bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
یک کارشناس اقتصادی در آستانه فرارسیدن عید قربان به تغییر قیمت گوشت قرمز در طول سال‌های اخیر پرداخت؛

گروه کشت و دام بازارنیوز- مهناز میرزاده (کارشناس اقتصادی)؛ عید قربان به عنوان یکی از رویداد‌های تقویمی است که تقاضا برای گوشت قرمز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع انتظار می‌رود در این بازه زمانی به دلیل افزایش تقاضا، قیمت گوشت قرمز افزایش یابد. بر همین اساس، در این گزارش به مروری بر قیمت گوشت قرمز (گوسفند و گاو) در ایام عید قربان پرداخته می‌شود. در واقع در این گزارش مبنا را ماهی قرار داده شده است که روز عید قربان در تقویم کشور در آن قرار گرفته است.

تغییرات قیمت گوشت قرمز در عید قربان سال‌های اخیر+ نمودار


الف) قیمت گوشت گوسفند در ایام عید قربان در سال‌های اخیر


همان‌طور که گذشت، عید قربان سال ۱۴۰۳ مصادف با روز دوشنبه مورخ ۲۸ خرداد ماه است. با توجه به انتشار آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص متوسط قیمت شهری اقلام اساسی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در این ماه ۶۱۹ هزار تومان به طور متوسط توسط خانوار‌های شهری خریداری شده است.


این قیمت نسبت به عید قربان سال گذشته به تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۲ بیش از ۵۶ درصد رشد داشته است در واقع در سال گذشته قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی ۳۹۶ هزار تومان بوده است. همان‌طور که در نمودار ملاحظه می‌شود قیمت گوشت گوسفندی در سال ۱۴۰۳ بالاترین قیمت در سال‌های اخیر بوده است. این در حالی است که بیشترین تورم برای عید سعید قربان در سال ۱۴۰۲ با تغییرات مثبت ۱۱۶ درصد بوده است.

تغییرات قیمت گوشت قرمز در عید قربان سال‌های اخیر+ نمودار


ب) قیمت گوشت گاو یا گوساله در ایام عید قربان در سال‌های اخیر


بر اساس آخرین گزارش متوسط قیمت شهری ۵۳ قلم کالای اساسی مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، قیمت هر کیلو گوشت قرمز گاو یا گوساله ۵۵۵ هزار تومان توسط خانوار‌های شهری خریداری شده است که نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد افزایش داشته است.


در واقع در سال گذشته برای عید قربان هر کیلو گوشت گاو یا گوساله ۳۸۵ هزار تومان توسط خانوار‌های شهری خریداری شده است. روند قیمتی گوشت گاو یا گوساله در اعیاد قربان سال‌های اخیر افزایشی بوده است با این حال بالاترین تورم ثبت شده در این سال‌ها برای سال ۱۴۰۲ با نرخ ۹۴.۵ درصد بوده است.


در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضای گوشت گوساله و گوسفند با تورم منفی ۲.۴ درصدی مواجه بوده است به گونه‌ای که در این سال قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوساله ۸۷ هزار تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۲ هزار تومان ارزان شده است.

تغییرات قیمت گوشت قرمز در عید قربان سال‌های اخیر+ نمودار


ج) نکته پایانی


عرضه و تقاضای کالا‌های اساسی موثر از رویداد‌های تقویمی و مناسبتی است. در ارتباط با گوشت قرمز، یکی از این ایام مناسبتی عید قربان است که هر ساله در ماه ذی الحجه توسط مسلمانان در ایران و سایر نقاط جهان گرامی داشته شده و به همراه قربانی جشن گرفته می‌شود؛ بنابراین لازم و ضروری است که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار کالا‌های اساسی با رویکرد فعالانه ضمن تأمین تمامی نیاز‌های مردم مومن و مسلمان از ایجاد شوک قیمتی به این بازار جلوگیری نماید. زیرا که وقوع شوک به این بازار می‌تواند از یک طرف زمینه ساز تورم خوراکی شده و از طرف دیگر منجر به نارضایتی عمومی از عملکرد دولت در تأمین نیاز‌های اساسی مردم با قیمت مناسب شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: