bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
پرونده ویژه|انتخابات 14
در ادامه پیگیری پرونده ویژه مربوط به چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، پایگاه خبری بازارنیوز سعی کرده در گزارشی دیگر به برخی از نظرات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» به عنوان یکی از جدی‌ترین نامزد‌های این دور از انتخابات بپردازد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ با پایان زمان نام نویسی افراد برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، این امر وارد مرحله جدید از خود شد. در طول پنج زمان ثبت نام افراد متعددی برای حضور در مارتن انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور آمدند.

مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /
در حال حاضر از میان این آن‌ها «محمد باقر قالیباف» نامزد چند دور از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی از جمله افراد شاخص حاضر شده در وزارت کشور بود. اکنون در این گزارش سعی شده در این گزارش به برخی از نظرات اقتصادی او پرداخته شود.


مرور کلی بر برخی از نظرات اقتصادی قالیباف در قامت رئیس مجلس دوازدهم


در واپسین روز‌های عمر مجلس یازدهم قالیباف با انتشار رشته توییتی ضمن اشاره به دستاورد‌های اقتصادی مجلس قبل به برخی از ضرورت‌های اقتصادی مجلس دوازدهم پرداخت. به نظر می‌رسد که در صورت انتخاب وی به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، اجرای برخی از این موارد را به طور جدی در دستور کار خود قرار خواهد داشت.


پیگیری قوانین سه گانه مجلس در حوزه مسکن، پیگیری واردات خودرو به ویژه اتومبیل‌های کارکرده و همچنین تداوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی از جمله برنامه‌های محوری دولت او در زمینه اقتصاد باشد.

مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /
قالیباف، موافق سرسخت کالابرگ الکترونیکی


همانگونه که در بند فوق هم ذکر شده، اجرای کامل طرح کالابرگ الکترونیکی از جمله موارد اقتصادی است که به طور ویژه مورد تایید قالیباف قرار دارد. او حتی در یکی از رشته توییت‌های خود که چکیده‌ای از یک گفتگو تلویزیونی وی پیرامون بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود، پیرامون طرح کالابرگ الکترونیکی نوشت: مسئله اصلی برای اقتصاد و معیشت کاهش تورم است؛ اما مجلس معتقد است کالابرگ الکترونیک می‌تواند قدرت خرید مردم را برای کالا‌های مورد نیازشان حفظ کند. از این رو مجوز آن در بودجه با محل تامین اعتبار به دولت داده شده است.


او مدتی بعد با انتشار رشته توییتی دیگر درباره اقدامات مهم اقتصادی مجلس یازدهم به گونه‌ای دیگر بر ضرورت اجرای این طرح تاکید کرده بود.

مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /
قالیباف، مدافع نظام مالیاتی هوشمند عدالت محور


به نظر می‌رسد که تاکید بر اصلاح نظام مالیاتی کشور، هوشمندسازی آن و همچنین پرداخت مالیات عادلانه از دیگر نظریات اقتصادی قالیباف باشد. او تاکنون در باره این مسئله توییت‌های متعددی پیرامون موضوعات مذکور منتشر کرده است. او حتی در یکی از آن توییت‌ها نسبت به فرار مالیاتی برخی مودیان بزرگ و همچنین مقدار حجم آن نسبت به میزان درآمد صادرات نفتی هم انتقاد کرده بود.

مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /
قالیباف، مدعی مبارزه با انحصار!


شاید یکی دیگر از نظرات اقتصادی رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی معطوف به اقداماتی باشد که مجلس یازدهم در راستای مبارزه با انحصار و مهیا نمودن امکان حضور مردم در اقتصاد کشور باشد. با انتشار رشته توییتی، مدعی شده که مجلس یازدهم با اقداماتی فضای انحصاری در صنعت خودرو، فضای کسب و کار، بازار مسکن و همچنین حوزه کشاورزی را زدوده است.

مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /

نگاه تولید محور قالیباف به بورس


دیدگاه کلی قالیباف به بازار سرمایه را می‌توان به عنوان دیگر نظر اقتصادی او برشمرد. وی با انتشار رشته توییتی کوتاه این بازار و همچنین ظرفیت موجود در آن را به عنوان ابزاری مهم در جهت رونق تولید، ایجاد اشتغال و کمک به بخش واقعی اقتصاد کشور توصیف کرده بود.


او در راستای تحقق این هدف چهار محور را برای بازار سرمایه تعیین کرده بود که افزایش سرمایه شرکت‌ها، تعمیق بازار بدهی، عمق بخشی به بازار سرمایه از طریق افزایش درصد شناوری سهام و همچنین تسهیل در پذیرش شرکت‌های جدید را به عنوان راه‌های امکان تحقق این چشم انداز از بازار عنوان کرده بود.

مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /

تاکید بر مالیات ستانی از خانه‌های خالی، راهبرد قالیباف در حوزه ساماندهی بازار مسکن

تاکید رئیس فعلی مجلس بر مالیات ستانی از خانه‌های خالی از دیگر نظرات اقتصادی او برای ساماندهی این بازار است که به دلیل ماهیتی مالیاتی این برنامه، می‌توان آن را در زمره طرح‌های مالیاتی دولت او قرار داد. مقابله بر احتکار زمینه و افزایش عرضه آن برای ساخت مسکن از دیگر نظرات اقتصادی او در حوزه مسکن محسوب می‌شود.

مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /


تفکرات ارزی قالیباف مبتنی بر چیست؟


اعتقاد قالیباف به اجرای سیاست «نرخ شناور مدیریت شده» یکی از مهمترین نظارت اقتصادی او در حوزه ارز است که در صورت انتخاب او به عنوان رئیس جمهور جدید کشور تاثیری زیادی بر اقتصاد کشور خواهد گذشت. در طول چند سال گذشته دولت سیزدهم بر تثبیت نرخ ارز تاکید داشته است.


در صورت انتخاب قالیباف به عنوان رئیس جمهور و همچنین تداوم این تفکر، اقتصاد ایران در حوزه ارز با تحولات مهمی رو به رو خواهد شد.

مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /


۲۰۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی، واقعیت اقتصادی یا خیال پردازی قالیباف؟


در طول سال‌های اخیر تجارت خارجی کشور با رشد قابل توجهی همراه بوده، اما در طی این مدت همیشه میزان واردات از مقدار صادرات کشور سبقت زیادی می‌گرفت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۳، شکاف میان واردات و صادرات رقمی بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار به نفع واردات بوده است.


قالیباف در قامت رئیس مجلس کشورمان و همچنین نامزد چهاردهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران معتقد است که برای اداره کشور سالانه حداکثر به ۵۰ میلیارد دلار نیاز است. او در ادامه این اظهار نظر خود مدعی شده که بخش صادرات ایران ظرفیت ۲۰۰ میلیارد دلاری دارد.

مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /


از واردات تا واگذاری، نظر قالیباف درباره صنعت خودرو چیست؟


علاقه شدید به واردات خودرو به ویژه اتومبیل‌های کارکرده یکی دیگر از نظرات اقتصادی محمد باقر قالیباف است. او پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری با انتشار توییتی وعده داد که در صورت انتخاب، موضوع واردات اتونبیل‌های کارکرده را نهایی خواهد کرد.


انتقاد به سهام تودلی خودروسازان و خرید سهام آن‌ها توسط برخی از شرکت‌های زیر مجموعه ایران‌خودرو و سایپا یکی دیگر از نظارت اقتصادی او پیرامون صنعت خودرو کشور است. به اذعان بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تودلی بودن سهام خودروسازان است که تاکنون مانع از واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی شده است.

مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /مروری بر نظریات اقتصادی «محمد باقر قالیباف» /
پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: