bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس انرژی با اشاره به دستاورد‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی، رشد صادرات نفت و همچنین سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی را به عنوان یادگار‌های شهید رئیسی در زمینه دیپلماسی انرژی دانست.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسین حیدریان» کارشناس انرژی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سیاست دولت سیزدهم در توسعه تجارت نفتی کشور اظهار کرد: ایران طی سال‌های اخیر با چالش‌های اقتصادی متعددی همچون اعمال تحریم‌های نفتی از سوی کشور‌های غربی مواجه بود، اما دولت سیزدهم در طول عمر سه ساله خود توانست با سیاست‌های نوآورانه و راهبردی در تجارت انرژی بر این چالش‌ها فائق آید.

دیپلماسی انرژی، یادگاری شهید جمهور برای ایران
این کارشناس اقتصادی متذکر شد: یکی از راهبرد‌های کلیدی دولت سیزدهم در رونق بخشیدن به اقتصاد کشور، افزایش صادرات نفت خام بود. علیرغم تحریم‌های نفتی ایران، دولت سیزدهم توانست به سقف فروش روزانه نفت خام در ۶ سال گذشته دست یابد. این دستاورد نه تنها درآمد‌های ارزی ایران را افزایش داد، بلکه به جبران کسری بودجه دولت هم کمک کرده است.


وی افزود: علاوه فروش نفت، دولت سیزدهم در زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی برای صنعت نفت هم رکورددار است. ایران در این دولت با تمرکز بر توان فنی و مهندسی داخلی، زیرساخت‌های نیمه فعال و مستهلک شده پالایشگاهی کشور‌های همسو با خود را بازسازی و نوسازی کرد.


حیدریان خاطرنشان کرد: تمرکز در سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی نه تنها کارایی این پالایشگاه‌ها را افزایش داد، بلکه فرصت‌هایی را هم برای همکاری‌های فرامنطقه‌ای و یا سهامداری در این مراکز ایجاد کرد. صادرات تجهیزات و فرآیند‌های گلوگاهی ایرانی به پالایشگاه‌های نوسازی شده، نفت خام ایران را به عنوان خوراک این پالایشگاه‌ها جایگزین کرد؛ این موضع در نهایت منجر به صادرات و نفت خام کشورمان شد.


این کارشناس انرژی همچنین پیرامون افزایش درآمد‌های ارزی ناشی از این سیاست گفت: افزایش درآمد ارزی از طریق رکوردشکنی در صادرات نفت به سنگ بنای رشد اقتصادی ایران در دولت سیزدهم تبدیل شد. این رشد اقتصادی پایدار نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت است.


وی متذکر شد: اقدامات دولت سیزدهم در حوزه انرژی صرفاً معطوف به حوزه نفت نبوده و این دولت در زمینه صادرات گاز هم اقدامات موثری را به سرانجام رسانده است. ایران در زمان دولت سیزدهم گام‌های مهمی را در تجارت گاز منطقه‌ای برداشت.


حیدریان توضیح داد: دولت سیزدهم با افزایش تعاملات منطقه‌ای خود با کشور‌های همسایه در زمینه صادرات گاز، راه ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه را هموار نمود. از سرگیری تجارت گاز با ترکمنستان، تمدید قرارداد‌های صادرات گاز به عراق و همچنین تقویت همکاری با روسیه در این زمینه از جمله دستاورد‌های کلیدی دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی انرژی بوده است.


این کارشناس انرژی در پایان گفت: موفقیت ایران در تصویب تحریم‌های نفتی و جذب سرمایه گذاران خارجی در صنعت نفت را می‌توان مرهون سیاست‌های نوآورانه دولت سیزدهم دانست. ایران با تمرکز بر توان فنی و مهندسی داخلی، طراحی مجدد تجارت انرژی و افزایش تعاملات منطقه‌ای در تجارت گاز بر چالش‌های اقتصادی فائق آمد. دستاورد‌های دولت سیزدهم در صنعت نفت نه تنها در شرایط تحریم قابل توجه است، بلکه الگویی برای سایر کشور‌هایی است که با چالش‌های مشابهی روبرو هستند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: