bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در هفته نخست مرداد ۱۴۰۲ اخبار اقتصادی گوناگونی منتشر شد که در میان آن‌ها می‌توان به افزایش سقف وام مسکن و همچنین کاهش قیمت اتومبیل‌های مونتاژی در بازار خودرو اشاره کرد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته نخست مرداد ماه/از افزایش وام مسکن تا کاهش قیمت خودرو‌های مونتاژی

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در نخستین هفته مرداد سال ۱۴۰۲، فضای اقتصادی کشور شاهد اخبار و تحولات مهمی در بطن خود بود؛ حال در این گزارش سعی بر آن شده هر یک از این وقایع مهم، به صورت اختصار تشریح شود.


قربان‌زاده از سازمان خصوص‌سازی رفت/ مالک رحمتی معاون جدید وزیر اقتصاد


تغییرات در ریاست سازمان خصوصی‌سازی نخستین خبر هفته نخست مرداد ماه بود. روز شنبه حسین قربان‌زاده رئیس پیشین سازمان خصوصی‌سازی با حکم سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان جانشین وزیر اقتصاد و مشاور او انتخاب شد.


در پی این انتخاب، مالک رحمتی با حکم وزیر اقتصاد به عنوان رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی منصوب شد. قائم مقامی آستان قدس، مدیرعاملی سازمان اقتصادی رضوی، عضو هیأت امنا و ریاست بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس و عضویت هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و از جمله سوابق مدیریتی رحمتی به حساب می‌آید.


توزیع ۵۶۰۰ تن مرغ و گوشت وارداتی در این هفته


تقارن زمان برگزاری مراسم‌های ولیمه حجاج و همچنین آغاز به کار هیئت‌های مذهبی در ماه محرم، بازار گوشت قرمز و همچنین مرغ را با حجم بالایی از تقاضا مواجه کرد. «علیرضا پیمان پاک» قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی پیرامون این مسئله اظهار کرد: با توجه به همزمانی مناسبت‌هایی نظیر سفر‌های تابستانی، بازگشت حجاج و همچنین آغاز مراسمات مذهبی سوگواری اهل بیت و در نتیجه افزایش قیمت مرغ و گوشت وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بانک مرکزی نسبت به تامین ارز و افزایش فوری حجم واردات اقدام کرد.


قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این هفته روزانه حداقل ۳۰۰ تن مرغ گرم و همچنین ۳۰۰ تن مرغ منجمد وارد کشور شده و در میادین تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به قیمت مصوب توزیع می‌شود. علاوه بر این ۵۰۰۰ تن گوشت گوساله منجمد طی هفته جاری به قیمت مصوب پشتیبانی امور دام توزیع می‌شود.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته نخست مرداد ماه/از افزایش وام مسکن تا کاهش قیمت خودرو‌های مونتاژی
ریزش ۲۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومانی خودرو‌های مونتاژی در بازار


در طول چند ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، بازار خودرو همواره با عقب‌نشینی قیمت‌های متعددی روبرو بوده است. «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در گفتگو با بازارنیوز از کاهش ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومانی خودرو‌های مونتاژی در طول چند ماه گذشته خبر داد.


او همچنین خاطرنشان کرد که طی این مدت قیمت خودرو‌های داخلی هم بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است.


وام مسکن افزایش یافت


یکی دیگر ار اخبار مهم این هفته مربوط به افزایش تسهیلات وام مسکن است. در این هفته بانک مسکن اعلام کرد که تسهیلات خرید مسکن در تهران، برای املاکی که حداکثر تا ۲۵ سال عمر کرده‌اند به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و برای املاکی که ۲۵ تا ۳۰ سال عمر دارند، به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.


همچنین تسهیلات خرید مسکن انفرادی در مراکز استان و شهرستان‌هایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند به مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان برای املاک ۲۵ ساله و ۲۴۰ میلیون تومان برای املاک ۲۵ تا ۳۰ سال افزایش یافت. این تسهیلات در سایر مناطق به ترتیب برای املاک ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ سال، به مبلغ ۲۴۰ و ۱۶۰ میلیون تومان تغییر پیدا کرد.


تسهیلات خرید مسکن برای زوجین نیز در تهران برای املاکی که حداکثر ۲۵ سال عمر دارند، ۸۰۰ میلیون تومان و برای املاکی که ۲۵ تا ۳۰ سال سن دارند، ۶۴۰ میلیون تومان شد.


زوجینی که در مراکز استان و شهرستان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند ازاین‌پس می‌توانند برای بنا‌های ۲۵ ساله ۶۴۰ میلیون تومان و برای بنا‌های ۲۵ تا ۳۰ ساله ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این تسهیلات در سایر مناطق برای ساختمان‌های ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ ساله به ترتیب به مبالغ ۴۸۰ و ۳۲۰ میلیون تومان تغییر یافت. تسهیلات جعاله نیز بدون هیچ قید و شرطی در همه مناطق و برای همه املاک، ۱۶۰ میلیون تومان شد.


پرواز چارتری تا اطلاع ثانوی تعطیل است


در این هفته«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در حیاط دولت، پیرامون مشکلات موجود در تهیه بلیط هواپیما بیان کرد: طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد پرواز‌ها کاهش پیدا نکرده، ما در جلساتی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم، مهلتی به آن‌ها و شرکت فرودگاه‌ها دادیم و گفتیم که باید بساط سوداگری جمع شود.


وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی متضرر اصلی بازار سوداگرانه می‌شوند، افزود: زمانی که بلیت با قیمت بیشتر در بازار‌های غیررسمی فروخته می‌شود، این پول‌ها نصیب شرکت‌های هواپیمایی نمی‌شود و واسطه‌ها از آن بهره می‌برند؛ یکی از اصلی‌ترین نقاط هدف ما هم این است که بساط سوداگری را برچیدن است.


وزیر راه و شهرسازی یک از دلایل سوداگری را مجوز‌های غیرموجه چارتری دانست و گفت: دستور دادم که سازمان هواپیمایی کشوری، پرواز‌های چارتری تا اطلاع ثانوی لغو شود تا آرامش به بازار بلیت برگردد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته نخست مرداد ماه/از افزایش وام مسکن تا کاهش قیمت خودرو‌های مونتاژی
احتمال برکناری سلاح‌ورزی از ریاست اتاق ایران قوت گرفت


قرار است روز شنبه (۷ مرداد) هفته آتی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران تصمیم نهایی خود درباره کناره‌گیری و یا عزل «حسین سلاح‌ورزی» رئیس جنجالی این تشکل بخش خصوصی را گرفته و اعلام کند. حال شنیده‌های خبرنگار بازارنیوز نشان می‌دهد تلاش‌های سلاح ورزی برای ماندن در این سمت، بی‌نتیجه مانده و قرار است در جلسه‌ای که روز شنبه توسط شورای عالی نظارت، برکناری وی رسما اعلام شود.


نامه اخیر «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به«عباس علی آبادی» وزیر صمت درباره تخلفات گسترده انتخابات اتاق را می‌توان به عنوان گواهی متقن برای این ادعا دانست.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: