل شورای رقابت مشخص شده بود، در جلسه این شورا تصویب شد. بر این اساس، قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی با سود ۱۷ درصد اعلام شده است.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته سوم اردیبهشت/ از ریزش شاخص کل بورس تا افزایش تسهیلات مسکن
افت شدید شاخص کل بورس در ابتدای هفته؛ روند صعودی بازار سهام متوقف شد


پس از گذشت چندین هفته از روند صعودی شاخص کل بورس، بازار سهام در نخستین روز‌های نیمه دوم اردیبهشت ماه، با اصلاح پر قدرت و عجیبی مواجه شد، به طوری که شاخص کل بورس در روز یکشنبه (۱۷ اردیبهشت) با افت ۹۵۰۴۳ واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار واحد قرار گرفت.


اگرچه اکنون سرعت روند نزولی شاخص کل قدری کاسته شده ، اما ریزش آن همچون روز ابتدایی هفته، ادامه دارد.


عشقی: بورس تعطیل نمی‌شود


همزمان با ریزش شدید شاخص کل بورس و افت ۵ درصدی آن، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه مدعی شده‌اند که طبق قانون سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است بازار سهام را تعطیل کند تا این موضوع مهم در شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گیرد.


همزمان با این مسئله ، «مجید عشقی» رئیس سازمان بورس در جمع خبرنگاران، علت ریزش اخیر بازار سهام را غیر اقتصادی دانست و گفت: سازمان بورس تصمیمی برای تعطیلی بازار سهام ندارد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته سوم اردیبهشت/ از ریزش شاخص کل بورس تا افزایش تسهیلات مسکن
تسهیلات نهضت ملی مسکن افزایش یافت


از دیگر اخبار مهم اقتصادی این هفته می‌توان به خبر «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد. او در صفحه شخصی خود شبکه اجتماعی توییتر نوشت: بر اساس مصوبه امروز شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.


گفتنی است؛ تا قبل از این افزایش، سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن رقمی بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان در تهران بود.


اعلام جزئیات مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو؛ خبری از محصولات ایران‌خودرو نیست


مرحله دوم ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو رو ۲۰ اردیبهشت آغاز شد؛ البته باید این نکته را هم خاطرنشان کرد که قرار بود این امر روز ۱۶ اردیبهشت ماه انجام شود، اما با اعلام مسئولان وزارت صمت مرحله دوم ثبت نام خودرو به دلایلی مختلف به روز ۲۰ اردیبهشت محول شد.


در این مرحله از فروش، خودرو‌های فردا SX ۵، فردا T ۵ و سوبا M ۴ از شرکت فردا موتورز خودرو‌های کوییک GX، کوییک اتوماتیک، کوییک GX R، ساینا S، ساینا S اتوماتیک، ساینا GX، ساینا GX اتوماتیک، ساینا GX دوگانه‌سوز، شاهین، شاهین اتوماتیک و اطلس از شرکت سایپا خودرو‌های آریزو ۶ پرو، تیگو ۸ پرو، ایکس ۵۵ پرو، ایکس ۲۲ پرو اتوماتیک، ایکس ۲۲ پرو دنده‌ای، آریزو و۵ توربو از شرکت مدیران خودرو و در نهایت خودرو‌های جک S ۳، جک J ۴ و جک J ۷ حضور یافته‌اند.


گفتنی است؛ که در این مرحله از ثبت نام خودرو در سامانه فروش یکپارچه خبری از محصولات ایران خودرو نیست. این در حالی است که مسئولان این شرکت خودروساز اعلام کرده بودند که در مرحله دوم ثبت نام خودرو‌ها حضور خواهند یافت.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته سوم اردیبهشت/ از ریزش شاخص کل بورس تا افزایش تسهیلات مسکن
مجلس به دنبال حذف خودرو از قیمت‌گذاری شورای رقابت است


عرضه خودرو در بورس کالا، از جمله سیاست‌های موثر در حوزه خودرو در سال ۱۴۰۱ بود که باعث شد اتومبیل‌های داخلی با قیمتی واقعی و به دور از دست دلالان به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسد.


سرانجام پس از ورود مجدد شورای رقابت به حوزه خودرو در بورس کالا، اجرای این سیاست از سوی خودروسازان وزارت صمت متوقف شد.


«علی علیزاده» عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در گفتگو با بازارنیوز ضمن برشمرد آثار مثبت عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: در حال حاضر در مجلس بنا داریم که در صورت نیاز به اصلاح قانون، این امر انجام شده تا شرایطی پیش آید که خودرو از نظام قیمت‌گذاری شورای رقابت حذف و عرضه آن در بورس کالا بدون هیچ گونه مانعی مجدداً انجام شود.


خبر ممنوعیت واردات خودرو‌های کره‌ای و تکذیب آن از سوی وزارت صمت


یکی دیگر از اخباری اقتصادی جالب توجه کشور مربوط به شایعه‌ای می‌شود که در خصوص ممنوعیت واردات خودرو‌های کره‌ای مطرح شد. خبری در فاصله کوتاهی، توسط وزارت صمت تکذیب شد.


در اطلاعیه این وزارتخانه این گونه آمده است که شرکت‌های وارد کننده خودرو‌های کره‌ای در حال حاضر پیگیر دریافت ارز و انجام فرآیند ترخیص از گمرک بوده و موارد اعلام شده در رسانه‌ها دقیق و قابل استناد نیست.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته سوم اردیبهشت/ از ریزش شاخص کل بورس تا افزایش تسهیلات مسکن
سفر وزیر اقتصاد به عربستان


سفر «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی به عربستان یکی دیگر از اخبار اقتصادی این هفته است. عزیمت او به عربستان نخستین سفر یکی از مقامات رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران با این کشور بعد از احیای تهران و ریاض محسوب می‌شود.


در این سفر، «سید شمس الدین حسینی» نماینده مجلس شورای اسلامی، خاندوزی را در این سفر همراهی می‌کند.


دیدار‌های دوجانبه با مقامات عربستانی و حضور و ایراد سخنرانی در نشست‌های بانک توسعه اسلامی از مهم‌ترین اهداف سفر خاندوزی به عربستان است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: