bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین و همچنین عضو هیئت نمایندگان تهران با اشاره به گفته‌های اقتصادی پزشکیان و همچنین کارشناسان اقتصادی همراه با او، اظهار نظر متفاوتی پیرامون این موضوع داشتند. رئیس اتاق بازرگانی این امر را یک تلفیق نادرست و عضو هیئت نمایندگان تهران آن استفاده از نظر همه نخبگان و در نهایت یک نقطه قوت برشمرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ با آغاز برنامه‌های گفتگو محور داوطلبان چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست با کارشناس اقتصادی، نمایی جدید از تفکرات اقتصادی نامزد‌ها و همچنین مشاوران آن‌ها آشکار شد. تاکنون از میان ۶ داوطلب فقط «محمد باقر قالیباف» و همچنین «مسعود پزشکیان» به همراه مشاوران اقتصادی خود در این برنامه حضور پیدا کرده‌اند

از تلفیق نادرست تا تکثر آرا/ دو عضو اتاق بازرگانی درباره مشاوران اقتصادی پزشکیان چه می‌گویند؟
با توجه به اهمیت گفته‌های اقتصادی نامزد‌ها و مشاورانشان، در این مطلب سعی شده نظر چند تن از صاحب‌نظر و یا فعال اقتصادی را جویا شویم. «مجیدرضا حریری» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با بازارنیوز در ابتدای امر پیرامون نظرات اقتصادی پزشکیان و همچنین مشاوران همراه با او اظهار کرد: متاسفانه در آن گفتگوی تلویزیونی، برنامه و یا ایده اقتصادی مشخصی را از ایشان مشاهده نکردم و گفته‌های مطرح شده او عموماً حول محور اجرای برخی برنامه‌های موجود مانند برنامه هفتم توسعه قرار داشت.


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: در حال حاضر به ساختار برنامه هفتم انتقادات بسیار زیادی وارد است. این برنامه را دولت و مجلسی تهیه و تدوین کرده که پزشکیان نظرات اقتصادی آن‌ها را به طور کامل قبول ندارد.


وی تاکید کرد: داشتن یک ایده محوری برای نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بر اساس این ایده محوری است که کارشناسان همراه با او می‌توانند سیاست‌های مربوط به صنعت، معدن، تجارت، بانک، بورس و بیمه را تدوین کنند.


حریری خاطرنشان کرد: نه تنها برای پزشکیان بلکه حتی در طول چهار دهه گذشته همچنین ایده‌ای در ساختار اقتصادی کشورمان نامعلوم بوده است. به عبارتی دیگر در طول این سال‌ها به وضوح مشخص نبوده که آیا مدل اقتصاد ایران مبتنی بر روابط بازار از طیف محدود تا آزاد است و یا اینکه تحت تاثیر نظریه اقتصاد نهادگرا قرار دارد. در برخی موارد قیمت آش و زولبیا و بامیه را دولت اعلام می‌کند، اما در برخی از حوزه‌های مهم شرایط به نحوی ازاد است که زمینه برای بروز فساد مهیا می‌شود.


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره حضور دو تن از چهره‌های مطرح اقتصادی به عنوان مشاوران اقتصادی پزشکیان گفت: در آن برنامه تلویزیونی در یک سو عبده تبریزی به عنوان نماد اقتصاد نئولیبرال در کنار پزشکیان نشسته بود، اما در طرف دیگر میدری به عنوان یکی از اقتصاددانان معتقد بر اقتصاد نهاد‌گرا نشسته بود.


وی در پایان گفته‌های خود تاکید کرد: نتیجه این تلفیق نظریات می‌شود وضعیت آشفته‌ای که اقتصاد ایران در طول چند دهه اخیر با آن مواجه بوده است.


تکثر آرا در تیم مشاوران اقتصادی پزشکیان


«مهراد عباد» عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون گفته‌های اقتصادی پزشکیان و مشاوران اقتصادی او اظهار کرد: استفاده از نخبگان و کارشناسان اقتصادی در این میزگرد یکی از نقاط قوت وی محسوب می‌شود. در حال حاضر عده‌ای درمورد این موضوع معتقدند که چرا پزشکیان برنامه اقتصادی ندارد و تمامی سوال‌های مطرح شده در این زمینه را مشاوران او پاسخ می‌دادند.


این عضو هیئت نمایندگان تهران افزود: بر خلاف آن عده، افراد دیگر بر این باورند که استفاده از نخبگان اقتصادی نه تنها نقطه ضعف نیست، بلکه نقطه قوت پزشکیان محسوب می‌شود. البته باید این نکته را هم یادآور شد که داشتن برنامه در چنین مدت زمان کوتاهی یک گزاره غیر قابل امکان بوده و سایر نامزد‌ها هم به جز سعید جلیلی که قبل از انتخابات، موضوع دولت سایه را پیش می‌برد، برنامه اقتصادی جامعی ندارند و گفته‌های آن‌ها صرفاً شعار باشد.


وی همچنین پیرامون مشاوران اقتصادی پزشکیان هم گفت: در طول سال‌های اخیر تنها یک دیدگاه اقتصادی سکان اقتصاد ایران را در دست داشت، اما اکنون با انتخاب عبده تبریزی و میدری که دیدگاه‌های اقتصادی متفاوتی با یکدیگر دارند یک امر مثبت بوده و استفاده از نظرات مختلف در تیم اقتصادی دولت آتی می‌تواند مثبت واقع شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: