bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در چهارمین هفته از دی ماه ۱۴۰۲ اخبار اقتصادی گوناگونی منتشر شد که در میان آن‌ها می‌توان به موافقت شورای نگهبان با مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی و همچنین کاهش قیمت سکه در بازار به دلیل عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا اشاره کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در هفته پایانی دی ماه سال ۱۴۰۲ اخبار اقتصادی متعددی در فضای اقتصادی کشور منتشر شد که در این گزارش مروری کوتاه به آن‌ها خواهیم داشت.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته چهارم دی ماه/ از افزایش سن بازنشستگی تا کاهش قیمت سکه در بازار
حذف ۶۰ هزار خانوار از زمره یارانه‌بگیران


نخستین خبر داغ این هفته به مطلب مهم روز شنبه یعنی خبر حذف ۶۰ هزار خانوار از زمره یارانه‌بگیران تعلق دارد. آن‌طور که «علیرضا محمدی» رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفته در جدید‌ترین به روزرسانی انجام شده برای این پایگاه اطلاعاتی، تغییر و تحولات مهمی در دهک‌های مشمول دریافت یارانه ایجاد شده است.


رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان درباره تحولات ایجاد شده توضیح داد: تغییرات ایجاد شده بیشتر معطوف به صدک‌های ۹۹ و ۱۰۰ بوده که بر اساس آن ۶۰ هزار خانوار جدید مشمول دریافت یارانه معیشتی شدند و ۶۰ هزار خانوار جدید دیگر هم به دهک دهم و صدک‌های بالایی اضافه و مشمول دریافت یارانه نمی‌شوند.


وی تعداد نفرات هر صدک را ۲۹۰ هزار خانواده عنوان کرد و درباره آن توضیح داد: بر اساس بند د تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی موظف است که هر شش ماه یکبار داده‌های مربوط به دهک‌های درآمدی خانوار‌ها را بروزرسانی کند و متناسب با رفتار مالی اشخاص و مولفه‌های رفاهی، تغییرات لازم را اعمال نماید.


صادرات گاز ایران به عراق متوقف شد؟


یکی دیگر از اخبار مهم این هفته مربوط به مطلبی می‌شود که درباره صادرات گاز ایران به عراق انتشار یافته بود. اوایل هفته، میدل ایست نیوز به نقل از وزارت برق این کشور اعلام کرده بود که کمبود گاز وارداتی موجب نقص بیش از ۴ هزار مگاواتی در شبکه تامین برق در بغداد و مناطق مرکزی و همچنین ارسال آن به مناطق جنوبی شده است.


این رسانه در ادامه نوشته بود که وزارت برق عراق طبق دستورات دولت و با هماهنگی وزارت نفت این کشور موظف به تامین سوخت جایگزین برای فعال سازی نیروگاه‌ها تا زمان از سرگیری که واردات گاز از ایران شده است.


ساعاتی پس از انتشار این مطلب، «سعید عقلی» مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در واکنش به این خبر گفت که صادرات گاز ایران به عراق از دو نقطه در حال انجام است که طبق توافق با طرف عراقی، یکی از این دو نقطه در ابتدای سال ۲۰۲۴ به منظور اجرای سنجش اندازه‌گیری دوره‌ای از مدار خارج و اکنون تعهدات توافق‌شده از مسیر نقطه دوم در حال اجراست.


شورای نگهبان مصوبه برنامه هفتم توسعه را به مجلس بازگرداند


در ادامه بررسی اخبار اقتصادی این هفته، بازگشت مصوبه برنامه هفتم توسعه کشور از سوی شورای نگهبان به مجلس به دلیل مغایرت‌های قانونی و همچنین ابهامات متعدد، یکی دیگر از اخبار مهم اقتصادی این هفته بود. بازگشت مصوبه مذکور به بهارستان در حالی رقم خورده که وکلای ملت اکنون درگیر تعیین تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۳ و همچنین برنامه‌های انتخاباتی خود هستند.


سن بازنشستگی افزایش یافت


موافقت شورای نگهبان با مصوبه افزایش سن بازنشستگی یکی دیگر از اخبار اقتصادی مهم این هفته به حساب می‌آید. اوایل هفته «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست درباره مصوبه مجلس برای افزایش سن بازنشستگی گفت که این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته چهارم دی ماه/ از افزایش سن بازنشستگی تا کاهش قیمت سکه در بازار


مطابق با تبصره ۱ بند الحاقی بند خ ماده ۲۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳، اجرای احکام مربوط به بیمه‌پردازان مشروط به آن خواهد بود که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان ۶۲ سال و برای زنان بیشتر از ۵۵ سال نباشد.

 

انتقاد منظور از ناترازی‌های بودجه ۱۴۰۳


اواسط هفته سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه‌ای از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد. در آن اطلاعیه اینگونه آمده بود که نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه در روز گذشته (دوشنبه ۲۶ دی) احکام الحاقی متعددی را که بار مالی آن‌ها تامین و پیش بینی نشده است، علی‌رغم مخالفت نمایندگان دولت به تصویب رساندند.


همزمان با انتشار این اطلاعیه، «داوود منظور» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بازنشر این مطلب در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، نسبت به رویکرد کمیسیون تلفیق بودجه انتقاد کرد.


بنزین در سال ۱۴۰۳ گران نمی‌شود


اواسط هفته بود که «رحیم زارع» سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه طی نشستی با خبرنگاران به تشریح برخی از مصوبات این کمیسیون پرداخت. او در این نشست تاکید کرد که در بودجه سال آینده،کسری و همچنین نرخ تروم پایینی پیش‌بینی شده است.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته چهارم دی ماه/ از افزایش سن بازنشستگی تا کاهش قیمت سکه در بازار


او در ادامه این نشست درباره تغییر قیمت حامل‌های انرژی هم گفت: دولت در این لایحه قیمت حامل‌های انرژی را ثابت نگه‌داشته و کمیسیون تلفیق هم همان نظر دولت را تصویب کرده؛ لذا، چنین موضوعی به این معناست که قیمت بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی برای سال آینده بدون تغییر خواهد بود.


سهم ۴۲ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از جمعیت بیکار کشور


در روز‌های پایانی این هفته، «محمود کریمی بیرانوند» معاون وزیر کار در حاشیه نشست خبری خود با خبرنگاران، در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که ۴۲ درصد از بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند.


معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرده بود که این موضوع بزرگترین چالش این وزارتخانه در بازار کار است.


عدم صدور مجوز ۱۲۰ هزار خودرو با قیمت حاشیه بازار


یکی دیگر از اخبار مهم این هفته به مطلبی باز می‌گردد که «سید احسان خاندوزی» سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود آن را مطرح و سپس رد کرد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته چهارم دی ماه/ از افزایش سن بازنشستگی تا کاهش قیمت سکه در بازار


سخنگوی اقتصادی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی پیرامون مجوز فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار گفت: تا به امروز هیچ نهادی مجوزی برای این اقدام صادر نکرده است.


او همچنین در جواب به سوال دیگری مبنی بر اینکه مصوبه مذکور دارای امضای مسئولان وزارت صمت هم هست، پاسخ داد: سایر دستگاه‌های دخیل در موضوع قیمت‌گذاری خودرو مانند شورای رقابت در این راستا هیچ گونه مصوبه‌ای نداشته‌اند.


خاندوزی تصریح کرد: سیاست وزارت صمت در حوزه خودرو معطوف به اصلاح ساختار‌هایی است که قیمت خودرو متاثر از آن‌ها تعیین می‌شود. البته این موارد هم در چارچوب قوانین موجود است.


برگزاری اولین نشست مشورتی دستمزد سال ۱۴۰۳


برگزاری اولین نشست کمیته مشورتی دستمزد سال ۱۴۰۳ یکی دیگر از مطالب مهم این هفته بود که مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر آن را داد.


«احمد غریوی» در این رابطه گفت: مطابق با مصوبات نشست ۳۲۲ شورایعالی کار مبتنی بر استفاده از پژوهش‌ها و یافته‌های مطالعات صورت‌گرفته در زمینه تعیین دستمزد و بررسی ابعاد مختلف آن، کمیته مشورتی دستمزد، با محوریت معاونت روابط کار و با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان تأمین اجتماعی، مرکز آمار ایران، انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور و سایر صاحب‌نظران در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد.


این مقام مسئول درباره جمع بندی آن توضیح داد: پس از بررسی و تبادل‌نظر نمایندگان دولت و شرکای اجتماعی (نمایندگان کارگری و کارفرمایی) در زمینه پیشنهادات ارائه‌شده، مقرر گردید مباحث تکمیلی در جلسات بعدی مطرح و نتیجه پس از جمع‌بندی در جلسه آینده شورای عالی کار ارائه شود.


قیمت خرید تضمینی گندم بالاخره ابلاغ شد


سرانجام پس از ماه‌ها بلاتکلیفی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی۱۴۰۲-۱۴۰۳ توسط وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورایعالی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی ابلاغ شد. بر اساس این ابلاغیه نرخ خرید تضمینی گندم ۱۷۵۰۰ تومان اعلام شد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته چهارم دی ماه/ از افزایش سن بازنشستگی تا کاهش قیمت سکه در بازار
کاهش قیمت سکه همزمان با عرضه شمش در مرکز مبادله


در طول هفته گذشته، بازار طلا و سکه به دلیل افزایش نرخ ارز و برخی تنش‌های سیاسی ایجاد شده در منطقه، روندی افزایشی به خود گرفته بودند. ابتدای این هفته «محمدرضا فرزین» رئیس‌کل بانک مرکزی ضرب سکه‌های جدید و همچنین عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا در روز چهارشنبه خبر داده بود.


همزمان با شروع عرضه شمش طلا در مرکز مبادله از روز جاری، قیمت طلا و سکه در بازار کاهشی شد. در حال حاضر این سیاست بانک مرکزی منجر به آن شده بخشی از ۷ میلیون حباب ایجاد شده در قیمت سکه تخلیه شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: